13:41

اختتامیه نمایشگاه نخ و نگاره (هیما) 30 شهریور ماه ساعت 17 در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران، دومین نمایشگاه نخ و نگاره هیما به میزبانی فرهنگسرای نیاوران و با حضور عبادرضا اسلامی مشاور معاون وزیر و رییس فرهنگسرای نیاوران، پرهام جانفشان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران، معروف عبدالرحمن معاون اول سفیر تاجیکستان، عبدالمجید شریف‌زاده رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سیداحمد محیط طباطبایی رییس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم)، سید محمد بهشتی رییس اسبق سازمان میراث فرهنگی، اسماعیل بنی اردلان رییس دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر دانشگاه هنر و جمعی از هنرمندان برگزار شد.
پرهام جانفشان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران در ابتدای این مراسم ضمن قدردانی از شرکت صنایع دستی هیما گفت: این شرکت یکی از شرکت‌های خوشنام در حوزه صنایع دستی محسوب می شود.
وی با بیان اینکه حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی دو مقوله جدا از یکدیگر هستند، افزود: یک سوم صادرات صنایع دستی از تهران صورت می گیرد و عمدتا تنوع خوبی دارد. ما همواره در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی عمدتا شرکت های کمی داشتیم و بیشتر به صورت انفرادی در این حوزه فعالیت می کردند اما خوشحالیم شرکت هیما با محصولات فاخر یکی از شرکت های خوب در استان تهران است.
هنر به سیم زر خرید و فروش نمی‌شود
معروف عبدالرحمان معاون اول سفیر تاجیکستان نیز در مراسم اختتامیه گفت: در اینجا در خصوص هنر گفته شد. هنر شما را کسی نمی‌تواند بخرد و هنر فروخته نمی‌شود. هنر گنجی است که نه به سیم و زر فروخته می‌شود و نه با سیم و زر خریده می شود.
وی افزود: ایران و تاجیکستان دو کشور همزبان و هم فرهنگ هستند، ما تاجیک ها در حوزه پوشاک و لباس تحقیقات زیادی انجام دادیم. لباس معروف تاجیک ها با قدمت ۶ هزار ساله، ۵ سال قبل در یونسکو به ثبت رسید.
معاون اول سفیر تاجیکستان ادامه داد: گردشگری با هنرمندی توام است. جمهوری تاجیکستان این سه سال را سال گردشگری و هنرهای دستی نامگذاری کرد و حتی فعالان این حوزه از پرداخت مالیات معاف شدند؛ این موضوع باعث رشد هنرهای سنتی در جمهوری تاجیکستان شد.
عبدالرحمان در خاتمه گفت: من از موسسه اکو و شرکت هیما سپاسگزارم که هنر و هنرمندی را نه در دایره ایران بلکه در حوزه کشورهای اکو برگزار کردند. امیدوارم که چنین نمایشگاه‌هایی باید بیشتر شود و سفارت جمهوری تاجیکستان در تهران هم آمادگی خود را برای مساعدت در این زمینه اعلام می‌کند.
یکی از ویژگی های صلح باور تنوع فرهنگی است
احمد طباطبایی رییس کمیته ملی موزه های ایران (آیکوم) نیز در این مراسم گفت: شرکت هیما توانست بحث های مربوط به هنرهای بومی، ملی و سنتی با تلفیق صنایع دستی را هدایت کند.
وی ادامه داد: امروز روز جهانی صلح را باید تبریک گفت. یکی از ویژگی های صلح باور کردن تنوع فرهنگ و پذیرش اختلافات است.
طباطبایی افزود: لباس و پوشاک هم یکی از نمونه های بارز و درخشان معرفی انسان‌هایی است که این لباس ها را بر تن می کنند. امروز جامعه به سمت مدرنیته حرکت می کند اما این جامعه مدرن ریشه در گذشته و ویژگی های قومی و فرهنگی دارد.
وی در خاتمه گفت: همزمانی اختتامیه این نمایشگاه با روز جهانی صلح را به فال نیک می گیریم. جای تقدیر و تشکر از گروهی دارد که هیما را مدیریت می‌کنند. هر چقدر این نوع مراسم ها ادامه داشته باشد، می‌تواند هنرهای سنتی و بومی را در شکل معاصرسازی خود توسعه دهد.
هیما تابع هیچ مرز و سیاستی نیست
عبدالمجید شریف‌زاده رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این مراسم گفت: برای برگزاری این مراسم مجموعه هیما بی‌دریغ حمایت کردند. این شرکت تابع هیچ مرز و سیاستی نیست، آنچه اتفاق می افتد از دل و جان هنرمند بر می خیزد.
وی اضافه کرد: آن چیزی که لیلای هنر ما است هزار مجنون دارد. وضع هنر ما وضع چندان مناسبی نیست. شرایط اقتصادی باعث شده در سینه هنرمندان تلخی هایی را به جا بگذارد.

هنر با هنرمند زنده است
اسماعیل بنی اردلان رییس دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر دانشگاه هنر نیز گفت: موسسه هیما دارد این راه سخت را طی می کند. حتما مدیران این مجموعه استاد این کار هستند و می دانند در زمینه هنر باید عمیق گام برداشت.
وی افزود: اگر ما خودمان و اصالت مان را زنده کنیم هنر هم زنده می شود. هنر نیاز به هنرمندان زنده و با انگیزه و پر انرژی دارد.
این استاد دانشگاه در ادامه با اظهار امیدواری که به امید روزی که ایرانیان هنر را آشکار و آشکارتر کنند گفت: هنر نیاز به حمایت دارد و همه ما اینجا جمع شده ایم تا از آن حمایت کنیم.
هنر با انسان معاصر احیا می شود
سید محمد بهشتی رییس اسبق سازمان میراث فرهنگی به عنوان سخنران آخر این مراسم گفت: از شرکت هیما بابت برگزاری این نمایشگاه تقدیر و تشکر می‌کنم، این نمایشگاه حکایت از فرهیختگی همکاران شرکت هیما به عنوان بخش خصوصی دارد.
وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: ما چه به عنوان هنرهای سنتی و چه صنایع دستی، یک اتهامی پشت اینها هست که به گذشته مربوط است.
بهشتی ادامه داد: اما نکته نغز این است که هنرهای سنتی همیشه در جریان زندگی ما وجود داشته و یکی از ویژگی های آن، این است که در گذشته ما حبس نشده است.
وی تاکید کرد: هنرهای سنتی ما زمانی احیا می شود که معاصر شود که شرط آن هم این است که خود ما معاصر شویم. شرط آن هم این است که ضمن اتصال به ریشه و گذشته، درجهت نو شدن هم حرکت کنیم.
گفتنی است در پایان این مراسم هنرمندان آثار برتر در بخش های مختلف با اهدای لوح و جوایز مورد تقدیر قرار گرفتند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *