11:03

یک کارگردان جوان تئاتر با تاکید بر لزوم اولویت واکسینه کردن مشاغل جمعی، دیپورت شدن تیم پرورش اندام کشورمان را از گرجستان به دلیل واکسینه نشدن، یک آبروریزی بین‌المللی خواند.

صدرا صباحی که این روزها نمایش «اسطرلاب» را روی صحنه می‌برد، در گفتگو با ایسنا از ضرورت واکسینه کردن گروه‌های تئاتری و پروژه‌های تصویری گفت و توضیحاتی درباره شکل و شمایل حمایت از نمایش‌های روی صحنه ارایه کرد.

او در آغاز درباره دغدغه‌اش برای واکسینه کردن گروه اجرایی نمایش خود گفت: کاملا واضح است که در بحث واکسیناسیون باید میزان رویارویی مشاغل گوناگون با افراد مختلف به عنوان مبنا در نظر گرفته شود. به این معنا که بعد از کادر درمان که در اولویت نخست هستند، مشخص شود هر حرفه‌ای تا چه حد در ارتباط با گروه‌های مختلف مردم است.

صباحی با اشاره به دیپورت شدن تیم پرورش اندام کشورمان از گرجستان به دلیل واکسینه نشدن افزود: این اتفاق یک آبروریزی بین‌المللی بود. معلوم بود که آنان را دیپورت می‌کنند و جای تعجب است که چرا چنین تیم‌هایی در اولویت واکسیناسیون قرار نمی‌گیرند.

او سپس از رویارویی ناگزیر گروه‌های تئاتری با تماشاگران گفت و توضیح داد: ذات کار تئاتر، رویارویی مستقیم با تماشاگر است. به همین دلیل گروه اجرایی در طول اجراهای خود با گروه‌های مختلفی از مردم رو به رو می‌شود بویژه که تئاترها عموما در فضای سرپوشیده روی صحنه می‌روند و این موضوع باید به عنوان یک اولویت در نظر گرفته شود.

این کارگردان که پیش از این هم در دوران کرونا نمایش اجرا کرده است، درباره انگیزه خود برای کار کردن در چنین دوره خاصی گفت:  کار کردن در این دوره هم از نظر اقتصادی سخت است و هم به سبب وجود این ویروس منحوس. به این معنا که ما جان بر کف دست‌مان گذاشته‌ایم و کار می‌کنیم زیرا به این نقطه رسیده بودیم که نمی‌توانستیم کاری نکنیم و فشار روانی آنچنان آزارمان می‌داد که حاضر شدیم با جان خود بازی کنیم.

صباحی با اشاره به اینکه بعضی از فعالان تئاتر تمایلی به کار کردن در این وضعیت ندارند، ادامه داد: دلایل این دوستان برای کار نکردن، کاملا مشخص و محترم است ولی امیدوارم مسئولان تئاتر، شرایط گروه‌هایی را که در این موقعیت روی صحنه می‌روند، در نظر بگیرند و حمایت‌های ویژه‌ای از آنان داشته باشند.

 

اشاره یک کارگردان به آبروریزی بین‌المللی در گرجستان

او یادآوری کرد: متاسفانه وعده‌هایی که سال گذشته برای حمایت از گروه‌های اجرایی داده شده بود، به طور کامل محقق نشد. گروه ما در تالار مولوی اجرا داشت و بعد از آن هم به تئاتر مستقل آمدیم که بعد از 5 شب، به دلیل مشکلاتی که رخ داد، اجرای ما متوقف شد. وقتی پیگیر حمایت از گروه‌مان شدیم، گفتند هر کارگردان فقط یک بار در سال می‌تواند از شرایط حمایتی استفاده کند. این قانون در شرایط عادی، خوب است ولی در وضعیت خاصی مانند مقطع کرونا، انتظار می‌رود مدیران، شرایط گروه‌هایی را که خطر می‌کنند تا چراغ تئاتر روشن بماند، در نظر بگیرند.

این کارگردان جوان خاطرنشان کرد: ممکن است بعضی گروه‌ها ناچار شوند در سال بیش از یک بار روی صحنه بروند. این مسایل باید مورد توجه مرکز هنرهای نمایشی باشد چون در هر حال آنان دارند با جان خود بازی می‌کنند.

صباحی با ارایه توضیحاتی درباره میزان حمایت از گروه‌های نمایشی در دوران کرونا افزود: متاسفانه بسیاری از وعده‌های سال گذشته اجرایی نشد. ابتدا متعهد به پرداخت هزینه نیمی از ظرفیت سالن شدند و قرار بود بر مبنای بلیت 30 هزار تومانی، این اتفاق رخ بدهد ولی بعدا متوجه شدیم در این زمینه تبعیض‌هایی وجود داشته است. اما به گروه ما بعد از یک سال مبلغی کمتر از 10 میلیون تومان پرداخته شد. ضمن اینکه بحث حمایت از صندلی‌های خالی هم به وام تبدیل شد که ما هم شرایط دریافت آن را نداشتیم.

این کارگردان اضافه کرد: امسال انجمن هنرهای نمایشی اعلام کرد به تعداد بلیت فروخته شده بر مبنای قیمت 30 هزار تومان، متعهد به حمایت است که مبنای بدی نیست به شرط اینکه زود اتفاق بیفتد و کارگردان با بدهی راهی خانه نشود.  خوشبختانه گروه ما رفاقتی داریم که اعضا، شرایط را به خوبی درک می کنند و می‌دانند حمایت‌های انجام شده از میزان هزینه‌های ما بیشتر است و انتظار دستمزد ندارند. به همین دلیل توانستیم برای بار چهارم روی صحنه برویم که امیدوارم در این دوره اتفاقات بهتری رخ بدهد.

صباحی درباره اعتمادسازی در تماشاگران برای حضور در سالن‌های تئاتر نیز گفت: حتما پروسه زمان‌بری خواهد بود که با شعار و تبلیغات هم شدنی نیست . این اعتماد زمانی شکل می‌گیرد که تماشاگران فضای ایمن سالن‌های تئاتر و تلاش گروه‌های اجرایی را برای حفظ پروتکل‌های بهداشتی ببینند و خودشان پیامبرانی شوند برای تماشاگران دیگر . امیدوارم تماشاگرانی که شاهد رعایت نکات بهداشتی در تئاتر بوده‌اند، همچون پیامبری این پیام را به دیگران برسانند.

او در پایان از بعضی گروه‌ها و سالن‌های نمایشی که در توجه به اصول بهداشتی سهل انگاری می‌کنند، درخواست کرد با رعایت این اصول، تماشاگران تئاتر را از جهت ایمن بودن فضای تئاتر ، مطمئن سازند.

گفتنی است نمایش«اسطرلاب» هر شب ساعت 20 در تالار دکتر ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *