11:36

برنامه «پارسی گویان» این هفته پنج شنبه پنجم آبان، با حضوردكتر محمدجعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی به مرور كتاب نزهه‌المجالس می پردازد.
به گزارش شبكه رادیویی ایران، سیده زهرا صالحی تهیه كننده برنامه «پارسی گویان» بیان كرد: شمال غرب ایران از دیرباز یکی از مراکز مهم شعر و ادب فارسی بوده است. به دنبال جنگ های ۲۵ ساله عباس میرزای ولیعهد با روسیه تزاری در معاهده‌ای استعماری هفده شهر قفقازی از ایران جدا شد ولی نمی‌توانیم از پیشینه فرهنگی ایران در مناطق قفقاز چشم بپوشیم و ریشه‌های فرهنگی خود را نادیده بگیریم. بلکه باید با صدای بلند بگوییم که امثال نظامی گنجوی و خاقانی شروانی و صدها شاعر پارسی‌گوی دیگر در منطقه ارّان از مفاخر فرهنگی و جدایی ناپذیر ما هستند.
وی ادامه داد: وجود ۱۱۵ شاعر از ۳۰۰ شاعر رباعی سرا در دو سوی ارس در سده‌های پنجم تا هفتم حقایق تاریخی و فرهنگی این مناطق را بازگو می‌کند.
صالحی خاطر نشان کرد: کتاب نزهه‌المجالس به ما می‌گوید در زمان حمله مغول به شرق ایران آفتاب شعر و ادب پارسی در شمالِ غرب طلوع کرده است. در نزهه‌المجالس ۱۷۹ رباعی و یک قصیده از خلیل شروانی آمده است که دکتر محمد جعفر محمدزاده نویسنده ،پژوهشگر و استاد دانشگاه توضیحاتی را در برنامه ارائه می دهد.
این تهیه کننده رادیویی افزود: در بخش دیگری از برنامه با هادی سعیدی کیاسری شاعر و پژوهشگر و بیدل شناس گفت و گو خواهیم کرد و گزارش تینا میرکریمی را با دکتر لیلا عبدی کارشناس زبان اردو خواهیم شنید.
«پارسی گویان» به تهیه كنندگی سیده زهرا صالحی و با اجرای حسن همایی و با حضوردكتر محمدجعفر محمدزاده پنجشنبه ها ساعت ۱۶:۰۰ از رادیو ایران پخش می شود

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *