محمدرضا شفیعی:

17:01

محمدرضا شفیعی گفت: اینکه یک هنرمند با موضوعی اجتماعی ابراز همدردی کند، تسلیت بگوید و یا از دستگاه نظامی بخواهد که با مردم مهربان باشد، نه تنها مشکلی ندارد بلکه یک نوعی از حریت است. اینکه نسبت به برخی کاستی‌ها و بی‌عدالتی‌ها هشدار داده شود هیچگونه اشکالی ندارد و کسی از بابت این موضوع ناراحت نمی‌شود.
به گزارش فارس، محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده و کارگردان سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با فارس در واکنش به آشوب‌های خیابانی اغتشاشگران گفت: در همه جای دنیا افراد و چهره‌های شناخته شده در حوزه کارهای مرتبط با خود اظهار نظر می‌کنند.
به طور مثال اگر فردی در حوزه پزشکی اظهار نظر کند و در نتیجه آن جان افرادی را به خطر بیاندازد، در تمام دنیا این عمل او به عنوان جرم محسوب می‌شود. یا اظهار نظر یک فرد در حوزه‌های مختلفی که نه شناختی نسبت به آن دارد و نه تمام ابعاد آن را می‌شناسد. در حال حاضر این ویژگی دارا بودن مخاطبان وسیع افراد در شبکه‌‌های اجتماعی، در ناخودآگاه افراد دنبال کننده آن‌ها تاثیرگذار است و می‌تواند باعث اختلال در تصمیم‌گیری مخاطبان شود. این نکته در همه دنیا رعایت می‌شود.
شفیعی ادامه داد: حالا تصور کنید ما کشوری هستیم که دشمن هم داریم. هیچ کس از اتفاق ناگواری که برای خانم امینی افتاده خوشحال نیست. همه ناراحتند و در حوزه‌های مختلفی هم نقدهایی وارد است. چه در نوع تصمیم گیری گشت ارشاد و یا برخوردهایی که در این مدت اشتباهاتی را به همراه داشته است. ولی به هر حال حجاب در کشور ما یک قانون است.
مجاری اعتراض به قانون یک بحث است، بحث دیگر اما این است که ما اقدام به کارهای خلاف امنیت ملی کنیم و دستگاه‌های معتبر نظام مثل دستگاه‌های نظامی، سازمان صداوسیما و دستگاه‌های امنیتی را دچار اتهامات می‌کنیم. در همه جای دنیا، هر فرد در هر جایگاهی که باشد، بدون اثبات یک اتهام امنیتی حتما تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.
او افزود: اینکه یک هنرمند با موضوعی اجتماعی ابراز همدردی کند، تسلیت بگوید و یا از دستگاه نظامی بخواهد که با مردم مهربان باشد، نه تنها مشکلی ندارد بلکه یک نوعی از حریت است. اینکه نسبت به برخی کاستی‌ها و بی‌عدالتی‌ها هشدار داده شود هیچگونه اشکالی ندارد و کسی از بابت این موضوع ناراحت نمی‌شود.
کلمه حریت را دوباره بکار می‌برم چون که یک وجه انسان دوستانه در آن نهفته است. ولی وقتی تبدیل به شانتاژ و جوسازی و هم صدایی با دشمنان خونین کشور ما گردد، حتما مذموم است و چنین رفتاری در هیچ مدل حکومتی تحمل نمی‌شود، چون خلاف امنیت ملی کشور است.
تهیه کننده سریال «برف بی صدا می‌بارد» در خصوص لزوم اهتمام به قوانین کشور گفت: فکر کنید حتی فردی جمهوری اسلامی ایران را قبول ندارد، اما در چارچوب قوانین این کشور زندگی می‌کند. پس اگر افراد قوانین یک کشور را می‌پذیرند، باید به آن عمل کنند. آقای رئیس جمهور نیز در سخنان اخیر خود اشاره داشتند که بالاخره اعتراضات وجود دارد و مسیرهایی برای بیان آن ها باید در نظر گرفته شود و این یک خلا در کشور ماست.
بسیاری از مجموعه‌های انتظامی و امنیتی ما هم حق دارند. وقتی اعتراضات مردمی به حقی شکل می‌گیرد، در چنین شرایطی ما دشمنان خونینی داریم که در میان این اعتراضات سوء استفاده‌های و بهره‌های خودشان را می‌برند. اما این مسیر در سنوات مختلف مدام دچار اختلال شد و باید برای آن فکر شود. بالاخره اعتراض جزو حقوق مردم است و مسئولین هم موظفند اعتراضات مردم را بشنوند.
وی در پایان ضمن اشاره به مرزبندی با دشمنان ایران بیان کرد: در حقیقت باید مسیری برای ابراز اعتراضات پیدا شود که با ستیز و همراهی و هم‌صدایی با دشمن قاطی نشود. متاسفانه در سنوات گذشته این‌ها با هم قاطی شده است و این توهم نیز برای دشمنان به وجود آمده است که مردم ایران با آنان همراه هستند. در حالبکه مردم به دنبال اعتراضات و خواسته‌های منطقی خود هستند.
به طور کلی در چنین موارد و موضوعاتی اگر سواد شبکه‌های اجتماعی را نداشته باشیم، ممکن است حرفی بزنیم که بر اثر تهییج دنبال کنندگان در نهایت جان کسی تهدید شود، فراموش نکنیم که در چنین وضعیتی نسبت به جان افراد مسئول هستیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *