15:41

روسیه از معرفی فیلم منتخب خود به اسکار بین‌المللی خودداری کرد و گفت اسکار را تحریم می‌کند زیرا نیازی به این جایزه ندارد.
به گزارش مهر به نقل از گاردین، روسیه امسال فیلمی را به اسکار ارسال نخواهد کرد. این اولین باری است که این کشور جوایز معتبر سینمایی را از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تحریم می‌کند و برخی از منتقدان از این امر به عنوان عمیق‌تر شدن انزوای فرهنگی مسکو تعبیر کرده‌ و گفته‌اند جنگ روسیه و اوکراین صحنه فرهنگی این کشور را تقسیم کرده است.
در حالی که آکادمی روسیه روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد روسیه تصمیم گرفته است یک فیلم ملی را برای نود و پنجمین جایزه اسکار آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا نامزد نکند، رییس کمیسیون نامزدی اسکار روسیه روز سه‌شنبه در نامه‌ای اعلام کرد که به دنبال این اقدام که به گفته او تصمیمی «غیرقانونی» است که «پشت سر او» گرفته شده، استعفا کرد.
پاول چوخرای در نامه‌ای که خبرگزاری دولتی تاس آن را منتشر کرد، نوشت: رهبری آکادمی فیلم روسیه به طور یکجانبه تصمیم گرفت که یک فیلم روسی را برای نامزدی اسکار نامزد نکند.
این تصمیم توسط نیکیتا میخالکوف گرفته شده که به خبرگزاری تاس گفته است روسیه با شرکت در اسکار امسال چیزی برای به دست آوردن ندارد. وی پیشنهاد کرده است جایزه‌ای معادل اسکار برای کشورهای مستقل شده از شوروی ایجاد شود.
میخالکوف گفت: به نظر من انتخاب فیلمی که نماینده روسیه در کشوری باشد که در واقعیت در حال حاضر وجود روسیه را انکار می کند، منطقی نیست.
روسیه یک بار سال ۱۹۹۴ با فیلم «آفتاب سوخته» برنده جایزه بهترین فیلم بلند بین‌المللی شد. جالب این که این فیلم را نیکیتا میخالکوف ساخته است.
میخالکوف، ۷۶ ساله که اتحادیه سینماگران روسیه را رهبری می‌کند، از حامیان جدی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه است.
جدیدترین مواردی که روسیه نامزدی اسکار را کسب کرد برای «لویاتان» و «بی‌عشق» در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ بودکه توسط کارگردان آندری زویاگینتسف ساخته شده بودند. هر دو فیلم به مسایل سیاسی در کشور از جمله فساد و نقش کلیسای ارتدکس پرداختند که در مسکو جنجالی شد.
شماری از کارگردان‌های جوان روسیه پس از درگرفتن جنگ با اوکراین صحنه فرهنگی این کشور را ترک کرده‌اند. کانتمیر بالاگوف و کیرا کووالنکو، ۲ کارگردان جوان آینده‌دار از جمله این چهره‌ها هستند که فیلم‌هایشان در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ به اسکار معرفی شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *