11:23

ذاکر و پژوهشگر مداحی گفت: برخی به بهانه رسانه و جذب مخاطب، اصالت هیأت را زیر سئوال برده و به یک استودیو تبدیل کرده‌اند، حتی گاهی از مخاطب به ‌عنوان بازیگر هم بازی می‌گیرند.

به گزارش ایرنا از جامعه ایمانی مشعر، حسین هوشیار در بیست و یکمین نشست از سلسله نشست‌های هیأت پژوهی که با موضوع بررسی ابعاد مختلف استفاده از ابزارآلات موسیقی در هیأت در یادمان شهدای هفتم تیر برگزار شد، بر لزوم تشکیل یک کمیته انضباطی برای برخورد سلبی با نفوذی‌ها و برخورد ایجابی با غافلان در حوزه ستایشگری تاکید کرد و گفت: برخی به بهانه رسانه و جذب مخاطب، اصالت هیأت را زیر سئوال برده و هیأت را به یک استودیو تبدیل کرده‌اند و حتی گاهی از مخاطب به‌عنوان یک بازیگر هم بازی می‌گیرند.

ذاکر و پژوهشگر حوزه هیأت با بیان اینکه حدود استفاده از ابزارآلات موسیقی را در شرع مشخص کرده است، گفت: سازه‌های کوبه‌ای همانند طبل، سنج و دمام از قدیم مورد استفاده قرار گرفته و در حد عرف به میزانی که موجب وهن نباشد مورد قبول است زیرا موسیقی و ستایش‌گری لازم و ملزوم هستند و قرار است در قالب هنر یک پیام به مخاطب انتقال شود، اما زمانی که ما از آلات ضربی به آلاتی که خود آهنگ‌ساز هستند حرکت کردیم با مشکل روبه‌رو شدیم.

وی با تاکید بر اینکه موضوع اصلی ما موسیقی آوازی است، عنوان کرد: برای این موسیقی در هیأت دو تاثیر کوتاه و بلند مدت را می‌توان درنظر گرفت در تأثیر کوتاه مدت، مخاطب احساس خوشآیندی دریافت می‌کند و به یک حس زیباشناسی ساده انگارانه می‌رسد که گذراست و اگر ساماندهی مورد نیاز را در این زمینه رقم نزنیم توقع ما از هیأت پایین می‌آید و هیأت از یک محل تغذیه به یک محل تخلیه تبدیل می‌شود.

هوشیار حوزه هیأت تأثیر بلند مدت موسیقی در حوزه هیأت را بسیار خطرناک خواند و گفت: از کار افتادن و مختل شدن کارکرد هیأت موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد، این نوآوری می‌تواند موجب انحرافات بعدی در آینده شود.

بعضی هیأت‌های مذهبی به استودیو تبدیل شده‌اند

هوشیار گفت: متأسفانه امروزه برخی هیأت‌ها هم به یک استودیو تبدیل شده‌اند، کسی از یک استودیو توقع کوله‌بار معنوی ندارد درحالی‌که اسم و کارکرد هیأت چیز دیگری است و به ما میراث و تعریف دیگری رسیده است. ما پرچم هیأت را هنگام ورود می‌بوسیم و هیأت را حرم اهل‌بیت(ع) می‌دانیم.

ذاکر و پژوهشگر حوزه هیأت تصریح کرد: رهبر انقلاب اسلامی نیز در آخرین دیدار خود با مداحان فرمودند که «هیأت باید هیأت بماند» و یکی از نگرانی‌های رهبری به نظر بنده این است که کارکرد هیأت با ورود موسیقی بسیار مورد تهدید است.

نسل‌هایی که اهل نفس و اشک هستند از پیش ما خواهند رفت و نسل‌های جدیدی می‌آیند که نگاه آن‌ها به هیأت بسیار متفاوت شده و در حقیقت این افراد از هیأتی که ما به بهانه گسترش رسانه‌ها ساخته‌ایم الگو می‌گیرند.

مداح اهل‌بیت(ع) اصالت هیأت را یک خط قرمز دانست و عنوان کرد: ما باید این اصالت را حفظ کنیم چراکه با این اصالت است که می‌توانیم قدرت خود را تقویت کنیم، در دهه‌های گذشته هم جذابیت‌ها و دعوت‌های مختلف وجود داشت، اما مخاطب، منبر و هیأت را انتخاب می‌کرد.

وی با بیان اینکه برخی به بهانه جذب مخاطب ارزش گهرناب هیأت را از بین می‌برند، مطرح کرد: هر چند ما در فضای مجازی و رسانه کار می‌کنیم، اما آنچه که هستیم را به نمایش می‌گذاریم، امروزه افرادی با افراط‌های خود از جمله قمه‌زنی‌ها، برهنه‌شدن‌ها و بالا و پایین پریدن‌های غیر متعارف موجب وهن شده‌اند و برخی دیگر هم یک فضای فانتزی از هیأت به نمایش می‌گذارند که هر دو این گروه یک لبه قیچی هستند.

هوشیار با اشاره به اینکه هیأت راه خود را همانند یک آب زلال پیدا می‌کند، گفت: ما نباید نگران مخاطب خود باشیم همان‌طور که گذشتگان این میراث را به ما دادند ما نیز باید این میراث را با حفظ اصالت آن به نسل بعد منتقل کنیم.

آثار بلند مدت موسیقی در هیأت مخرب است
هوشیار با تاکید بر اینکه اثرات بلند مدت موسیقی در هیأت بسیار مخرب است، اظهار کرد: میان آنچه هستیم و آنچه باید باشیم فاصله داریم، اما قرار نیست با هر روشی این فاصله را پر کنیم.

مداح اهل‌بیت(ع) از حضور برخی از مداحان در استودیو یاد کرد و گفت: محصولی ویژه در شرایطی ویژه برای مخاطبی ویژه با هدفی ویژه تولید می‌شود، اما نباید از ابزار موسیقی در متن هیأت استفاده شود زیرا موجب وهن آن می‌شود و کارکرد هیأت را تغییر می‌دهد.

وای بر ما اگر حضور مستمع در هیأت کارکرد دیگری به خود بگیرد؛ متأسفانه گاهی برخی افراد برای تولیدات رسانه از مستمع به‌عنوان یک بازیگر استفاده می‌کنند درحالی‌که مستمع به دنبال توشه و حاجت خود است و حتی گاهی گریه، صدا و نشستن مستمع هم از پیش تعیین شده است.

این پژوهشگر عرصه هیأت، با تاکید بر اینکه در هیأت امام حسین(ع) کج‌فهمی از نفهمی خطرناک‌تر است، مطرح کرد: ما باید احترام به مستمع و اصالت مخاطب را برگردانیم.

وی ادامه داد: رسانه‌ها در حوزه هیأت به تکلیف خود عمل نکردند، زیرا این مجموعه‌ها می‌توانند به سراغ افرادی بروند که با وفاداری به اصالت‌ها و میراث گذشتگان نوآوری می‌کنند و جذاب هستند و از آن‌ها الگوسازی کنند.

هوشیار کمبود یک نهاد نظارتی بر عملکرد ستایشگران را یک خلا مهم دانست و مطرح کرد: در حوزه ستایش‌گری باید یک کمیته انضباطی وجود داشته باشد تا این کمیته به افرادی که به خواب رفته‌اند تذکر دهد یا اینکه با نفوذی‌های این عرصه به صورت سلبی برخورد کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *