10:34

همایش کارکردهای اجتماعی و تربیتی ادبیات عاشقانه (با تأکید بر منظومه لیلی و مجنون نظامی) با حضور چهره‌های سرشناس ادبی و روانشناسی روز دوشنبه 13 تیر ساعت 17 در فرهنگسرای خانواده برگزار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای خانواده، محمدرضا سنگری(رئیس اندیشکده ادبیات پایداری)، غلامعلی افروز (روانشناس و استاد ممتاز دانشگاه تهران)، مصطفی مهرآیین(جامعه‌شناس و استاد دانشگاه)، سیدضیاءالدین شفیعی (نویسنده و ناشر کتاب)، سعید بیابانکی (شاعر و ترانه سرا) و داود ضامنی(مؤلف) در این همایش حضور دارند.
همچنین قرار است در این همایش، آیین رونمایی از کتاب روایت جُنون مجنون (بررسی ریشه‌های تاریخی و اجتماعی داستان لیلی و مجنون) نوشته داود ضامنی نیز برگزار شود.
داود ضامنی نویسنده کتاب در خلاصه این کتاب نوشته است: سوالی که در اثناء نگارش این کتاب ذهن‌ام را مدام می‌گزید و مرا به دنبال پاسخی برای این شیدایی سو به سو می‌کشید، این بود که قیس عامری چرا و چگونه مجنون شد؟ آیا مجنون، لیلی را به راستی و از روی واقعیت دوست می‌داشت؟ آیا مجنون به اراده خود دلبسته لیلی شد؟ آیا جنونِ او از سر خودآگاهی است و فریادی است بر سر تمام سنت‌های قومی که محیط اجتماعی او را در بر گرفته‌اند؟ یا این عشق غیرارادی است و نیروی مرموز و برتر از خواست انسان آن را برانگیخته و مجنون در پیدایی آن نقشی نداشته است؟ اگر اینگونه باشد، پس این عشق چگونه عشقی است؟ و این دست ناپیدا که تقدیر نام گرفته به چه علت و از روی کدام مصلحت این رشته محبت را استوار کرده است؟
وی اظهار داشت: به گواه مورّخان مجنون افسانه و اسطوره نیست، بلکه انسان عاشق‌پیشه‌ای بود که روزی روزگاری در گوشه‌ای از این عالم پا بر خشت این دنیا گذاشت و با معشوقی راستین به نام لیلی هم‌آواز شد. بنابراین، زندگی عاشقانه او را باید انسانی تفسیر کرد. نظریه‌های روانشناسانه، فلسفی و حتی عرفانی در باب عشق که در روزگار ما بسیار مُد شده، قادر نیستند درون‌مایه عشق مجنون به لیلی را برای ما توضیح دهند‌. باید گرفتار شخصیت مجنون شد تا درکی اصیل از عشق او به لیلی پیدا کرد‌. باید غم غربت کشید تا عشق مجنونی را فهم کرد…
این کتاب سفری است به گذشته‌های دور. به جایی که اولین دیدار مجنون با لیلی شکل گرفت. نویسنده تلاش کرده در این کتاب، مخاطب را به هزارتوی ذهن و زبان و جان و قلب و روان مجنون ببرد.
مؤلف این کتاب در ادامه گفت: به پاس و احترام عشق زلال و عفیفانه این دو دلداده و با این باور که اکسیر عشق تنها راه نجات آدم‌های امروز از گرفتاری‌های اجتماعی است نیت کردم تمام عواید حاصل از فروش چاپ اول این کتاب را تماماً برای آزادکردن یک زندانی اختصاص دهم. به این اُمید که یک لیلیِ به بندکشیده در این سرزمین به آغوش خانواده بازگردد.
کتاب روایت جُنون مجنون (بررسی ریشه‌های تاریخی و اجتماعی داستان لیلی و مجنون) توسط انتشارات هنر رسانه اردی‌بهشت در سال 1400 به چاپ رسید.
فرهنگسرای خانواده در خیابان سیدجمال الدین اسدآبادی(یوسف‌آباد)، خیابان بیست و یکم، بوستان شفق واقع است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *