محسن شایان‌فر از گروه «سینما گفت‌وگو» می‌گوید:

18:42

بانی‌فیلم: در میان فعالیت‌های صنفی معمولاً نگاه اعضای آن صنف متوجه فعالیت‌های خودجوش توسط کسانی‌ست که بدون کوچک‌ترین چشم‌داشتی، عمده‌ترین عملکردشان، فراهم آوردن موقعیت مناسب و تسهیلات و‌ امکانات برای اعضاست.
بیشتر تشکل‌های خصوصی توانمند و دارای کارایی بالا، هرچند بعضاً از ثبت‌ و ربط‌های رسمی دوری می‌کنند اما بیشترین تلاش‌ آنها مهیا کردن شرایط خاص برای رفاه مجموعه اعضای تشکل‌شان است.
گروه سینمایی «سینما گفت‌و‌گو» یکی از این تشکل‌های خاص است که بیشتر اعضایش را دست‌اندکاران رشته‌های مختلف هنری اعم از اهالی سینما، تئاتر، موسیقی و اهالی رسانه تشکیل می‌دهند.
محسن شایان‌فر تهیه‌کننده قدیمی سینما و تلویزیون مبدع گروه «سینما گفت‌وگو»ست.
این گروه که یک تشکل صنفی است که در مسایل مختلف، نقطه‌ نظرات اعضایش را لحاظ می‌کند، جدای از فراهم آوردن تسهیلات رفاهی خاص برای اعضای خود، نقشی راهبردی در مسایل گوناگون سینمایی وفرهنگی نیز ایفا می‌کند.
بیشتر بار مسئولیت حفظ و هماهنگی‌های این گروه برعهده محسن شایان‌فر تهیه‌کننده قدیمی سینما و تلویزیون است که تقریبا بیشتر وقت خود را برای ساماندهی امور گروه «سینما گفت‌وگو» صرف می‌کند.
شایان‌فر اخیراً در اقدامی ارزشمند توانسته با همکاری برخی از مراکز رفاهی و اقتصادی، تفاهم‌نامه‌هایی را با این مراکز به امضا برساند تا از این طریق، تسهیلات ویژه‌ای را برای اعضای «سینما گفت‌وگو» فراهم آورد.
از شایان‌فر خواستیم در همین باره و مسایل و‌ مشکلاتی که در راه تامین این تسهیلات داشته مطالبی را مطرح کند.
شایان‌فر به بانی‌فیلم می‌گوید: در زمانه‌ای که همه چیز سینما دچار بی‌نظمی شده و متاسفانه دامنه این بی‌نظمی‌ها و ناهماهنگی‌ها بر تلاش و کوشش هنرمندان سینما اثر مخربی داشته است، باید برای عبور از این وضعیت ناهنجار چاره‌اندیشی شود.
او ادامه داد: چنانچه هرچه زودتر چاره‌ای برای گذر از این بحران‌ها پیدا نشود دیگر از سینما و تئاتر و موسیقی جز اسمی باقی نخواهد ماند.
این تهیه‌کننده در مورد مشکلات مربوط به اکران فیلم‌ها در سینماهای کشور گفت: در حال حاضر اوضاع اکران فیلم به شدت مخاطره‌آمیز شده، به شکلی که حتی وقتی فیلم خوبی هم اکران می‌شود بازهم تماشاگر رغبتی برای تماشای آن در سالن‌های سینمایی ندارد. چرا که مخاطب دریافته که با وجود انواع پلتفرم‌ها، می‌تواند در خانه‌اش بنشیند و کلی فیلم و سریال ببیند. اگر اوضاع اکران فیلم‌ها همچنان بر اساس رویه فعلی ادامه یابد، روال تولید فیلم هم دچار اختلال می‌شود و در نتیجه بیکاری فراگیر بوجود می‌آید.
شایان‌فر اظهار داشت: جای افسوس است که در حال حاضر بیش از نود درصد از هنرمندان بیکار هستند، هنرمندانی که به واسطه عشق‌شان به سینما آمده‌اند و با آن پیمان بسته‌اند. این‌ها حالا و در میانه سالخوردگی بدون داشتن پس‌انداز و اندوخته‌ای، دچار افسردگی شده‌اند.
وی گفت: عجیب این است که سردمداران تشکل‌های صنفی و هنری به جای رفع مشکل اهالی سینما، پیوسته با انتشار بیانیه‌هایی موهون برای خود و همکاران‌شان چالش‌هایی را ایجاد می‌کنند. جای تاسف است که بدانیم عزت و اعتباری که یک هنرمند در سال‌های پیش داشت و گواهی‌اش اینکه در روزگاری نه چندان، در طول سفرهای هوایی به دعوت خلبان، هنرمندان در کابین خلبان می‌نشستند، امروزه اما حرمت و عزت نفس هنرمندان دچار خدشه شده و متاسفانه بدل به یک نگرانی عمده شده است. امروزه کار به جایی کشیده که شخص هنرمند تا آخرین لحظه نگران است که آیا ممنوع خروج است یا خیر!
این تهیه‌کننده سینما و‌ تلویزیون با اشاره به راه‌اندازی گروه «سینما گفت‌وگو» از عزم جدی خود برای ایجاد تحول در روند صنفی اعضای گروه و بازگرداندن حس همدلی میان‌ هنرمندان تاکید کرد و در ادامه گفت: با گردهک آوردن بخش عظیمی از هنرمندان و نویسندگان در گروه «سینما گفت‌وگو» قدمی جدی برای روحیه بخشیدن به جمعی از هنرمندان برداشته شده که شامل برنامه‌های خاصی‌ست؛ از جمله این حرکت‌ها راه‌انداری مراسم تکریم وبزرگداشت برای عزیزان از دست رفته است. از برنامه‌های رفاهی هم می‌توان به تسهیلاتی که برای استفاده هنرمندان از مجموعه‌های تفریحی ورزشی شامل استخر و سونا نام ببرم.
وی ادامه داد: با تدارک این‌ تسهیلات و برپایی مراسم و مناسبت‌ها، قصد داریم تا بخشی از هنرمندان با دیدار یکدیگر نوعی روحیه‌بخشی داشته باشند. در همین باره باید از برپایی مراسم تجلیل از هنرمندان پیشکسوت نام ببرم که معمولاً به‌ پاس یک عمر فعالیت از هنرمندان، اعضای گروه در یک سالن اجتماعات جمع شده و از او قدردانی می‌کنند و به قولی تا پیشکسوتان زنده‌اند باید مورد قدردانی قرار می‌گیرند.
شایانفر در آخرین موارد فعالیت خود با شکل دادن به یک کمیته رفاهی و عضویت کلیه هنرمندان قصد دارد تسهیلات خاصی را برای اعضای گروه فراهم آورد.
بر اساس این طرح، هنرمندان عضو گروه می‌توانند تنها با مراجعه به اینترنت و با یک لینک، از مزایای دهها فروشگاه معتبر با شرایطی بسیار خوب اعتباری بهره‌مند شوند.
شایان‌فر در مورد برخی از این تسهیلات گفت: ترتیبی اتخاذ شده تا مثلا کلیه پروازهای هوایی و ریلی برای هنرمندان به اقصا نقاط کشور و حتی اقامت در بهترین هتل‌ها با احتساب ۵۰ درصد تخفیف در اختیار اعضای گروه قرار گیرد. خرید وسایل نقلیه از قبیل موتور، ماشین سواری و کلیه مایحتاج خانگی در قالب اعتباری و با تخفیف‌هایی خوب بخش دیگری از مزایای این خدمات است .
وی در ادامه اظهار داشت: همچنین انجام جراحی‌های پزشکی و کارهای کلینیکی با مبالغ بسیار نازل برای اعضا انجام خواهد شد .یکی از دستاوردهای خوب بهره‌مندی از دهها فروشگاه بزرگ برای تامین نیازهای هنرمندان با شرایط اعتباری‌ست که جزو ویژگی‌های این طرح است.
شایان‌فر همچنین از برنامه‌های آتی این گروه گفت: قصد داریم در آینده‌ نزدیک با شکل‌گیری این کانون، درمورد تامین زمین به شکل تعاونی گام‌های برداشته شود. همچنین یک مورد که شاید بتوان آن را منحصر به گروه سینما گفت‌و‌گو دانست، موضوع دریافت وام است؛ در این طرح، هنرمندان می‌توانند وام‌هایی بدون ضامن و براساس تکریم شخصیت هنرمند تنها با امضای خود وام گیرنده و اعتبارش آن وام‌ها را دریافت کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *