13:32

بانی‌فیلم: بحث هم‌اندیشی در گروه مجازی اهالی سینما و رسانه، پیرامون انتخاب مدیر جدید سازمان سینمایی کشور برگزار شد.
به گزارش رسیده، بحث هم‌اندیشی در گروه مجازی «صفحه کافه» گفت‌وگو به مدیریت محسن شایانفر و شاهپور محمدی (مدیر بحث) پیرامون انتخاب مدیر جدید سازمان سینمایی کشور با حضور تعدادی از دست‌اندرکاران سینما برگزار شد.
آنچه در پی می‌آید سخنان شرکت‌کنندگان در این هم‌اندیشی‌ست:

سعید مطلبی ، کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون:

مي‌شود از مصداق‌هاى شخص گذر كنيم و به مصداق‌هاى مشکلات و مسائل بپردازيم! يعنى هركس مسائل و محدوديت و دغدغه‌هاى صنف خود را مطرح كند.
بديهى است امروز مسئله يك كارگردان با مسئله يك بازيگر يا تهيه‌كننده با صاحب سينما يا سرمايه گذار و يا… يكسان نيست.
مشكل سينما وقتى حل مي‌شود كه يك پلان و برنامه كلى طرح شود كه منافع همه صنوف را دربر بگيرد.
يعنى در واقع منافع مشترك باعث بهم پيوستن و اتحاد اين صنوف باشد… درست برعكس همه كارهایی كه در اين مدت انجام شده و صنوف مختلف را در مقابل هم قرار داده است.
امروز ده‌ها مشكل وجود دارد كه موجب نابودى سينما شده. هركس دغدغه خود را بيان كند تا از اين راه مجموعه‌اى شكل بگيرد تا هركس فردا براين مسند نشست بداند اين بيمار رو به موت درگير چه امراضى است و براى چه چيزها بايد چاره انديشى کند.

محسن شایان فر – تهیه کننده سینما و تلویزیون:

به نظر بنده برای فرد اصلح می‌بایست یک چارچوب در نظر داشت؛
آیا تعداد ساخت و تهیه فیلم چه میزان مهم است؟!
آیا کسی که در کانون گذشته وزارت ارشاد بوده امتیاز تلقی می‌شود؟
آیا شهامت داشتن مدیر مذکور و پشتیبانی از وی به چه میزان مهم است؟
به نظر بنده اگر بگردیم با خصوصیات و چارچوبی که زنده‌یاد سیف اله داد داشت، بهترین گزینه خواهد بود.
با شناخت مقوله سینما و شهره به پاکدستی به لحاظ نظام و جامعه سینمایی میتواند بسیار نتیجه بخش باشد.
مدیری شجاع و آگاه به مقوله سینما که بدور از شعارهای سیاسی، محکم و پاسخگو به تمام سلیقه ها باشد. با محور قراردادن این مشخصه می‌توان امیدوار بود که فرد مناسبی در بستر سینما قرار گرفته است.

سید رضا اورنگ – مدرس و منتقد سینما :

وزیر جدید ارشاد، با اینکه در ابتدای راه است،اما این مهم را می‌داند که در عرصه مدیریتی، اگر در برابر افراد و گروه‌هایی که برای او تعیین تکلیف می کنند، نایستد و دست رد به سینه سپرکرده‌شان نزند، آنها گستاخ‌تر از پیش شده و خواسته‌های بزرگ‌تری را مطرح می‌کنند.
جناب اسماعیلی برای اینکه توان مدیریتی‌اش زیر سوال نرود و میخ خود را در همین ابتدای کار محکم بر زمین وزارت بکوبد، مطمئنا آب پاکی روی دست چنین افراد و گروه هایی خواهد ریخت که به جای تلاش برای رسیدن به منافع جمعی و هنری و سینمایی ایران عزیز،به دنبال کسب منافع شخصی و گروهی هستند.

شاهپور محمدی – مستند ساز ، منتقد سینما و تحلیل گر مسایل اجتماعی:

کشور ما سال‌هاست که از بحران مدیریت رنج می‌برد و مدیریت سینمای کشور نیز در طی ادوار گذشته از این موضوع مثتثنی نبوده است .
برای جلوگیری از ادامه چنین بحرانی در مدیریت سینما، ورود آرا و نظرات سینماگران برای انتخاب یک مدیر شایسته برای سینمای کشور ضروری به نظر می‌رسد.
اعلام نظر وزیر محترم ارشاد در استفاده از نظرگاه های سینماگران برای انتخاب فردی اصلح جهت تصدی مدیریت سینما فرصت خوبی برای خانواده سینماست که در تعیین سرنوشت مدیریتی این حوزه نقشی ایفا کنند و دیدگاه های خود را از طریق رسانه های ارتباط جمعی مطرح کنند.
دوره آزمون و خطا دیگر به سر رسیده و خود دولتمردان هم به این موضوع رسیده اند که هر اشتباهی در مدیریت ها، کشور را ده ها سال به عقب می‌برد. پس لازم است عاقلانه رفتار شود!!
پیشنهاد همه پرسی و استفاده از آرا و نظر سینماگران در طیفی وسیع از طرف اینجانب مطرح میگردد.
با رفتارهایی که از وزیر محترم ارشاد مشاهده می‌شود ظاهراً خود نیز به این نتیجه رسیده‌اند که اشتباهات گذشته قابل تکرار نیست و اهالی سینما از شرایط گذشته به کل ناراضی‌اند و این سیستم نیازمند یک تحول و دگردیسی اساسی است.
اگر موضوع همه‌پرسی و استفاده از آرا جمعی سینماگران برای این انتخاب عملی شود، مسلما هیچ جناح و سلیقه فکری حق اعتراض نخواهد داشت. چون نظر اکثریت تعیین کننده خواهد بود.
مدیر مورد بحث می‌بایست از خود اهالی سینما انتخاب شود تا اشراف کامل نسبت به مشکلات حوزه فیلمسازی و سینماگران را داشته باشد.
موضوع همه پرسی می‌بایست با فوریت تمام به سمع و نظر وزیر محترم برسد تا قبل از هرگونه اقدامی بتوانند تصمیم گیری اساسی برای مکانیسم این انتخاب اتخاذ نمایند.
سینمای ما مدیری می‌خواهد که واقعا توانایی تغییر و تحولات اساسی را در این حوزه داشته باشد. ما مدیر صرفا پشت میزنشین نمی‌خواهیم و یک فرد عملیاتی با جسارت تام و تمام لازمه ورود به این میدان حساس است.
افراد منتخب دو دوره قبلی معلوم نبود که شغل و دغدغه اصلی انها واقعا چیست؟!
عده ای صرفا مثل تاکسی گردشی در حال گردش در ادارات دولتی هستند!!
برخی متوجه نیستند که تعریف سینما و مدیریت ان چیز دیگری است. اگر کسی برای ارتقای پست و مقام و بلند پروازی های خود بخواهد میز و صندلی به این بزرگی را سکوی پرتاب شخصی خود قرار دهد ، بهتر است مسیر خود را تغییر دهد.
سینماگران باید حواسشان باشد که اگر این چرخه معیوب دوباره بخواهد تکرار شود، مجددا ناظر و شاهد تبعات مخرب اشتباهات مدیریتی در ۴ یا ۸ سال آینده بواسطه یک انتخاب غلط و یا شتاب زده از طرف وزیر محترم جدید خواهیم بود.
اگر سینماگران اتحاد لازم را در این زمینه داشته باشند قطعا سکانداری این حوزه بدست فرد اصلح سپرده خواهد شد.
اگر در گذشته ما یک مدیر لایق و کاربلد داشتیم، معضل ناهماهنگی و تشتت صنفی و امنیت شغلی سینماگران و… تا به امروز حل شده بود.!!
جامعه سینمایی هزاران مشکل دارد که لاینحل مانده .
در دوره های گذشته اکثر سینماگران به دلیل همین کارنابلدی ها از وزارت ارشاد گریزان و فراری شدند.
اهمیت مدیریت از جنس سینما در دوره های گذشته به کل نادیده گرفته شد و سینما و سینماگران لطمه بزرگی از این سو مدیریت ها خوردند که در دوره فعلی تکرار آن فاجعه بزرگی خواهد بود!!
سینما مدیر و استاد باسابقه کم ندارد ، اما باید دید که آیا چه اتفاقی افتاده است که مدیران و افراد نخبه برای تصدی چنین پست هایی پا در میدان نمی‌گذارند!!
قطعا عده ای راغب به حضور در میدان مدیریتی هستند، اما بدلیل نبود شایسته سالاری در کشور ترجیح میدهند در کنج خانه های خود بنشینند و صرفا نظاره گر خرابکاری مدیران ناکارامد باشند.!!
امید که وزیر محترم با خویشتنداری تمام، فرصت بیشتری را برای این انتخاب مهم و حساس مدیریتی اختصاص دهند!!!

غلامرضا گمرکی – تهیه کننده سینما:

صددرصد بحران های مدیریتی گذشته به دلیل عقب نشینی و عدم مداخله اهالی سینما بوده، این بار فرصتی دست داده تا ببینیم کی چند مرده حلاج است!
پیشنهاد می‌کنم اساتید اگر فرد لایق، مدیر کاربلد و آگاه به تمامی امور تولید و توزیع فیلم می‌شناسند و آشنایی مطلق نسبت به ایشان را دارند نام ببرند.
بنده شخصا با آقایان سعید رجبی فروتن، محمد رضا فرجی و محمود رضوی به عنوان رییس سازمان سینمایی موافقم.
در یک جمله خلاصه می‌کنم که آقایان فرجی و فروتن استخوان‌خورد کرده تمام موارد سینما هستند و اقای رضوی نیزکه فعلا مشاور رییس مجلس هستند کارنامه درخشان تولید چند فیلم سینمایی رادارند. به شرطی که بعضی دوستان زیر پای جناب وزیر ننشینند وایشان را از راه بدر نکنند.
این حق مسلم سینماگران است که توقع مدیری اگاه ، کاربلد و کارشناس داشته باشند. اینکه از اهالی سینما باشد یا وزارت ارشاد فرقی نمی‌کند.
اگر بحث برسر رییس لایق ووارد است به این معنی خواهد بود که به تمام امور اشراف دارد و مشکلات اهالی سینما را درک خواهد کرد.

محمد امید – دست اندرکار سینما:

اگه این سخنان نمایشی نباشد خیلی عالی‌ست…!!
یعنی با این حرفها سینماگران را مشغول کنند و بگوبند که حرف، حرف شماست ولی در عمل بخندند و کار خودشان را بکنند.!
همین که فرد انتخابی از درون خانواده سینما باشد و با تجربه در این زمینه و هم مدیریت و هم جسارت و شجاعت داشته باشد ، به نظر کفایت می‌کند.
چیزی که اهمیت دارد داشتن شناخت سینمایی توسط مدیر هست در همه زمینه های سینمایی و سینمایی ها!!
فقط مدیری که میاید باید از جنس سینما باشد تا درک کند که فیلم با چه سختی‌هایی تولید میشود و به راحتی ممیزی و توقیف را برچسب‌شان نکند و دغدغه سینماگرها را درک و لمس کند.

ولی نیسریان – نویسنده:

فردی که تصدی امور هنری را به دست می گیرد، می‌بایست کارنامه درخشانی از ذوق و علایق هنری و مدیریت صحیح را داشته باشد.
باید دید آیا برای مدیر مورد نظر شرح وظایف و دغدغه‌های سینما تعریف شده؟ یا کارنامه روشن افراد کفایت می کند؟
مقوله هنر ارتباط مستقیم با فرهنگ یک جامعه دارد ، فرهنگ شالوده و اساس پرسش‌گری در جهت اصلاح جامعه است ، مدیر سینمایی علاوه بر مشخصات ذکر شده باید به ضرورت‌های یک تغییر بنیادی در عرصه سینما اعتقاد داشته باشد.
اجرای رفرمیست‌های دستوری ، چیزی بیش از یک مسکن برای بیمار کنونی نخواهد بود .

حسین سحرخیز – بازیگر سینما و تلویزیون:

این طلبه هنر پیشنهاد می‌کنم نامه ای در همین رابطه توسط اساتید نوشته و تنظیم گردد و اعضای موافق با این نظرخواهی چه در داخل گروه و چه خارج از گروه امضا کرده و به دفتر وزیر محترم ارشاد ارسال گردد و یک نسخه به جراید معتبر مربوطه داده تا این حرکت رسانه‌ای شود، آقایان محسن شایانفر و شاهپور محمدی مثل همیشه قبول زحمت کرده و این حرکت را عملی کنند، باید در یک نظرخواهی به یک دیدگاه واحد در رابطه با یک کاندیدا که دارای برنامه ای جامع برای شرایط نابه هنجار فعلی را دارند به اجماع نظر رسیده باشیم تا در موقع لزوم دچار تشتت ارا نگردیم.
اگر این اتفاق از طرف وزیر بیفتد که دست مریزاد دارد ، انوقت می ماند طرف خود سینمایی ها که همدیگر را به توپ نبندند و نگویند من از همه بهتر و لایق‌ترم و بنشینند و یک کسی را انتخاب کنند که به هیچ سمتی سر نخوره و طبق قانون و به دور از رفیق بازی کارش را انجام بدهد.!!
فرایند سیاست گزاری که جامعه هنری در چند دهه گذشته باان روبرو بوده است یاس و ناامیدی را در رابطه باهر حرکتی بر این جامعه مستولی کرده ولی رسالتی که در این مقطع از تاریخ بر گردن هنرمندان شریف و مسئول گذاشته شده!!
منفعل بودن در رابطه با هر حرکت منطقی که احتمال ارتقا و تعالی فرهنگ و هنر این مرزو بوم را در پی خواهد داشت ، توجیه ناپذیر میکند.
این فرصت ها را باید از عمله تحجر گرفت وباامید و حرکت به سوی آینده تاریخ ساز بود، من امیدوارم دوستان و هنرمندان بزرگوار یاس و ناامیدی را کنار گذاشته وبه مسئولیت خود دراین شرایط حساس عمل کنند.

هادی قمیشی – بازیگر و طراح صحنه و‌ لباس:

ضمن احترام به نظرات گروه باید عرض کنم که درنظامهای سیاسی انتخاب یک مدیر در چارچوب گروهی صورت می‌گیرد و در نهایت باید مجری خاستگاهای گروه باشد. بدین لحاظ خیلی امیدوار نباشیم که بتوانیم در انتخاب سهمی داشته باشیم …!!
متاسفانه حاصل عملکرد دوستان در این وزارتخانه خوب نبود و باری به هر جهت بوده وتا برآیند ایده ها و نظرات مختلف درمقابل هم قرار نگیرد، نمی‌شود امیدی به اصلاح داشت .انتخاب مدیر از مدیران قبلی و شناخته شده کاری را پیش نمی‌برد و باید نگاه‌مان را عوض کنیم و در پی یک بازسازی جدید باشیم که همه سلیقه ها و نظرات را دربر گیرد.
البته کمی سخت است ولی در سایه اتحاد، شدنی است….!!

احمد یاسر – دست اندرکار سینما:

آیا تولید چند فیلم کافی‌ست برای اینکه مسئول فرهنگ سازی یک مملکت با قدمت دیرینه باشد؟
اگر کسی با تولید چند فیلم می‌تواند در این جایگاه بنشیند که در همین گروه کسانی هستند بالای بیست فیلم تولید کرده اند!!
رییس سازمان باید کسی باشد که اندیشه متحجر نداشته باشد و جلوتر از حتی همکاران خود باشد. ‌‌

دکتر محمود عزیزی – بازیگر سینما و تلویزیون:

درود بر دوستان عزیز ، تشکر از جناب مطلبی بابت متن بسیار زیبای سالیان دورش که هنوز امروزی است و مطلب نقل شده از جناب شایانفر که به شرایط امروز نزدیکتر است.
بودن فردی نزدیک به مرکز تصمیم گیری، این شکل از نگاه را در سال‌های دور برای نمایش به کار گرفتیم و در آن دوره پاسخ مثبت بود و حال میبایست بازبینی وقایع انتخابات خانه سینما را برای خود متذکر شویم و نتیجه‌ای گرفته شود.
باید یادآور شد که اصلاحات در بدنه چهل و اندی سال بسان نگرش اصلاحات در سالهای دور و نزدیک است.
مگر در انتخاب راس امور نظری خواسته شده که حالا نظرات متخصصین در تعیین مدیر زیر مجموعه ایشان بتواند اثر بخش باشد؟
چنانچه به اینجا و حالا بنگریم و خوش بین باشیم بهتر است پیشنهاد شایانفر عزیز بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
اموختم از مطالب دوستان و ممنونم.

تهیه و تنظیم: شاهپور محمدی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *