18:29

سیدعزت‌الله ضرغامی به عنوان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دولت سیزدهم از سوی آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به همراه دیگر وزیران پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.
به گزارش ایرنا، انتشار فهرست وزیران کابینه سیزدهم در ظهر امروز (چهارشنبه ۲۰ مرداد۱۴۰۰) به گمانه‌زنی‌ها برای گزینه پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی -جوان‌ترین وزارتخانه کابینه دولت- پایان داد. سید عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی که برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم نامزد شده بود، به عنوان وزیر پیشنهادی این وزارت‌خانه معرفی شد.
سید عزت‌الله ضرغامی، متولد سال ۱۳۳۸ تهران، دانش‌آموخته مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کارشناس ارشد مدیریت صنعتی است و در حال حاضر دانشجوی دکترای ارتباطات است.
ضرغامی با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی دو دوره پنج‌ساله (۱۳۹۳-۱۳۸۳) ریاست سازمان صدا و سیما و در احکام جداگانه دیگری از سوی رهبر معظم انقلاب، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین عضو شورای عالی فضای مجازی بوده است.
در دوران مدیریت ضرغامی در صداوسیما شبکه‌های سراسری مانند نسیم، پویا، نمایش، آی فیلم فارسی و عربی، ورزش، تماشا، سلامت، قرآن، آموزش، مستند و شبکه‌های تخصصی دیگری راه‌اندازی شد.
تبدیل همه شبکه‌های آنالوگ به دیجیتال و راه اندازی برخی شبکه‌های باکیفیت اچ دی/ HD طوری که مردم بدون استفاده از آنتن‌های قدیمی قادر به دریافت شبکه‌ها شدند، از دستاوردهای دوران کاری او بود.
او همچنین معاون امور مجلس و استان‌های صدا و سیما (۱۳۸۳-۱۳۷۹)، معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۷۶-۱۳۷۴)، معاون امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۷۲-۱۳۷۱) و معاون امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (۱۳۷۹-۱۳۷۶)، رئیس کارخانجات صنعتی شهید حسن باقری، معاون فرهنگی و عضو شورای مرکزی جهاد دانشگاهی دانشگاه امیر کبیر را در سوابق و کارنامه مدیریتی و اجرایی خود دارد.

تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ریاست‌جمهوری
در جلسه علنی ۲۳ دی سال ۸۲ مجلس شورای اسلامی، سازمان‌های میراث فرهنگی کشور و ایرانگردی و جهانگردی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جدا و از ادغام آنها سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تمام اختیارات زیر نظر رییس جمهوری فعالیت خود را آغاز کرد.

الحاق صنایع‌دستی به سازمان میراث فرهنگی، گردشگری
سه سال بعد در یکصد وسی امین جلسه مورخ ۱۶ فروردین سال ۱۳۸۵ با تصویب شورای عالی اداری و به منظور تقویت و توسعه صنایع‌دستی کشور و ایجاد هماهنگی با سیاست‌های توسعه صنعت گردشگری، سازمان صنایع ‌دستی ایران با تمام وظایف، اختیارات، مسئولیت های قانونی، دارایی‌ها، تعهدات، اعتبارات، امکانات و نیروی انسانی از وزارت صنایع و معادن منتزع و در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادغام و به «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» تغییر نام یافت.

تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۹۸ شورای نگهبان با لایحه تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موافقت کرد. پیش از این شورا دو بار به دلایلی با تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی مخالفت کرده بود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه تشکیل این وزارتخانه را اصلاح و برای شورای نگهبان ارسال کرده و با موافقت شورای نگهبان روند اجرایی تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آغاز شد.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری پیشین، علی اصغر مونسان آخرین رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در ۱۵ مرداد ۹۸ به عنوان سرپرست و پس از آن به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت جدید التاسیس به مجلس معرفی کرد. وی در ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت و به عنوان اولین وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعالیت خود را آغاز کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *