تفاوت های رحمت خروس باز "پایتخت" با شهرام "خوشنام"

12:10

هومن حاجی عبداللهی، بازیگر نقش اصلی مجموعه طنز “خوشنام” که بعد از “پایتخت” حالا کاراکتر متفاوتی را تجربه می کند، معتقد است: بازیگر نباید در یک قالب بماند تا همه از او در همان قالب استفاده کنند.
او با بیان اینکه کاراکتر “شهرام” در سریال “خوشنام” وسوسه اش کرد تا بعد از مدت ها یک نقش جدی تر را تجربه کند، این شخصیت را یک لات ۱۴۰۱ معرفی می کند که با این دوره زمانه همخوانی دارد.
این بازیگر که پیشتر نقش “رحمت خروس باز” در مجموعه‌های “پایتخت” را در ذهن مخاطب ماندگار کرده است، درباره حضور در سریال در حال پخش “خوشنام” صحبت کرد و اینکه چه شد ایفای این شخصیت را پذیرفت.
هومن حاجی عبداللهی در گفت و گویی با ایسنا در پاسخ به پرسش بالا اینگونه گفت: نقش شهرام از طرف علیرضا نجف‌زاده، کارگردان “خوشنام” به من پیشنهاد شد. اساساً هر بازیگری هم دوست دارد ژانرهای مختلفی را بازی کند به همین دلیل من هم دنبال فرصتی بودم تا یک نقش جدی کار کنم. شهرام کاراکتری بود که من دوستش داشتم؛ چون هم جدی بود و هم جای کار داشت، بنابراین تمام تلاشم را در این مدت به کار بستم که این اتفاق بیفتد و همین شد که نقش را قبول کردم، چون دوست ندارم به عنوان یک بازیگر صرفا در یک قالب جا بیفتم.
او بر این باور است: وقتی بازیگری در یک قالب جا می افتد همه از او در همان قالب استفاده می‌کنند و در این زمینه ادامه می دهد: من بیشتر کارهای طنز و کمدی داشتم و دوست داشتم کارهای جدیدی را هم تجربه کنم که این اتفاق در “خوشنام” افتاد. اگر من به عنوان یک بازیگر بتوانم نقش منفی را خوب بازی کنم، آن وقت است که می توانم تأثیر مثبتی بگذارم. به قول لقمان “ادب از که آموختی، از بی ادبان”.

مدتها بود کار جدی نداشتم
بازیگر سریال ماه رمضان شبکه اول همچنین درباره اینکه چقدر از حضور در پروژه “خوشنام” و همکاری با کارگردان سریال رضایت داشته است؟ گفت: آقای نجف زاده را از قدیم می‌شناختم و با هم کار کرده بودیم. در سریال هایی که خودش کارگردانی کرده بود، لطف داشت و از من دعوت کرده بود اما متاسفانه به دلیل تداخلی که با کارهایم داشت نتوانستم برایش بازی کنم تا اینکه “خوشنام” فرصتی شد تا هم نقشی که دوست دارم را بازی کنم و هم با علیرضا نجف‌زاده کار کنم که همکاری بسیار شیرین و دلچسبی بود. خیلی از کار کردن با ایشان راضی هستم و خوشحالم که این اتفاق افتاد.
حاجی عبداللهی سپس دلیل اصلی انتخاب “خوشنام” را نقش و کاراکتری دانست که به وی پیشنهاد شده بود و توضیح داد: این کاراکتر خیلی وسوسه ام کرد، چون نقشی جدی بود و من مدت ها بود که کار جدی انجام نداده بودم به همین خاطر دوست داشتم این کار را حتما انجام بدهم. علیرضا نجف زاده و تیم بازیگرانی هم که حضور داشتند واقعا مرا همراهی می کردند، همچنین افراد پیشکسوتی حضور داشتند که من می‌توانستم در کنارشان خیلی نکات را یاد بگیرم.
بازیگر نقش شهرام در سریال “خوشنام” درباره دشواری های احتمالی کار در دوران کرونا و دیگر دشواری هایی که ساخت سریال های مناسبتی تلویزیون با خود همراه دارند، توضیح داد: “خوشنام” در هشت ماه و نیم تصویربرداری شد و در این مدت، ۲۰ روز گروه کلاً تعطیل شدند؛ به دلیل اینکه همه ما کرونا گرفتیم و بعد از آن چند وقت یک بار هم چند روزی کار تعطیل می شد چون یکسری از اعضای گروه مبتلا شدند و ما مجبور بودیم کار را تعطیل کنیم تا همه گروه مبتلا نشوند و بتوان کار را ادامه داد. گاهی هم به خاطر تغییر لوکیشن‌های مختلف یک روز کار را تعطیل می کردیم که همه اینها طبیعتاً دشوار بود. چراکه باید راکورد بازی‌مان را حفظ می‌کردیم و تعادل نقشمان را نگه می داشتیم تا یادمان بماند چطور بازی می کردیم و همان مدل بازی را ادامه بدهیم. ضمن اینکه ما تقریباً در چهار فصل کار کردیم و به همین خاطر خیلی سخت بود؛ اینکه قصه ای که کلاً در ۴۰ روز اتفاق می افتاد اما تصویربرداری اش هشت ماه و نیم طول کشید. از طرفی وقتی لباس هایمان تابستانی است، در سرمای زمستان با این مدل لباس کار کردن خیلی برایمان سخت بود.

شهرام یک جوان شرور امروزی است
هومن حاجی عبداللهی در ادامه این گفت و گو به بازخوردهایی که تاکنون از ایفای نقش شهرام از جانب مردم دریافت کرده است اشاره کرد.
وی با بیان اینکه انتقاد حق مخاطب است و هیچ مشکلی برای انتقاد نیست، اظهار کرد: بازخوردهایی که ما از بیرون و از سمت مردم می بینیم خیلی خوب است. حالا نمی‌دانم مردم به من لطف دارند یا در رودربایستی می مانند ولی به هر حال همه تعریف می‌کنند و از کار راضی اند. البته طبیعتا انتقادهایی هم هست که حق هر بیننده‌ای است یک کار را دوست نداشته باشد و اصلا مشکل خاصی نیست؛ به عنوان مثال یکسری ها می‌گویند چرا “شهرام” زیاد لات نیست و شکل لباس پوشیدنش، مو، ریش و صورتش خیلی شبیه لات ها نیست؟ که من در جواب می گویم شهرام یک لات هزار و چهار صد و یکی است. دلیلی ندارد الان در این دوره زمانه و اوضاع، ما یک لات کلیشه‌ای داشته باشیم که خیلی اغراق آمیز حرف بزند و لحن لاتی داشته باشد یا ریش هایش جور دیگری باشد. شهرام گوشش شکسته، سرش به خاطر شکستگی خط دارد و مدل ریش هایش هم مدل جوانان امروزی است چون همان طور که گفتم تقریبا شهرام یک جوان شرور امروزی است. قرار نیست لباس های تنگ و چسبان و همیشه مشکی بپوشد. این نقدها وارد است و من اینگونه به آنها پاسخ می دهم اما در کل مردم کار را دوست دارند و هر قسمتی که جلوتر می رود بیشتر با داستان “خوشنام” و شخصیت هایش انس می گیرند.
این بازیگر درباره اینکه شهرام “خوشنام” با رحمت “پایتخت” چه وجه اشتراک هایی می تواند داشته باشد و مهمترین وجه افتراق این دو شخصیت کجاست؟ اینگونه پاسخ داد: رحمت “پایتخت” شاید فقط یک شباهت به شهرام داشته باشد و آن هم اینکه هر دو ذاتشان خراب نیست و ته دلشان خوب است. هر دوی این کاراکترها خوبِ آدم‌ها را می‌خواهند و دوست دارند خوب باشند. من فکر می کنم مهمترین وجه اشتراکشان همین است و مهمترین فرقشان هم این است که رحمت خیلی محافظه‌ کار و یک جاهایی ترسو بود ولی شهرام این حرف ها را ندارد. او خیلی بی باک و جسور است، دل به دریا می زند، خطر می‌کند و هر کاری که دوست داشته باشد انجام می دهد.
حاجی عبداللهی در پاسخ به این پرسش که چقدر تلاش کرد تا برای ایفای نقش “شهرام” از رحمت “پایتخت” فاصله بگیرد؟ گفت: تمام تلاشم این بود که مردم شهرام را ببینند، رحمت و همه شخصیت‌ها به کنار حتی نمی خواستم مردم هومن حاجی‌عبداللهی را ببینند، بنابراین تمام تلاشم، زحمت کشیدن و جان کندن هایم این بود که مردم شهرام سیفی را باور کنند، او را به عنوان یک آدم شرور و یک آدمی که هیچکس از دستش آسایش ندارد بپذیرند؛ یک آدم اشتباهی و گناهکار که امیدوارم این اتفاق هم بیفتد و مردم هم ارتباط برقرار کرده باشند و نقش و شخصیت را هم اینگونه باور کرده باشند.
این هنرمند همچنین در پیامی خطاب به مخاطبان سریال “خوشنام” اظهار کرد: پیامم به مخاطبان همان پیامی است که شهرام در سریال می دهد که خدا هست و خدا نه مرده و نه به مرخصی رفته همیشه خدا را باور داشته باشیم و بدانیم بالاخره شاید یک روزی درِ رحمتش را به روی ما که در زندگی مان پر از گره هست هم باز کند.
هومن حاجی عبداللهی در پایان گفت‌وگوی خود با ایسنا درباره بهترین اتفاقی که در سال ۱۴۰۰ برایش افتاد و بهترین آرزویش برای سال جدید، خاطرنشان‌ کرد: ۱۴۰۰ سال سختی برای همه ما بود، از کار و سریال و زندگی شخصی و خانوادگی که بیرون بیاییم، امیدوارم سال ۱۴۰۱ برای مردم سال گشایش، رونق و شکوفایی، سال برکت، ارزانی و سال حال خوب و آرامش باشد.
سریال “خوشنام” هر شب ساعت ۲۲ از شبکه یک پخش می شود و تکرار آن ساعت ۸:۳۰ و ۱۵ روز بعد خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *