سالروز یک گرافیست و طراح هنری کتاب

10:00

دونده‌ای بود که تا پایان عمرش دوید. هنرمندی که عمرش را وقف چاپ کتاب، نقاشی و کتاب‌آرایی کرد. او که امروزه به‌عنوان استاد کتاب‌آرایی نوین معرفی می‌شود، در طول حیات کاری خود غیر از کتاب‌های درسی اقدام به چاپ کتاب‌های جیبی، دائرة المعارف فارسی و کتاب‌های کمک آموزشی کرد. او «هرمز وحید» بود.
به گزارش ایسنا، هرمز وحید هنرمند گرافیستی است که بیشتر به واسطه‌ی فعالیت در زمینه چاپ و کتاب‌آرایی شناخته می‌شود. او که در طول فعالیت حرفه‌ای خود کارهای مهمی از قبیل طراحی لوگوی شرکت اُفست را انجام داده، چنین درباره‌اش گفته می‌شود که طی حدود چهار دهه، هر سازمان و ناشر بزرگی که قصد چاپ یک یا چند کتاب گرانقدر و نفیس را داشت، اول به یاد هرمز وحید و استفاده از هنر او می‌افتاد.
زنده‌یاد پرویز کلانتری در گفت‌وگویی با مجله‌ی «جهان کتاب» درباره این هنرمند گفته است: «تولید کتاب چیزی نیست که سرسری گرفته شود سابقه درک مفهوم، ممیزی و آبرومندی کتاب چه از نظر محتوا و نقاشی و چه از نظر انتخاب کاغذ، نوع حروف، انتخاب جلد و طراحی و چاپ و بالأخره صحافی همه باید زیر نظر و با مسئولیت شخصی باشد که به تمام این ظرایف احاطه‌ی کامل دارد و هرمز وحید همه‌ی آن بود: پایه‌گذار زیباسازی و کتاب‌پردازی نوین با تمام ویژگی‌های آن.»
هرمز وحید با سفر به آمریکا توانست تا با شیوه‌های چاپ جدید آشنا شود و کتاب‌های نفیسی مانند ترجمه‌ی فارسی تخت جمشید اشمیت با صدها عکس و نقشه را به مرحله‌ی چاپ برساند. آنچه اما درمورد این هنرمند جالب به نظر می‌رسد، کم‌رنگ بودن حضور او در عرصه‌ی هنر نقاشی و گرافیک است به نحوی که با جست‌وجوی نام این هنرمند کمتر اثری از او در این حوزه‌ نمایش داده می‌شود.
درحالی که آثار این هنرمند در حوزه نقاشی کمتر مورد توجه قرار گرفته، اما نام او در حوزه‌ی چاپ و کتاب‌آرایی همواره زبانزد بوده است. هرمز وحید بر روی سنگ قبرش «کتاب‌ساز نوین» خوانده شده، ترکیبی که بین اهل نشر مذموم دانسته می‌شود. در همین راستا برخی او را به اشتباه کتاب‌ساز نوین معرفی می‌کنند که مورد انتقاد واقع شده است.
در ادامه ویدیویی از زنده‌یاد، هرمز وحید را مشاهده می‌کنید که از شروع کارش در حوزه چاپ می‌گوید:
هرمز وحید در تاریخ ۱۷ آبان ماه سال ۱۳۰۷ متولد شد و ۴ آذر ماه سال ۱۳۷۸ در سن ۷۱ سالگی از دنیا رفت. از دوستان این هنرمند چنین نقل شده که تا واپسین روزهای زندگی‌اش پیگیرانه در کار کتابندگی می‌کوشید و با وجود سختی و محنتی که کشیده بود، با قلبی رنجور و گاه ناساز، باغیرت و سخت‌کوشی فراوان به کار طبع کتاب‌های گران‌قدر ادامه می‌داد.
این هنرمند که پیش‌تر عمل جراحی قلب را از سرگذرانده بود، با آسیبی که به ریه و کلیۀ‌اش بر اثر سکتۀ قلبی وارد آمد، در کمتر از یک روز اعضای بدنش از کار افتاد و عالم فرهنگ و هنر را برای همیشه ترک کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *