17:54

نویسنده کتاب «مرواریدهای هور» و یکی از ۱۰ نامزده چهره مردمی برنامه «فرمول یک» گفت: اگر من به عنوان چهره مردمی این برنامه انتخاب شوم صدای پنج میلیون نفر شهروند خوزستان، ۸۰ هزار نفر کشاورز و دامدار و یک تاریخ ۶ هزارساله بلندتر می‌شود و شاید این صدا شنیده شود.
حسنه عفراوی نویسنده، فعال اجتماعی و کارآفرین یکی از ۱۰ نامزده چهره مردمی برنامه فرمول یک و نویسنده پنج کتاب روایت نخل‌های ابوحمیظه، مرواریدهای هور، نقاش سرزمین ملائک و ریام، مقاومت زنان دشت آزادگان در جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹است.
این فعال اجتماعی متولد ۱۳۵۶ در اهواز است و تمام زندگی‌اش را مشغول کارآفرینی بوده و تا حالا توانسته هشت‌صد فرصت شغلی را احیا کند. ایده‌های مختلفی برای کارآفرینی در این منطقه دارد و از طرح‌هایی چون پرواربندی گوسفند، پرورش بلدرچین و مرغ، کود ورمی کمپوست تا صنعت گاومیش داری و شترداری را پیاده کرده است. او همچنین مشاور فرماندار، بخشدار و نماینده مجلس در امور کارآفرینی و اشتغال شهرستان دشت‌آزادگان و هویزه است. عفراوی راوی جنگ هم است و در این زمینه پنج کتاب به رشته تحریر آورده ‌است. حالا او به عنوان یکی از ۱۰ نامزد انتخاب چهره مردمی سال ۱۴۰۰ برنامه فرمول یک معرفی شده است.
عفراوی در گفت و گو با ایرنا گفت: من در برنامه فرمول یک برای حسنه عفراوی نیامدم. من برای پنج میلیون آدم آمده‌ام. اگر من به عنوان چهره سال انتخاب شوم صدای پنج میلیون آدم بیشتر شنیده می‌شود.
او اضافه کرد: به نمایندگی از ۸۰ هزار نفر کشاورز و دامدار می‌گویم با تنش‌های آبی موجود ۸۰ هزار آدم در حال بیکار شدن هستند. چون تمام ثروت مردم خوزستان بعد از زندگی ۶ هزارساله، همان آب، کشاورزی و دامداری است. ما اقتصاد کشور را تضمین می‌کنیم. مردم در شهر به نان، برنج و گوشت نیاز دارند که ما باید تامین کنیم. اما همه این‌ها دارند از بین می‌روند.
این کارآفرین تاکید کرد: من در زمینه کارآفرینی فقط به احیا پرداخته ام و این کار خیلی سختی است. اگر من به عنوان چهره مردمی فرمول یک انتخاب شوم صدای ۵ میلیون نفر آدم خوزستان، ۸۰ هزار نفر کشاورز و دامدار و یک تاریخ ۶ هزارساله بلندتر می‌شود و شاید آن وقت شنیده شود.

کسی برای من مادری نکرد
عفراوی با مرور زندگی خودش توضیح داد: من تا ۲۱ ‌سالگی سواد خواندن و نوشتن هم نداشتم. چون به‌خاطر شرایط سخت زمان جنگ، امکان ادامه تحصیل برای من وجود نداشت. کودکی بودم که برای خواهر و برادرهایم، مادری کردم اما کسی برای من مادری نکرد. چون زندگی ما در روستایی محروم و در غیاب پدر رزمنده ام به سختی می گذشت.
وی افزود: در ۱۴ سالگی ازدواج کردم و زود مادر شدم. در سن ۲۱ سالگی هم هنوز زندگی سخت بود چون روستای ما در جنگ، صددرصد خراب‌شده بود و ما خانه نداشتیم. دشمن همه اموال ما را غارت کرده بود. این در حالی بود که ما از لحاظ خانوادگی ثروتمند و اصحب زمین و دامداری بودیم.

برای تشکیل کلاس های نهضت به در خانه اهالی روستا رفتم
عفراوی اضافه کرد: مردمان هورالعظیم یا کشاورز یا دامدار هستند. ثروتشان به کشاورزی و آب است. اما در جنگ، خاکمان حاصلخیزی‌اش را از دست داده بود. دام‌ها هم یا به غنیمت رفته یا تلف شده بود. در این شرایط سخت، از طریق نهضت سوادآموزی ادامه تحصیل دادم. دو سال هر هفته به نهضت سوادآموزی سوسنگرد رفتم تا راضی شدند برایم معلم نهضت بفرستند اما به شرطی که ۱۵ شاگرد دیگر هم پیدا کنم. من هم به در خانه به خانه اهالی روستا رفتم و آنها هم به احترام پدرم با اینکه مخالف ادامه تحصیل دختران‌شان بودند شناسنامه‌هایشان را در اختیار من قرار دادند و در نهایت کلاس تشکیل شد.

از نهضت سواد آموزی تا نویسندگی فیلمنامه مستند
این کارآفرین تاکید کرد: با معدل خوب دیپلم گرفتم و یک ضرب وارد دانشگاه شدم و تا کارشناسی ارشد ادامه دادم. در حین تحصیل دست به قلم هم شدم. چیزی از درون من می‌جوشید که آزارم می‌داد و همان را نوشتم. بعد از مدرک کارشناسی کتاب روایت نخل‌های ابوحمیظه را منتشر کردم که مقاومت و ایستادگی مردم قهرمان و شریف روستایی ابوحمیظه از توابع دشت آزادگان استان خوزستان است. چندین بار حکایت‌های این کتاب را در رادیو و تلویزیون روایتگری کردم و مستندی هم در این باره با کارگردانی حسن ظریف از طریق شبکه مستند ساخته شد که نویسنده‌اش بودم.
وی درباره آغاز کارهای اشتغالزایی‌اش بیان کرد: با شیوع بحران بیکاری، خودم را ملزم دانستم تا همان‌طور که مادران ما در دهه شصت با حمله رژیم بعث عراق به خط مقدم آمدند به خط مقدم اقتصاد بیایم. به همین خاطر نزدیک دو سال، ۶ طرح اشتغال‌زایی نوشتم. این طرح‌ها را از طریق چند برنامه تلویزیونی ارائه دادم که اتفاقا یکی از نمایندگان مجلس دشت آزادگان و هویزه این برنامه را دید و با من جلسه گذاشت و حکم مشاوره‌ مجلس شهرستان دشت‌آزادگان و هویزه را در امر کارآفرینی به من دادند.
این کارآفرین افزود: به نظر من، کارآفرینی باید براساس زیرساخت‌های موجود پیش برود. ما هم اشتغالزایی را در حوزه کشاورزی، گیاهان دارویی، حوضچه‌های متراکم پیش‌ساخته، پرواربندی گوسفند و اشتغال‌زایی خانگی پیش بردیم. شعار من هر خانه یک کارگاه است.

حضور در شبکه افق و صحبت درباره جنگ
عفراوی اظهار کرد: تا پیش‌از برنامه فرمول ‌یک به‌عنوان یک نویسنده در برنامه‌های تلویزیونی زیادی دعوت شدم. قبل‌از آن در شبکه‌ افق هم حضور داشتم و صحبت‌هایی درباره وضعیت کنونی مردم خوزستان و مصائب رفته بر هورالعظیم صبحت کرده بودم و با وایرال (دیده) شدن آن، مردم کمی به این مسئله آگاه شده بودند.

در فرمول یک از خشکاندن هور گفتم
نویسنده کتاب مرواریدهای هور تاکید کرد: اما برنامه فرمول یک از شجاع‌ترین و دلسوزترین برنامه‌هایی است که تابه‌حال مرا دعوت کرده است. چون گذاشتند من از واقعیت‌هایی بگویم که با خشک کردن هورالعظیم برای مردم خوزستان رخ می‌دهد. در این برنامه وقایع تلخی را تعریف کردم که روی جلگه زرخیز خوزستان در حال رخ دادن بود.
این فعال اجتماعی توضیح داد: ۸۹ درصد ثروت پایدار ما در دشت آزادگان نابود شد و تابه‌حال کسی اطلاعی از آن ندارد. بزرگ‌ترین ثروت و سرمایه‌ مردم خوزستان و دشت آزادگان، هورالعظیم است که یک تاریخچه ۶هزارساله دارد و تمدن‌های زیادی را به چشم دیده است. این هور سرشار از برکت بود. ما قدرت این را داشتیم که از هورالعظیم، روزانه هفت هزار دلار درآمدزایی داشته باشیم. ما می‌توانستیم از همین یک قلم، اشتغال‌زایی ایجاد کنیم. ماهی، که در آن وجود دارد از نژاد اصیل جهان است و فقط در استان خوزستان یافت می‌شود. ما هر ساله مهمان هزاران‌هزار گونه‌های نادر و نایاب پرنده در هور العظیم بودیم.
وی ادامه داد: رسوبات داخل هور العظیم، ۶هزارساله است. وقتی بدون آب باشد چون زیرش نفت است و بالایش شن و ماسه با یک باد، ریزگردها برمی‌خیزد. چیزی که درون زمین است و گرم، به یک خنک‌کننده نیاز دارد. این خنک‌کننده قبلا آب هورالعظیم و نی‌هایش بود که مثل کولر آبی عمل می‌کرد. اما الان نیست. همین موجب شده تا متأسفانه ۶۶ درصد مردم شهرستان دشت‌آزادگان و هویزه به حساسیت ریوی مبتلا شوند و این یک فاجعه است.
فرمول یک با اجرا و تهیه کنندگی علی ضیا با معرفی ۱۰ چهره برتر سال ۱۴۰۰ از ۲۲ اسفند تا ساعاتی پس از تحویل سال ۱۴۰۱ از شبکه یک سیما روی آنتن می رود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *