پویا محمودیان، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

16:49

«هر عقل سلیمی می‌داند که با ۶۰ میلیون تومان نمی‌شود خانه خرید. این رقم در حقیقت یک تسهیلات است.»
جملات بالا بخشی از اظهارات پویا محمودیان، معاون صنایع دستی کشور است که در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا و در پی اعلام تفاهم‌نامه اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی عنوان شد.
محمودیان که در حاشیه نشست هم‌اندیشی معاونان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با رایزنان اقتصادی وزارت امور خارجه در موزه فرش ایران با ایسنا گفت وگو می کرد، در جملاتی ماجرای تسهیلات ساخت و خرید مسکن برای هنرمندان صنایع دستی را تشریح کرد.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور چند روز پیش (۵ دی ماه ۱۴۰۰) تفاهم‌نامه اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی را با بانک مسکن امضا کرد. این تفاهم‌نامه در شرایط کمبود تسهیلات بانک‌ها به امضا رسیده است، اما رقم آن از سوی برخی منتقدان پرسش برانگیز بوده است.
سعید اوحدی، معاون توسعه مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که در مراسم امضای این تفاهم‌نامه حضور داشت، درباره رقم این تسهیلات گفته بود: «سعی می‌کنیم هنرمندان صنایع‌دستی از حداکثر این ظرفیت بهره‌مند شوند. ابلاغ بانک مرکزی ۶۰۰ میلیون ریال بود اما با تدبیر بانک مسکن و با استفاده از اوراق، هنرمندان صنایع‌دستی می‌توانند تا سقف ۲ میلیارد ریال به صورت فردی و در صورتی که زوج باشند، ۴ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کنند.»
در همین راستا از معاون صنایع دستی کشور درباره‌ی رقم این تسهیلات پرسش کردیم. محمودیان اظهار کرد: «اطلاعات تفاهم‌نامه باید بررسی شود؛ چراکه یک ماده تکمیلی دارد. این یک تسهیلات است. یک وقت شما ۸۰۰ میلیون ریال دارید اما می‌خواهید خانه ای به قیمت ۸۶۰ میلیون ریال خریداری کنید. ۶۰ میلیون تومان پول کم دارید و نمی‌دانید از کجا بگیرید.»
وی همچنین تصریح کرد: «اینجا هر عقل سلیمی می‌داند که با ۶۰ میلیون تومان نمی‌شود خانه خرید؛ بنابراین ۶۰ میلیون تومان به مدت ۱۰ ساله به‌عنوان تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی داده می‌شود تا کمکی شود و آن بخشی را که کم دارند، دریافت کنند.»

گفتنی‌ست بر اساس این تفاهم‌نامه هنرمندان صنایع‌دستی واجد شرایط در ۳۱ استان کشور به بانک مسکن معرفی می‌شوند که سقف تسهیلات بر اساس ابلاغ بانک مرکزی برای تهران ۶۰۰ میلیون ریال، برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، ۵۰۰ میلیون ریال و برای سایر شهرها ۴۰۰ میلیون ریال با بازپرداخت ۱۰ ساله و نرخ سود ۱۸ درصد در نظر گرفته شده است و باید دید که این ارقام تا چه اندازه برای هنرمندان حوزه صنایع دستی که بسیاری از آنها خصوصا در دوران کرونا با مشکلات مسکن و معیشت دست و پنجه نرم می کنند، راهگشا خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *