15:42

پروژه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه گزنک صدرآباد، یکی از کلیدی ترین محوطه های پیش از تاریخی مرکز فلات ایران با نتایج در خور توجه به پایان رسید .
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مجتبی باقرشاهی سرپرست هیئت باستانشناسی صدرآباد امروز 17خرداد 1400، محوطه گزنک را گسترده تر از آنچه دانست که به نظر می رسد و گفت: طبق نتایج اولیه این تپه حدودا ۶ هکتار وسعت داشته که ۹۰ درصد آن از بین رفته است.
او تصریح کرد:پروژه بررسی و شناسایی محوطه‌های باستانی روستای صدرآباد زرندیه از توابع استان مرکزی سال گذشته منجر به شناسایی ۲۱ محوطه باستانی از جمله تپه بسیار مهم گزنک در این روستا شد.
او افزود: موقعیت روستای صدرآباد و تپه گزنک در ۷۵ کیلومتری تهران و ۸۵ کیلومتری شهرستان ساوه قرار دارد که یکی از کلیدی ترین محوطه های پیش از تاریخی مرکز فلات ایران بشمار می رود.
این باستان شناس خاطرنشان کرد: از آنجایی که زمین‌های کشاورزی تا عرصه تپه گسترده شده بودند، لزوم تعیین عرصه و پیشنهاد حرایم این تپه بیش از آنچه تصور می‌شد لازم و ضروری بود.
باقرشاهی افزود: هیأت باستان شناسی در ابتدا با چند پرسش مبنی بر اینکه آیا سفال های آلویی در این محوطه همزمان با سفال چشمه علی( سیلک II )ظهور پیدا کردند، منشا سفال های آلویی چگونه مشخص می شد و آیا مردمان سازنده سفال آلویی اولین فلزگران مرکز فلات بودند کار را آغاز کرد .
او خاطرنشان کرد: در نهایت با اتمام پروژه پاسخ تمامی پرسش‌ها بدست آمد که در مقاله هایی ارایه خواهد شد .
سرپرست هیأت باستان شناسی صدرآباد گفت : این پروژه به حفر ۲۴ گمانه در سه رینگ ختم شد که نتایج شگرفی در پی داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *