1:05

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پیشنهادی برای تشکیل شورای فراقوه‌ای نظارت بر سریال‌های نمایش خانگی خبر داد.
به گزارش خانه ملت، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست علنی دیروز ۲۸ تیرماه مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال سیدمجتبی محفوظی و ۴۵ نفر از نمایندگان درباره وضعیت سریال‌های نمایش خانگی گفت: سریال‌های خانگی از زوایای مختلفی دارای فرصت‌ها و مخاطراتی است و بخش قابل توجهی از اقتصاد در حوزه فرهنگ و هنر معطوف به این بخش است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در آمریکا به صورت میانگین هر ساله حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از این حوزه درآمد به دست می‌آید حتی کشورهای همسایه ما نیز در این حوزه فعالیت بسیاری دارند. اکنون ترکیه پس از آمریکا بزرگترین تولیدکننده سریال خانگی و تلویزیونی بوده و حدود ۱۵۰ سریال ترکی به بیش از ۱۰۰ کشور دنیا صادر می‌شود. این امر موجب شده شهر کوچکی در ترکیه که تنها حدود ۱۲ هزار نفر جمعیت دارد، به دلیل آن که در سریال «طغرل» با ۱۵۰ قسمت حدود ۲ تا ۲٫۵ ساعتی، به شهری آشنا در دنیا تبدیل شود.
وی با بیان اینکه سریال‌های خانگی از منظر اقتصادی و فرهنگی جایگاه مهمی در جهان دارد و کشور ما نیز نمی‌تواند در این حوزه بی‌توجه باشد، بیان کرد: در صورتی که امروز نتوانیم در جایگاه مناسبی در این حوزه قرار بگیریم، مصرف‌کننده روزافزون تولیدات غربی یا منطقه‌ای خواهیم بود.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به شیوع ویروس کرونا و ضرورت دوری از اجتماعات ادامه داد: در یک سال و نیم اخیر شرایط قرنطینه موجب شده که مردم بیشتر در منزل بمانند که این امر، اهمیت توجه به سریال‌های خانگی را مضاعف کرده است.
صالحی تصریح کرد: در کنار فرصت‌ها و ضرورت‌ها، نگاه آسیب‌شناسانه به مخاطرات این حوزه ضرورت دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد در تلاش است به این دو مقوله کنار یکدیگر توجه کند.
وی در تشریح مخاطرات سریال‌های خانگی توضیح داد: نخستین مخاطره در این زمینه محتوایی است، بدین معنی که ضعف مضمون و مضامین سطحی، نابهنجاری‌ها و عدول از مقررات اخلاقی، دینی، سیاسی و اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، توجه به حقوق مصرف‌کننده را دومین ضرورت در این حوزه دانست و ادامه داد: اگر سریال آن‌قدر کشش نداشته باشد که سازندگان ناچار باشند با آب بستن به آن سریال را طولانی کنند، به مثابه تضییع حقوق مصرف‌کننده است. در واقع اگر سریال محتوا و قصه نداشته باشد و صرفاً به دنبال درآمدزایی باشد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *