اولین گفت‌وگوی رییس سازمان سینمایی در چهارمین ماه نشستن بر صندلی هدایت سینمای ایران

11:30

بانی‌فیلم: موضوع اکران فیلم‌های تلنبار شده و جامانده از اکران سینماها، از دغدغه‌های مدیران فعلی، سابق و اسبق سینما بوده و هست.
برخی این نفصان در روال اکران فیلم‌ها را به کمبود سال‌های سینمایی نسبت می‌دهند و عده‌ای هم صدور پروانه ساخت برای انبوهی از فیلم‌های سینمایی را دلیل افزایش صف اکران می‌دانند. هرچند که هر دو این دلیل‌ها را می‌توان عامل بروز بحران اکران دانست اما سیاست‌گذاری‌های غلط مدیران دولتی سینما، و اصرار فیلمسازان به ساخت فیلم‌هایی که حتما در سینماها اکران شود، از مهم‌ترین عواملی است که در کنار دلایل دیگر، کوهی از فیلم‌های سینمایی جامانده در صف اکران را در برابر «پشت میزنشینان فعلی ساختمان بهارستان» قرار داده است!
محمد خزاعی رییس فعلی سازمان سینمایی اما در نخستین گفت‌وگویش که با خبرگزاری دولتی ایرنا انجام داده، خیال همه اهالی سینما را در موضوع فیلم‌های جامانده از اکران راحت کرده؛ او گفته تا سه سال دیگر همچنان این معضل سینما ادامه خواهد داشت!
اینکه خزاعی و هم‌تیمی‌هایش چه راهکاری برای عبور از بحران اکران خواهند داشت، براساس وعده او تا سه سال آینده مشخص خواهد شد اما آنچه که به نظر می‌آید با توجه به مواردی که از خزاعی و هم‌تیمی‌هایش دیده و شنیده شده، پایین کشیدن فتیله صدور پروانه ساخت برای فیلم‌های سینمایی و نظارت و ممیزی بیشتر کمیته سه‌نفره‌ای است که در مسیر صادر شدن پروانه نمایش قرار گرفته‌!
آنچه که در پی می‌اید گفت‌وگوی خبرگزاری دولتی ایرنا با خزاعی‌ست:

***

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به دپوی ۲۰۰ فیلم سینمایی در دوران کرونا، گفت: بحران بسیار بزرگی در سه سال آینده تا ۱۴۰۳ برای نمایش فیلم‌ها خواهیم داشت، فیلم‌هایی که اکران نشده و فیلم‌هایی که به روز تولید می‌شوند. محمد خزاعی در چهارمین ماه حضورش در سازمان سینمایی، با موضوعات متفاوتی رو به روست و برنامه های ویژه‌ای در بخش های مختلف سینمای ایران پیش رو دارد، فیلم اولی‌ها، تغییر کاربری سینماها، تغییرات در شورای پروانه ساخت، بخشی از مهم ترین مطالبی است که مدیرعامل سازمان سینمایی به سوالات ایرنا درباره آن پاسخ داد.

به نظر می‌رسد در قدم نخست، تغییرات مهمی برای فیلم اولی‌ها ایجاد کرده‌اید

بحث مهم ما در جلسات، موضوع فیلم اولی ها بود که دو هفته پیش در همین جلسه به موسسه سینمایی فارابی واگذار شد و بنا بر این شد که کارگروه اعطای مجوز به فیلم اولی ها در این موسسه تشکیل و راه های آن بررسی شود. مهم ترین مساله در تولید فیلم اول، سرمایه است، کسانی که سرمایه خوبی دارند یا می توانند سرمایه جذب کنند، به راحتی فیلم شان را تولید می کنند ولی شما وقتی عدالت فرهنگی را در نظر بگیرید و بخواهید استعدادها کشف شود، باید شرایط را تغییر بدهیم.

اولویت جدید که دولت به سازمان سینمایی ابلاغ کرده و در جلسات بعد بررسی خواهد شد، این است که ما چگونه به کسانی که سرمایه ندارند توجه کنیم و چگونه باید استعدادها کشف شوند؟ در موقعیت کنونی، ورود فیلمساز فیلم اولی به نظام سرمایه داری برمی گردد، اگر استعدادی در کشور داریم که نمی تواند جذب سرمایه کند یا وضعیت مالی خوبی ندارد، باید چه کار کند؟ این یکی از دغدغه های جدی سازمان سینمایی است که باید ساز و کاری را برای حمایت از فیلم اولی ها در نظر بگیرد. کار بخشی از آنها به انجمن سینمایی جوانان واگذار می شود، ماموریت این انجمن کشف استعدادهاست، شیوه و شرایط آن توسط فارابی ابلاغ خواهد شد و در سال ۱۴۰۱ به انجام خواهد رسید.

تقاضای دریافت پروانه ساخت برای سازمان سینمایی زیاد شده است، این نکته را توضیح می‌دهید؟

بحث مهمی که در کشور است و مشکل هیچ یک از ما نیست، ظرفیت سینمایی کشور است، ما ۶۰۰ سالن سینما داریم و این یعنی امکان اکران نداریم. ظرف و مظروف ما برابر نیست، ما وقتی می توانیم فیلم های بیشتری را اکران کنیم یا محدودیت فیلم اولی ها را برداریم و بگوییم هر که می خواهد فیلم بسازد که بتوانیم زیرساخت های سینما را توسعه بدهیم.

از سوی دیگر می توانیم شیوه‌هایی برای اکران فیلم ها پیدا کنیم که نیازمند سالن سینما نباشد، اکران آنلاین هم می تواند یکی از گزینه‌ها باشد، به شرطی که پلتفرم ها، مبالغ بیشتری برای خرید فیلم هزینه کنند، مبالغی که اکنون به فیلمسازان پیشنهاد می شود، بسیار اندک است و تهیه کنندگان نمی خواهند با آنان همکاری کنند و رغبتی برای اکران آنلاین ندارند.

مساله اصلی این است که ما می خواهیم شرایط فیلمسازی برای همه فراهم باشد اما یکی از دلایلی که نمی توانیم به همه فرصت بدهیم که فیلم بسازند، نابرابر بودن عرضه و تقاضاست، چون امکان آن را نداریم، اگر تعداد فیلم اولی ها زیاد شود، امنیت شغلی هم از بین می رود و فرصت بسیار کم است، امیدواریم با افزایش زیرساخت ها، بتوانیم این فرصت را فراهم کنیم و محدودیت ها برداشته شود.

ظرفیت اکران ما سالانه چقدر است؟ 
اگر نخواهیم فیلم سوزی اتفاق بیفتد، در بهترین شرایط می توانیم ۵۰ تا ۶۰ فیلم در سال اکران کنیم.

یعنی سالی ۴۰ فیلم دپو می شود؟ 

ما باید شرایطی را فراهم کنیم که فیلم ها به درستی اکران شوند. سینمادار به دنبال سود مالی خود است و می خواهد فیلمی را اکران کند که برایش آورده داشته باشد، دولت نظارت هایی دارد اما سینماداران هم اهداف خود را دارند. چون شرایط محدود است، مهمترین مساله ای که این مشکل را حل می کند، یا توسعه زیرساخت‌هاست، یا این که بتوانیم در عرصه بین الملل وارد شویم، اینگونه مشکل حل خواهد شد.

هنر و تجربه، چه خواهد شد؟ جایزه آن هم از جشنواره فجر حذف شده است 
هنر و تجربه در زمانی که برنامه ریزی شده اتفاق خوبی بوده است، این کار جنس فیلمسازی متفاوتی است که نسل جوان بتواند چیزهای دیگری ببیند و از نظر تجربی، فیلم هایی که شرایط اکران برای آن فراهم نخواهد را به اکران بگذارد چون از دل آنها می تواند فیلمسازهای خوبی به دست بیاید، برنامه هایی که برای هنر و تجربه داریم در حال تدوین است و بعد از مصوب شدن، اعلام خواهد شد.

شورای داوری خانه سینما چه وضعیتی دارد؟ 
یکی از بحث های مهم ما شورای داوری خانه سینماست که اختلافات در حوزه سینما در آن بررسی و رای هایی صادر می شود. خیلی مهم است که در سینما و خانه سینما مشکلات را خودمان حل و اختلافات را رفع کنیم و تا جایی که می توانیم سراغ مراجع قضایی نرویم. بر همین اساس مصوبه ای در جلسه مدیران و معاونین سازمان داشتیم که هر حکمی صادر می‌شود، در شورای داوری خانه سینما بررسی شود.

پس از آن به معاونت نظارت ارزشیابی ابلاغ شود و در دستور کار قرار گیرد و بتوان بر همین اساس اختلافات سینما در وزارت ارشاد و در خانه سینما را کمتر و برطرف کنیم تا خدای نکرده پرونده ای به قوه قضایی مراجعه نکند. گاهی پیش می آید که دوستان شکایت های قضایی دارند، حقشان هم هست و می توانند به دادگاه مراجعه کنند که شکایت شان بررسی شود ولی اگر نتایج احکام داوری خانه سینما در وزارت ارشاد و خانه سینما بررسی شود، قطعا خیلی از دوستان مشکلاتشان برطرف خواهد شد. این اعتبار بخشی به احکام داوری خانه سینماست که در دستور کار قرار داده و انشاالله در این زمینه برنامه ریزی جدی خواهد شد.

برای تغییر کاربری سالن‌های سینمایی چه برنامه‌ای دارید؟‌

یکی از بحث های دیگر ما سالن های سینمایی است که سال های سال است که کاربری جدی ندارند، بخشی از آن ها ۳۰ تا ۵۰ سال است تبدیل به متروکه و خراب شدند و به دلیل قانونی که در سازمان سینمایی بوده، عدم انحلال آنها اعلام نمی شده، این سالن ها کم نیستند.

این که قبلا که اعلام نمی شد، کار درستی بود به دلیل اینکه توسعه زیرساخت‌ها محدود بود و سالن هم نداشتیم، اگر این اجازه داده می شد شاید همین سالن‌هایی که الان هست، در آن زمان تغییر کاربری می دادند و این فضا ایجاد نمی شد. در حال حاضر که میل و ترغیب بخش خصوصی و حتی دولتی به سالن سازی بسیار زیاد است می توان این شورا را فعال کرد و من از دوستان خواستم سریعا جلسه ای بگذارند و بررسی کنند و شرایطی که چگونه مجوز را صادر کنیم که بتوانند تغییر کاربری دهند را بررسی کنیم.

مشخص است چند سالن با این شرایط داریم؟ 

خیر اطلاعی ندارم. باید در سراسر کشور آمارهایی گرفته شود البته آیین نامه ای تعیین شده ولی باید کامل تر شود و نتیجه بررسی‌ها را اعلام کنند که با چه شرایطی می توان به مالکین کمک کرد، اینکه این سینما بلاتکلیف است، آیا سینما هستند یا ملک اجتماعی یا فرهنگی؟ انشاالله که این وضعیت سینماهای متروکه را بتوان برطرف کرد و مالکین بتوانند در فضای جدیدی که برای آنها ایجاد می شود، فعالیت کنند.

شورای پروانه ساخت، چه وضعیتی دارد؟ 

اعضای شورای پروانه ساخت بر اساس مصوبه وزیران، ۷ نفر هستند، آیین نامه های پروانه ساخت تغییر کرده است، سال ۱۳۸۵ آخرین دوره ای بود که این آیین نامه بازنگری شد و دیدیم که نیاز به بازنگری دارد و در حال انجام کارهای قانونی است.

محمدرضا هنرمند هم به عنوان نماینده شورای صنفی در جلسات بود، شورا دو نماینده دارد که یکی ایشان بود و دیگری آقای هاشمی، هنرمند برای تولید فیلمی که درنظر داشت و خودش هم در رسانه ها اعلام کرد، استعفا داد که به کارش بپردازد. صنف باید جایگزین ایشان را معرفی می کرد و اگر این اتفاق صورت نگیرد، خود ارشاد می تواند جایگزین را انتخاب کند.

صنف نماینده معرفی می کند؟ 

بله در حال بررسی این موضوع هستند و باید هر چه زودتر کار خود را انجام بدهند. اگر نتوانند به نتیجه برسند، ارشاد نماینده خود را معرفی خواهد کرد، ما تلاش می کنیم که همه صنوف بتوانند در شوراهای تصمیم گیری حضور داشته باشند.

درباره شورای موازی که برای پروانه ساخت شکل گرفته، توضیحی دارید؟

این شایعات که در فضای مجازی مطرح می شود، با حقایق سازمان سینمایی متفاوت هستند، کاری که ما انجام می دهیم با آنچه مطرح شده تفاوت دارد، زمانی که من آمده بودم، کار گروه قبلی به پایان رسیده بود و باید گروه جدید کار خود را آغاز می کرد، برخی فیلم ها می خواستند اکران شوند، اگر می خواستیم برای آن صبر کنیم که شورای جدید تشکیل شود، باید دو ماه صبر می کردیم، تدبیر سازمان سینمایی برای کمک به فیلم‌سازان و سینماداران این بود که شورای سه نفره تشکیل شود و وظیفه شان این بود که فیلم های آماده اکران را بررسی کند و مجوز آن را بدهد، همان شورا باعث شد که بیش از ۶ فیلم آماده نمایش شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *