20:15

محمد حقیقت/ کن

جشنواره تمام شد و خاطرات گوناگونی برایمان رقم زد!
در یک بررسی تلگرافی از هفتاد و ششمین دوره پر هیاهوترین جشنواره جهانی را به شکل فشرده‌ و موجز می‌توان چنین ارزیابی و بررسی کرد:
یکی از نکته‌های قابل توجه این دوره این بود که زنان فیلمساز هم حضور بسیاری در بخش‌های گوناگون داشتند و هم جوایز بسیار مهمی به دست آوردند.
در بخش مسابقه اصلی، نخل طلا به خانم ژوستین تریه برای «واکاوی یک سقوط» رسید.
تریه سومین زن فیلمسازی‌ست که برنده نخل طلا شد.
در بخش نوعی نگاه نیز خانم کارگردان دیگری از کشور انگلیس جایزه بزرگ این بخش را دریافت کرد.
در این بخش جایزه کارگردانی هم به خانم اسمه المدیر سازنده مراکشی فیلم «مادر تمام دروغ‌ها» رسید که فیلم بسیار پیش پاافتاده‌ای بود.
در بخش مسابقه اصلی فیلم کوتاه، نخل طلا به خانم فیلمساز مجارستانی برای فیلم ۲۷ رسید.
در این بخش نشان ویژه‌ای نیز به خانمی از ایسلند برای فیلم خوب «دور» (Far) داده شد.
در بخش سینه فونداسیون – دانشجویی، هم جایزه‌های اول و دوم و سوم به خانم‌های فیلمساز رسید!
در مورد فیلم‌های بلند داستانی بخش مسابقه باید گفت متاسفانه تعدادی فیلم کم ارزش که قابلیت قرار گرفتن در این بخش را نداشتند وجود داشت که به کیفیت جشنواره ضرر زدند؛ از جمله می‌توان به این آثار اشاره کرد: جوانی (ونگ بینگ) از چین، باشگاه صفر (جسیکا هاستر)، چهار دختر (کوثر بن هنیه)، شهرک استوریید (وس اندرسون)، مگس‌های سیاه (ژان استفن سور)، می دسامبر (تاد هینز) و اشتیاق دودنبوفان (ترن آن هونگ).

در کنار این فیلم‌های ضعیف، فیلم‌های خوب و یا بسیار خوب هم کم نبودند، فیلم‌هایی چون برگ‌هایخشک (اکی کوریسماکی)، منطقه مورد توجه (جاناتان گلیزر)، واکاوی یک سقوط (ژوستین تریه) و اثر بسیار خوب «خیال» (یا شیمر) از ایتالیا ساخته خانم الیس رورواشر.
باید اضافه کرد که در این بخش، آثار نسبتاً خوب هم وجود داشت؛ مثل فیلم بنل و اداما (فیلم اول کارگردان)، فردایی روشن‌تر (نانی مورتی)، روزهای عالی (ویم وندرس)، بلوط پیر (کن لوچ)، هیولا (هیرو کازو کوریدا)، برگ‌های خشک (نوری بیلگه جیلان) که البته به راحتی می‌شد بک ساعت فیلم را مونتاژ و کوتاه کرد تا فیلم بهتری می‌شد!
این کارگردان ترک‌تبار پیش از این آثار درخشانی خلق کرده است.
در مورد جوایز بخش مسابقه می‌توان گفت به جز برگزیدگان دو رشته کارگردانی و بازیگر زن، بقیه برگزیدگان اکثراً خوب تقسیم شد.

جشنواره کن – فردای جوایز.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *