20:33

از هوش مصنوعی سمفونی ناتمام شماره ۱۰ بتهوون آهنگساز شهیر آلمانی را با استفاده از هوش مصنوعی تکمیل کرده‌اند.
به گزارش یورونیوز، لودویگ فان بتهوون هنگام مرگ در سال ۱۸۲۷ تنها چند قطعه نت از سمفونی شماره ۱۰ خود را در دفترچه نت خود نوشته بود و نامه‌های به جا مانده از آخرین سال‌های حیات وی نشان می‌دهد که این آهنگساز در حال کار روی سمفونی دهم خود بوده است.
پروژه تکمیل و بازسازی دهمین سمفونی بتهوون در اوایل سال ۲۰۱۹ و توسط انستیتو کارایان در شهر سالزبورگ اتریش آغاز شد که به طور تخصصی به فناوری‌های تازه در عرصه موسیقی اختصاص دارد.
اکیپ کارشناسان که از والتر ورزووا آهنگساز اتریشی تا پروفسور احمد الجمال متخصص هوش مصنوعی از دانشگاه راتگرز آمریکا در آن عضو بودند تلاش کردند قطعات پراکنده با دست خط بتهوون را با هم ترکیب کرده و قسمت‌های خالی سمفونی را تا آنجا که ممکن است به سبک آهنگساز بسازند.
در این پروژه از آن‌جا که نت‌های سمفونی ۱۰ کافی نبودند، هوش مصنوعی با کمک زبان ماشین آثار قبلی بتهوون را بازخوانی کرد تا بتواند روند خلاقانه تولید آن‌ها را بیاموزد.
والتر ورزووا، آهنگساز اتریشی، می‌گوید: «هوش مصنوعی به این دلیل درگیر شد که به ما بگوید بتهوون چگونه آهنگسازی می‌کرد و چگونه قطعات‌اش را توسعه می‌داد. این ابزار توانست روش‌ها و تغییرات اعمال شده را بفهمد و به ما بازگرداند.»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *