در حالی که صنعت سرگرمی چین در چهار سال آینده با سرعت ۲ برابر آمریکا رشد میکند، کمپانیهای استریم تمرکز خود را بر گسترش تبلیغات میگذارند.
به گزارش مهر به نقل از ددلاین، بر اساس آخرین چشم انداز جهانی PWC، صنعت سرگرمی و رسانه چین در حال کاهش فاصله خود با صنعت سرگرمی آمریکاست و در طول ۴ سال آینده سطح رشد بیشتری را در مقایسه با آمریکا تجربه میکند.
بر اساس این گزارش، درآمد تبلیغات و هزینههای مصرف کننده در دومین کشور پرجمعیت جهان تا سال ۲۰۲۸ با بیش از ۷ درصد افزایش به ۳۶۲.۵ میلیارد دلار خواهد رسید که به این معناست که تقریباً ۲ برابر نرخ رشد آمریکا، افزایش مییابد، با این حال فروش صنعت سرگرمی آمریکا هنوز به طور قابل توجهی بالاتر خواهد بود و به رقم ۸۰۸.۴ میلیارد دلار میرسد.
PWC میگوید: آمریکا که بیش از یک سوم درآمد جهانی صنعت سرگرمی سال ۲۰۲۳ را مال خود کرد، همچنان بزرگترین بازار سرگرمی و رسانهای جهان برای بازارهای تبلیغاتی و هزینههای مصرفکننده باقی میماند، اما این مقیاس با رشد نسبتاً کندتری جلو میرود.
صنعت سرگرمی چین در سالهای اخیر در حال گسترش بوده و برمبنای گزارش PWC رشد قوی و مستمر این کشور به این معنی است که به طور پیوسته در حال کاهش شکاف خود با آمریکا از نظر اندازه بازار است، اگرچه مقررات سخت دولتی میتواند موجب شود سرمایهگذاری در آنجا پیچیدهتر از سایر مناطق باشد.
برمبنای این گزارش سریع ترین بازارهای در حال رشد در فاصله امسال تا ۲۰۲۸ در اندونزی و هند چهره و این مناطق رشدی سریع را در سالهای آینده تجربه میکنند.
گفته شده هر یک از این کشورها پویایی بازار خود را دارند که در عین حال با هم متفاوت است و هند به سریعترین بازار پخش ویدیوییOTT (پخش مستقیم از طریق اینترنت) در جهان بدل میشود زیرا جمعیت گسترده، متنوع و پراکنده آن بسیار شیفته محتوای ورزشی و به ویژه کریکت هستند.
با همه اینها برمبنای پیشبینی این گزارش، هند تا سال ۲۰۲۸ با رشد بیش از ۸ درصدی، صنعت سرگرمی خود را به سطح ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رساند و اندونزی هم کمی عقبتر از آن خواهد بود.
توسعه وسیع درآمدهای تبلیغاتی
این گزارش همچنین به شدت بر نحوه توسعه درآمدهای تبلیغاتی در دوران استریم متمرکز شده و پیشبینی میکند که درآمد جهانی تبلیغات در مدت ۲ سال به بیش از یک تریلیون دلار خواهد رسید و تا سال ۲۰۲۸، این درآمدها نسبت به سال ۲۰۲۰، دو برابر خواهد شد و کمپانیهای بزرگ پخش آنلاین مانند نتفلیکس، دیزنی و پرایم ویدیو به تغییر شکل مدلهای کسبوکار خود و تمرکز بیشتر بر یافتن جریانهای درآمدی جدید، از جمله تبلیغات میپردازند.
گفته شده سه بازیگر بزرگ جهان غربی در بخش استریم یعنی دیزنی پلاس، نتفلیکس و آمازون پرایم ویدیو، از همین حالا همگی پیشنهادهایی با توجه به تبلیغات را ارایه کردهاند تا برمبنای آن مصرفکنندگان در ازای پرداخت هزینه اشتراک کمتر، تبلیغات را مشاهده کنند. این روند در شمار رو به رشدی از بازارها سرتاسر جهان و در سطح منطقهای یا کوچکتر هم مورد توجه قرار گرفته است.
طبق این گزارش، پیشبینی میشود که درآمد جهانی صنعت رسانه و سرگرمی تا سال ۲۰۲۸ به ۳.۴ تریلیون دلار برسد و تبلیغات موجب رشد رسانهها و سرگرمیهای جهانی شده و تا سال ۲۰۲۸ حدود ۳۰ درصد از فروش صنعت را به خود اختصاص دهد.
PWC میگوید: با افزایش تعداد و گستره خدمات استریم، به نوعی اشباع بازار آغاز شده و اشتراک جهانی سرویسهای آنلاین از ۱.۶ میلیارد در سال ۲۰۲۸ به ۲.۱ میلیارد در سال ۲۰۲۸ افزایش مییابد اما میانگین درآمد جهانی از ۶۵.۲ میلیون دلار سال ۲۰۲۳ کمتر میشود و به همین دلیل تا سال ۲۰۲۸، تبلیغات حدود ۲۸ درصد از درآمد جهانی استریم را به خود اختصاص خواهد داد که از ۲۰ درصد در سال ۲۰۲۳ بیشتر است.
تبلیغات تلویزیونی برنامههای آنلاین هم با ۲ برابر شدن فروش از ۲۰.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۴۱.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۸ میرسد.
در همین حال پخشکنندهها در حال آزمایش تبلیغات قابل خرید از تلویزیون هستند، که این امکان را برای مصرفکنندگان فراهم میکند تا محصولات را به طور مستقیم از برنامههای تبلیغاتی خریداری کنند. با این حال PWC هشدار میدهد که در بحبوحه افزایش تبلیغات، شرکتها باید بدانند که رعایت قوانین حریم خصوصی چگونه بر رشد فروش تاثیر میگذارد.
این گزارش به تک تک کشورها اشاره نکرده اما یادآور شده که آمریکا بیش از یک سوم درآمد جهانی سال ۲۰۲۳ را در اختیار داشت و همچنان بزرگترین صنعت سرگرمی و بازار جهان برای بازارهای تبلیغاتی بود.
PWC یا «پرایس واتر هاوس کوپرز» شرکت خدمات حرفهای چندملیتی بریتانیایی است، که در زمینه خدمات مشاوره مدیریت، مشاوره مالی و سرمایهگذاری، مشاوره حقوقی و مالیاتی، بیمسنجی، خدمات حسابداری و حسابرسی فعالیت میکند و دومین شرکت خدمات حرفهای جهان محسوب میشود.
بدون دیدگاه