10:49

شهان کاروناتیلاکا نویسنده سریلانکایی برای دومین رمانش «هفت قمر ماالی آلمیدا» – که درباره یک عکاس جنگ مرده در ماموریتی در زندگی پس از مرگ است- جایزه ادبی بوکر ۲۰۲۲ را از آن خود کرد.
به گزارش ایرنا به نقل از فرانس ۲۴، در این رمان عکاس جنگ از دوستانش می‌خواهد با پیدا کردن عکس‌هایش، وحشی‌گری جنگ را افشا کنند؛ داستان این رمان در سال ۱۹۹۰ سریلانکا و در طول جنگ داخلی این کشور اتفاق می‌افتد.

ملکه کنسورت کامیلا همسر پادشاه انگلیس این جایزه را به کاروناتیلاکا اعطا کرد.

کاروناتیلاکا در مراسم جایزه ادبی بوکر ۲۰۲۲ که اولین مراسم از سال ۲۰۱۹ به این سوست، همچنین یک جایزه ۵۰ هزار پوندی (۵۶۸۱۰ دلاری) دریافت کرد.

پکاروناتیلاکا در مراسم جایزه ادبی بوکر گفت:‌ امیدوارم این رمان در آینده‌ای نه چندان دور در سریلانکا خوانده شود که از داستان‌هایش درس می‌گیرد و هفت قمر ماالی آلمیدا در بخش فانتزی کتابفروشی باشد و با رئالیسم یا طنز سیاسی اشتباه گرفته نشود.
نیل مک گرگور رئیس داوران این دوره از جایزه ادبی بوکر هم درباره رمان کاروناتیلاک، آن را یک تریلر متافیزیکی و زندگی پس از مرگ توصیف کرد که نه تنها مرزهای ژانرهای مختلف، بلکه مرزهای زندگی و مرگ، بدن و روح، شرق و غرب را از بین می‌برد.
به گفته او، هفت قمر ماالی آلمیدا، یک غوغای کاملا جدی فلسفی است که خواننده را به قلب تاریک جهان می‌برد یعنی وحشت‌های مرگبار جنگ داخلی سریلانکا.
آلن گارنر نویسنده انگلیسی، نوویولت بولاوایو نویسنده زیمبابوه‌ای، کلر کیگان اهل ایرلند و الیزابت استراوت و رسیوال اورت هر دو از آمریکا فهرست نهایی جایزه ادبی بوکر امسال را شامل بودند.
مارگارت اتوود و یان مارتل از جمله برندگان قبلی جایزه بوکر هستند.
این جایزه که اولین بار در سال ۱۹۶۹ اعطا شد، یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی دنیاست که هر سال به بهترین رمان جدید انگلیسی‌زبان اعطا می‌شود. این جایزه تا سال ۲۰۱۴ تنها به نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع، انگلیسی‌ها و ایرلندی‌ها تعلق می‌گرفت؛ اما از سال ۲۰۱۴ تمام آثار نوشته‌شده به زبان انگلیسی حق شرکت در آن را پیدا کرده‌اند.
نام برنده این جایزه به‌طور وسیعی در مطبوعات آورده می‌شود و بنابراین بردن جایزه بوکر تأثیر فراوانی در فروش کتاب می‌گذارد.
در سال ۲۰۰۵، جایزه دیگری که هر نویسنده زنده‌ای از هر جای دنیا واجد شرایط گرفتن آن است، با نام جایزه جهانی من بوکر معرفی شد.
نسخه روسی این جایزه با نام جایزه بوکر روسی در سال ۱۹۹۲ آغاز شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *