14:55

بخش «هنری چهارم» از اولین مجموعه منتشرشده از نمایشنامه‌های «ویلیام شکسپیر»، در آمریکا به فروش گذاشته می‌شود.
به گزارش ایرنا به نقل از گاردین، بخشی فوق‌العاده نایاب از فولیوی اول (First Folio) ویلیام شکسپیر شامل نسخه کامل بخش اول نمایش‌نامه هنری چهارم این هفته به مزایده گذاشته می‌شود.
اریک راسموسن (Eric Rasmussen) شکسپیرشناس برجسته این نمایشنامه را به عنوان تکه‌ای اصل از مجموعه فولیوی اول تایید کرده است. فولیوی اول اولین مجموعه گردآوری شده از آثار شکسپیر است که در سال ۱۶۲۳ به دست دو تن از اعضای هیئت شکسپیر یعنی جان همینگز و هنری کاندل چاپ شد. تا سال ۱۶۱۶ که شکسپیر درگذشت تنها ۱۷ نمایشنامه وی چاپ شده بودند و اگر فولیوی اول که شامل ۳۶ نمایشنامه است چاپ نمی‌شد، ۱۸ نمایشنامه این نویسنده مشهور انگلیسی از جمله مکبث و طوفان ممکن بود هیچ‌وقت برای آیندگان به جا نمانند. از کتاب فولیوی اول ۷۵۰ نسخه منتشر شد که ۲۳۳ نسخه آن تا به امروز دوام آورده‌اند.
قسمتی از این مجموعه که بخش اول هنری چهارم نام دارد، روز ۲۹ اکتبر (جمعه، ۷ آبان) به حراج گذاشته می‌شود. ارزش تحمینی این نمایشنامه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار برآورد شده است.
فرد هولابرد مدیر حراج خانه هولابرد وسترن آمریکانا کالکشنز که این حراج را برگزار خواهد کرد، در این باره گفت: مفتخریم این تکه اورجینال از نسخه فولیوی اول نمایشنامه هنری چهارم شکسپیر را (به علاقه‌مندان) عرضه کنیم. مالک جدید آن بخشی از تاریخ ادبی را تصاحب خواهد کرد.
سال گذشته یک نسخه کامل از فولیوی اول به قیمت ۹ میلیون و ۹۷۸ هزار دلار چکش خورد و رکورد جدیدی برای گرانترین اثر ادبی فروخته شده در تاریخ ثبت کرد. استیون لوئنتیل (Stephan Loewentheil) مجموعه‌دار کتابهای نایاب که این کتاب را خرید در این باره گفت: فولیوی اول مهمترین مجموعه نمایشنامه‌ای است که تاکنون منتشر شده و در سراسر جهان مورد احترام است. مایه افتخارم است که یکی از چند نسخه کامل این مجموعه مهم و تاریخی را بخرم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *