9:32

در این گزارش نگاهی اجمالی به موضوعات و ژانر‌ فیلم‌های حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر داشته‌ایم.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، یکشنبه ۵ دی بود که اسامی نهایی فیلم‌های راه یافته به بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.
فیلم‌هایی که در ژانر‌های مختلف، داستان‌های مختلف را روایت می‌کنند.
با بررسی آثار راه یافته به بخش مسابقه این جشنواره، می‌توانیم فیلم‌های معرفی شده را در ژانر‌های اجتماعی و خانوادگی، سیاسی و تاریخی، حماسه و دفاع مقدس، اکشن و ورزشی تقسیم بندی کنیم.
در ادامه به سبک فیلم‌های حاضر در بین ۲۲ اثر منتخب راه یافته به بخش سودای سیمرغ می‌پردازیم:

اجتماعی و خانوادگی
ژانر اجتماعی و خانوادگی مانند ادوار گذشته، در این دوره هم بیشترین اثر را به خود اختصاص داده است.
* «بدون قرار قبلی» با کارگردانی بهروز شعیبی، درامی اجتماعی با رویکرد‌های روابط انسانی ساخته شده است؛ فیلمنامه این فیلم سینمایی، الهام گرفته از یکی از آثار مصطفی مستور است.
* آرین وزیر دفتری در «بی رویا»، داستان دختری بی نام و نشان را روایت می‌کند که سرزده وارد زندگی رویا و بابک می‌شود و اتفاقاتی عجیب در زندگی آن‌ها ایجاد می‌کند.
* مرتضی فاطمی هم با یک درام اجتماعی در چهلمین جشنواره فیلم فجر حاضر شده است؛ در خلاصه «بی مادر» آمده است: انسان چیزی به دست نمی‌آورد، مگر چیز‌هایی از دست بدهد…
* «برف آخر»، ساخته امیرحسین عسگری با یک زمینه اجتماعی و خانوادگی به روزمرگی‌های یک دامپزشک می‌پردازد.
* فیلم سینمایی «درب» به کارگردانی هادی محقق، درباره مامور برقی است که برای وصل کردن برق خانه‌ای دور افتاده و تک می‌رود و اتفاقاتی برایش رخ می‌دهد.
* «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی، یک ملودرام اجتماعی از خانواده‌ای حاشیه نشین است.
* علی حضرتی هم با فیلم سینمایی «شهرک» در ژانر اجتماعی، خانوادگی وارد رقابت‌های سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر شده است.
* فیلم دیگری که با مضمون اجتماعی و خانوادگی در بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره فیلم فجر حضور دارد، «صورت فلکی» به کارگردانی حسین دارابی است.
* «علفزار» هم به کارگردانی کاظم دانشی، یک درام اجتماعی درباره یک پرونده قضایی است راز‌هایی در پس این پرونده آشکار می‌شود.
* زندگی یک بازیگر تئاتر که بیماری سرطان زندگی او را دستخوش تغییر می‌کند، ماجرایی است که فیلم سینمایی «ماهان» به کارگردانی علی شاه حاتمی آن را در فضایی اجتماعی دنبال می‌کند.
* امید شمس در «ملاقات خصوصی» داستانی عاشقانه در جنوب شهر را روایت می‌کند.
* «نگهبان شب» ساخته رضا میرکریمی هم یک فضای اجتماعی و خانوادگی را دنبال می‌کند.
* فیلم «نمور» به کارگردانی داوود بیدل هم یک ملودرام اجتماعی است؛ در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: تالاب رو از زندگی من نقاشی کردند، لجن‌زار و نمور.

سیاسی و تاریخی
* در ژانر سیاسی و تاریخی دو فیلم سینمایی «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و «خائن کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی به بخش سودای سیمرغ چهلمین دوره جشنواره راه پیدا کردند.
«خائن کشی» قسمتی از زندگی مهدی بلیغ، سارق و کلاهبردار است و گذری بر ماجرای ملی شدن نفت دارد.
«ضد» هم درامی سیاسی در بستر یکی از حوادث مهم و ملتهب ابتدای انقلاب اسلامی را روایت می‌کند.

حماسه و دفاع مقدس
۳ فیلم از ۲۲ فیلم راه یافته به بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره فجر به موضوعات حماسی و دفاع مقدس مربوط می‌شود.
* فیلم «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی حضور دختران و زنان را در رقم خوردن حماسه خرمشهر روایت می‌کند.
* «۲۸۸۸» هم به کارگردانی کیوان علیمحمدی روایتی متفاوت از روز‌های جنگ تحمیلی را روایت می‌کند و در آن اسامی شهدای شاخص جنگ تحمیلی آورده می‌شود.
* هادی حجازی فر در فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» بخشی از زندگی شهید مهدی باکری در سال‌های جنگ تحمیلی روایت می‌کند.

اکشن
* شاید بعد از مدت‌ها در این دوره از جشنواره فیلم فجر شاهد یک فیلم اکشن هستیم؛ فیلم سینمایی «لایه‌های دروغ»، محصول مشترک ایران و فنلاند به کارگردانی آرمین سهراب داستان فیلم درباره یک آتش نشان سابق است که بعد از ده سال به ایران بر می‌گردد تا از دشمن خود انتقام بگیرد.

ورزشی
* یکی از اتفاقاتی که در طول ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر، کمتر شاهد آن بودیم، حضور فیلم‌هایی با مضمون و محتوای ورزشی بود؛ مرتضی علی عباس میرزایی، داستان زندگی توأم با مشکلات علیرضا بیرانوند را به تصویر کشیده است.
* از بین ۲۲ فیلم راه یافته به بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر، از دو فیلم «مرد بازنده» و «شب طلایی» هیچ اطلاعاتی منتشر نشده است و هنوز نمی‌توان درباره مضمون و محتوای این دو سریال نظر داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *