12:24

«محمد امبوگر سار» نویسنده سنگالی به عنوان برنده «گنکور»، معتبرترین جایزه ادبی فرانسه انتخاب شد.
به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، «محمد امبوگر سار» نویسنده سنگالی به نخستین نویسنده‌ اهل «آفریقای سیاه» تبدیل شد که جایزه «گنکور»، قدیمی‌ترین و معتبرترین جایزه ادبی فرانسه را دریافت کرده است. این نویسنده تنها ۳۱ سال دارد و با این حال توانست نظر هیات داوران برای کسب این جایزه را به خود اختصاص دهد.
رمان «امبوگر سار» که «محرمانه‌ترین راز انسان» نام دارد پنجمین رمان این نویسنده به شمار می‌رود و برای خلق شخصیت‌های مرموز و سبک نگارشش مورد تحسین قرار گرفته است. این رمان روایتگر داستان نویسنده سنگالی جوانی است که در پاریس زندگی می‌کند و زندگی او در مواجهه با رمان یک نویسنده آفریقایی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
مبلغ نقدی جایزه ادبی «گنکور» تنها ۱۰ یورو است اما دریافت این جایزه برای نویسنده اثر، فروش بالا و شهرت کتاب را به ارمغان می‌آورد. برندگان پیشین این جایزه ادبی فروش ۴۰۰هزار نسخه‌ای اثرشان را تجربه‌ کرده‌اند. سال گذشته جایزه «گنکور» به «اِروه لوتلیه» برای خلق رمان «نامتعارف» تعلق گرفت و فروش این کتاب به بیش از یک میلیون نسخه رسید.
«رنه ماران» نخستین نویسنده سیاه‌پوستی بود که در سال ۱۹۲۱ به عنوان برنده «گنکور» برگزیده شد.
جایزه «گنکور» که نخستین‌بار در سال ۱۸۶۷ اهدا شده است به طور معمول در ماه نوامبر برنده نهایی خود را معرفی می‌کند.
همزمان با اعلام برنده جایزه ادبی «گنکور»، «املی نوتومب» نویسنده بلژیکی فرانسوی‌زبان برای نگارش رمان «نخستین خون» به عنوان برنده «رنودو» دیگر جایزه ادبی فرانسه معرفی شد. او در این رمان درباره پدرش که سال گذشته او را از دست داده بود نوشته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *