«غین» جای «قاف»

15:26

بانی‌فیلم: تاریخ سینمای ایران پر است از رویدادهای منفی، نامهربانی‌های عذاب‌آور و کج‌اندیشی‌های اعجاب‌آور که گاه سرنوشت یک هنرمند و اثر هنری و سینمایی را دچار آسیب‌ها و تغییرات جبران‌ناپذیر کرده است.
قضاوت‌های نادرست، نگرش‌های سطحی و گاه غرض‌ورزی‌های شخصی آن چنان زخم بر پیکر یک هنرمند و اثرش می‌گذارد که برای التیامش شاید سالیان سال زمان لازم باشد.
سعید مطلبی امروز تصویر و رونوشت صورتجلسه‌ای را برایمان فرستاد که مربوط به بررسی فیلم «پنجمین سوار سرنوشت» در جلسه هیات بازبینی امور سینمایی است و می‌تواند گوشه‌ای از این اجحاف‌ها و نامهربانی‌ها صندلی‌نشینان سینمای دولتی در دهه شصت را برای علاقمند امروزی سینما نمایان سازد.
در نامه بررسی فیلم «پنجمین سوار سرنوشت» که به امضای شش نفر از مدیران و عضو هیات نظارت بر نمایش انواع فیلم و اسلاید رسیده این موارد درباره این فیلم ساخته سعید مطلبی آمده است:

فیلم فوق در تاریخ ۱۳۶۲/۲/۲۶ مشاهده شد و نمایش آن به دلایل زیر مردود اعلام می‌گردد:
۱- فیلم واغعیتها [واقعیت‌ها] و انحرافات اجتماعی را بصورتی سطحی و مبتذل تصویر می‌کند و آنها را به نحوی غیرمنطقی با مسایل سیاسی و مذهبی می‌آمیزد.
۲- فیلم حاوی قهرمانهای کاذب و تحول دروغین شخصیها است.
۳-بیانی تصنعی و نادرست از علل انحرافات اجتماعی دارد و در برخورد با آنها نیز دچار ساده‌انگاری است.
(امضای شش نفر از مدیران پیشین و عضو هیات نظارت بر نمایش انواع فیلم و اسلاید)

***

سعید مطلبی وقایع ان روزها را چنین به یاد می‌آورد:
«سال ٦٢ فيلم “پنجمين سوار سرنوشت” را ساختم كه پس از كش و قوس‌هاى فراوان توسط وزارت ارشاد براى هميشه توقيف شد.
روزى توسط نازنينى صورت جلسه توقيف فيلم به دستم رسيد، فقط مانده بودم كه به حال و روز اين سينما و مديران و كارشناسان و دست‌اندركارانش بخندم يا گريه كنم.
شش، هفت نفر زير صورت‌جلسه‌اى را امضاء كرده‌اند كه حاصل كار يك گروه را به باد مي‌داد. اما بين اين شش هفت نفر حتى يكي‌شان آنقدر سواد نداشت تا بفهمد (‌واقعيت) با (‌ق) نوشته مي‌شود نه با (غ).
تصویر صورت‌جلسه را براى اثبات گفته‌ام تقديم مي‌كنم. البته گذر روزگار كمرنگش كرده است اما هنوز آنقدر رنگ دارد تا نشان دهد چه كسانى و از چه قماشى و با چه سوادى داعيه اصلاح سينماى ايران را داشتند.»

***

شناسنامه فیلم: نویسنده و کارگردان: سعید مطلبی، تهیه‌کننده: محمد توبه‌خواه، بازیگران: فخری خوروش، ایرج قادری، فرهنگ حیدری، رسول توکلی و حسن کاظمیان، موسیقی: مجتبی میرزاده، تدوین: ایرج گل‌افشان

خلاصه داستان: محسن جوان مبارزی است که با اعتقادات مذهبی با رژیم پهلوی مبارزه می‌کند. ساواک با دسیسه‌ای او را که جوان فعال و ورزشکاری است به دام اعتیاد می‌کشاند و بازداشت می‌کند اما او از مبارزه دست نمی‌کشد…

گفتنی‌ست که فیلم «پنجمین سوار سرنوشت» پس از گذشت نزدیک به ۲۵ سال، در نسخه‌ای سانسوری و جرح‌وتعدیل شده که هیچ نشانی از نسخه اصلی نداشت به شکل محدود در چند سینما اکران شد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *