16:37

پایگاه تجمیعی واکسیناسیون کووید ۱۹ با همکاری مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران توسط شبکه بهداشت و درمان شمیرانات در محل ورودی این مجموعه مستقر شد؛ خبر دیگر این که تهرانی ها می توانند در اراضی عباس آباد جلوه ای از هنر ایرانی را نظاره کنند.

از سال پیش برخی موزه های جهان به مراکز تزریق واکسن کرونا تبدیل شدند؛ در انگلیس، موزه علوم لندن و موزه بلک کانتری شهر دادلی میزبان گروه‌های تزریق واکسن کرونا بود. پیش‌تر، موزه پزشکی تاکری در شهر لیدز نیز از ماه دسامبر (آذر ۹۹) با تبدیل به پایگاه واکسن کرونا در برنامه واکسیناسیون انگلیس مشارکت کرده بود.

در ایتالیا نیز موزه هنرهای معاصر کاستلو دی ریولی در حومه شهر تورین اولین نگارخانه ایتالیایی بود که از آن به عنوان پایگاه تزریق واکسن کرونا استفاده شد.

طرح تبدیل موزه علوم لندن به مرکز واکسیناسیون گسترده علیه کرونا، ایده مشترک سرویس ملی بهداشت انگلیس موسوم به NHS و مقامات محلی منطقه سلطنتی کنزینگتون و چلسی است. راسل استایلز مدیر موقت بهداشت عمومی این منطقه روز ۱۳ ژانویه (۲۴ دی) طی جلسه برخطی که درباره پایگاه‌های محلی واکسیناسیون برگزار شد، اعلام کرد موزه علوم لندن از ماه فوریه (دهه دوم بهمن تا دهه اول اسفند ۹۹) به برنامه واکسیناسیون گسترده در انگلیس ملحق شد.

با گسترش واکسیناسیون در ایران نیز موزه ها دست به کار شدند و کاخ موزه نیاوران محلی برای واکسیناسیون در منطقه شمال تهران شده است.
پایگاه تجمیعی واکسیناسیون کووید ۱۹ با همکاری مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران توسط شبکه بهداشت و درمان شمیرانات در محل ورودی این مجموعه مستقر شد. با توجه به تعطیلی موزه ها در شرایط کنونی، مجموعه نیاوران بر آن شد تا با در اختیار قرار دادن بخشی از فضای این مجموعه به مرکز بهداشت و درمان شمیرانات جهت راه اندازی پایگاه تجمیعی واکسیناسیون کووید ۱۹، در جهت نقش اجتماعی خود به عنوان موزه گام مؤثری بردارد.

این امر با پیگیری معاونت فرهنگی مجموعه نیاوران با هدف همکاری در پیشگیری از گسترش این بیماری و تحقق کارکرد اجتماعی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به عنوان موزه صورت گرفته است.
بر اساس این گزارش، این پایگاه جهت خدمات رسانی به شهروندان در محل ورودی مجموعه نیاوران مستقر گردیده و تزریق دوز اول و دوم واکسن با توجه به اولویت بندی و زمان بندی واکسیناسیون در کشور با رعایت شرایط و تمهیدات لازم در حال انجام است.
پیروز حناچی شهردار تهران در مراسم بهره برداری از کوشک باغ هنر افزود: با انگیزه کشف ریشه معماری ایرانی اسلامی، به بررسی ریشه معماری پرداختیم. معماری دوران اسلامی تداوم معماری گذشته را در خود دارد فقط با این تفاوت که در دوران اسلامی ظرافت و زیبایی بیشتری به کار می رود.

حناچی اظهارداشت: بسیاری معماری دوران اسلامی ایران را یک مصداق می بینند یا با شکل خاصی مانند بناهایی که گنبد دارد یا مشابه مساجد است.
علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: برای توسعه گردشگری و ماندگاری مسافر در استان به افزایش تعداد تخت‌های اقامتی ارزان قیمت نیاز است.

ارجمندی در بازدید از خانه مسافر مجمع اسلامی محبین اهل بیت (ع)، اظهار کرد: اگر ماندگاری اقامت زائران و گردشگران در استان افزایش پیدا کند، تقویت بنیان اقتصادی قم را به دنبال خواهد داشت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم ادامه داد: قم محور مواصلاتی استان‌های مختلف است از این رو باید با ایجاد مجتمع‌های گردشگری، مراکز تفریحی، سرگرمی و ایجاد اماکن اقامتی رسمی برای افزایش ماندگاری مسافران تلاش کنیم.

ارجمندی افزود: مطالعات آمایش سرزمین گردشگری استان، توسعه صنعت گردشگری مذهبی را نشان می‌دهد لذا باید با برنامه‌ریزی از توان بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری به‌ویژه ایجاد مراکز اقامتی استفاده کرد.
علی رضا مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: باید بر روی موضوع «شهر گردشگر» کار جدی انجام شود تا تمام مردم کشور حداقل از مراکز استان‌ها و درجه شهرهای گردشگر آگاهی پیدا کنند، اگر این موضوع عملیاتی شود، تحول بزرگی در صنعت گردشگری کشور اتفاق می‌افتد.

مونسان گفت: انصافا اقدامات خوبی طی سه سال اخیر انجام شد، شرکتی با گردش مالی ۴۰۰ میلیون تومانی به سرعت توانسته درآمدهای خود را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهد و از شرکت زیان‌ده تبدیل به شرکت سودده شود. انجام چنین کاری سخت است با توجه به اینکه شرکت مشمول اصل ۴۴ بوده و محدودیت‌هایی داشته است، به این دلیل نمی‌توانسته کار جدی انجام دهد زیرا سرمایه‌گذاری‌ها محدود و یک‌ساله بوده، این محدودیت‌ها منجر به زیان‌ده شدن شرکت‌ها می‌شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی اقدامات خوبی را در زمینه املاک شروع کرده است، به امید خدا با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند. هیات مدیره شرکت باید روی املاک شرکت که در مکان‌های خوب کشور قرار دارد، تمرکز داشته باشند.
هادی میرزایی مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی، فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی گفت: لایحه اصلاح قانون «حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی‌فرهنگی» همکاری صندوق را در برون‌سپاری برخی ماموریت‌های غیرانتفاعی به تشکل‌های حرفه‌ای و تخصصی تسهیل کرد.

وی با اشاره به تصویب لایحه اصلاح قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی‌فرهنگی در دولت گفت: در این لایحه وزارت میراث‌فرهنگی می‌تواند برای حمایت از سازمان‌های‌مردم‌نهاد فعال و تشکل‌های حرفه ای و تخصصی در حوزه میراث فرهنگی و طبیعی، املاک در اختیار از جمله فضاهای مناسب در آثار تاریخی را کوتاه مدت در اختیار این تشکل‌ها قرار دهد.

طبق اساسنامه مهمترین ماموریت صندوق، تعیین و اعطای کاربری و بهره برداری خردمندانه از بناهای تاریخی و به عنوان حلقه واسط میان بخش دولتی و بخش خصوصی ایفای نقش می کند تا ین بناها را به بخش خصوصی واگذار کند؛ در نهایت در سال ۱۳۸۹ آیین نامه انتقال مالکیت آثار قابل احیا تصویب و اجرایی شد که تکالیف خوبی از فرایند مرمت و واگذاری تا حمایت از مالکان بناها و بافت های تاریخی در این آیین نامه آمده است.
ابوالفتح شادمهری مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران از احیا و نوسازی خانه متین دفتری (از نخست وزیران دوره پهلوی اول) با همکاری شهرداری خبر داد و گفت: در توافق با مالک این اثر و نیز با تجاری کردن ملک و اختصاص برند فروش پارچه، این بنا از معرض تخریب حفظ شد.

شادمهری با اشاره به اینکه هدف حفظ بناهای واجد ارزش و ثبتی در سطح پایتخت است، گفت: حدود ۳۰۰ بنای ثبتی و حدود ۲ هزار و ۲۰۰ بنای واجد ارزش در سطح پایتخت موجود است.

مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران به خانه احمد متین دفتری نیز اشاره کرد و گفت: مالک این اثر ۲ مرتبه با توجه به ثبتی بودن خانه توانست از طریق رای دیوان عدالت اداری، این اثر فاخر را از فهرست ملی خارج کند که با صحبت پیرامونی معاونت معماری و شهرسازی، شهرداری منطقه ۱۱ و مدیریت بافت تاریخی با مالک و پیشنهاد تجاری کردن زیر زمین، طبقه همکف (۲طبقه) و همچنین با توجه به فعالیتش در صنف فروش پارچه و برند سازی در این محل این اثر حفظ شد.

وی با بیان اینکه با تغییر کاربری می توان از تخریب بناهای تاریخی و ارزشمند جلوگیری کنیم، گفت: هم اینک این بنای تاریخی توسط مالک در حال نوسازی و بازسازی است.

شادمهری اضافه کرد: در این راستا نیز برای حفظ بناهای تاریخی چند اثر در خیابان جاویدی(خیابان سرچشمه)، منطقه ۱۱ و تقاطع خیابان موسوی و ایرانشهر نیز با تغییر کاربری شامل مسافرخانه، سفره خانه، مجتمع های مهندسی تبدیل شده است که می تواند به حفظ و گردشگر پذیر بودن آنان کمک کرد.
ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر ضرورت استمرار حمایت از فعالان گردشگری و پیگیری بیش از پیش اجرای بسته‌های حمایتی تاکید کرد و گفت که آمار های نشان می دهد که حوزه گردشگری در دولت دوازدهم رشد۲ برابری داشته است.

تیموری گفت: این حوزه در چهار سال گذشته عملکرد بسیار خوبی داشته به گونه‌ای که رئیس جمهوری و وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عملکرد حوزه گردشگری در دولت دوازدهم را قابل تقدیر عنوان کرد.

او افزود: تعداد گردشگران ورودی در دولت دوازدهم دو برابر شد، ضمن این که تعداد تخت‌های اقامتی و نیز تاسیسات گردشگری رشد دو برابری داشته‌ است و دستاوردهای بی‌نظیری در این حوزه داشته‌ایم و اقدامات بسیار بسیار خوبی انجام شده است.

تیموری در ادامه بر حمایت همه‌جانبه از فعالان بخش گردشگری اشاره کرد و ادامه داد: شیوع کرونا باعث شد تا شاهد آسیب‌هایی در حوزه گردشگری باشیم؛ با این حال حمایت‌ها از فعالان بخش‌های مختلف ادامه یافت و امید داریم با واکسیناسیون کامل شاهد رونق مجدد گردشگری و سفر در کشور باشیم.
علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تزریق هفت هزارمیلیارد تومانی جدا از بودجه مصوب، به دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی خبر داد.

مونسان با اشاره به اینکه هرآنچه در توانمان بود را طی این مدت چهارساله انجام دادیم، افزود: در سخت‌ترین شرایط کشور به بهترین شکل ممکن اوضاع را اداره کردیم و حوزه وزارتخانه ما که عموما جدی گرفته نمی‌شد را تا سطحی بالا آوردیم که امروز در دولت نقش آفرین هستیم. ریل‌گذاری خوبی در وزارتخانه صورت گرفته است. در ابتدا برنامه‌ای وجود نداشت و اقدامات در راستای یک هدف مشخص انجام نمی‌شد، اما امروز با هم افزایی و اقدامات صورت گرفته مسیر آینده مشخص شده است.

مونسان همچنین به ایجاد حساب اقماری گردشگری و اهمیت آن اشاره کرد و افزود: طی یک سال و نیم گذشته داده‌های مربوط به گردشگری جمع آوری و وارد فاز اجرایی شده‌ایم که تا پایان امسال حساب‌های اقماری ارائه و نقش گردشگری در اقتصاد کشور مشخص خواهد شد.

او گفت: طی این مدت با وجود فشارهای اقتصادی دولت به غیر از بودجه مصوب دولتی، توانستیم ۳ هزارمیلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، هزار میلیارد تومان از محل اشتغال روستایی، ۱۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مربوط به کرونا همچنین حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان از طریق سایر منابع و بانک‌ها به این دو حوزه تزریق کنیم که برگ زرینی برای وزارتخانه محسوب می‌شود.
خشایار نیکزادفر مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی در ادامه بیان کرد: برنامه‌ریزی و توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری از قبیل مراکز اقامتی، اردوگاه گردشگری (کمپینگ) و حمام‌های آب معدنی، مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی، مناطق نمونه گردشگری، مجتمع‌های سیاحتی و تفریحی، تأسیسات و تجهزات جابه‌جایی گردشگر بر مبنای سیاست‌های وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها از طریق عقد قرارداد با پیمانکاران و مشاوران صلاحیت‌دار و تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری و واگذاری آن به سرمایه‌گذاران برای اجرا از جمله موضوع فعالیت، وظایف و اختیارات این شرکت است.

او در خصوص اصول قانون برنامه ششم توسعه و سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و سند راهبردی توسعه گردشگری کشور گفت: این اصول شامل توانمندسازی بخش خصوصی به عنوان محرک رشد اقتصادی و کاهش تصدی‌گری دولت، ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگری و استفاده از ظرفیت مشارکت بخش خصوصی در راستای افزایش رقابت‌پذیری گردشگری، تقویت و تسهیل حضور فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با بهبود تصویر ذهنی از ایران در سطح بین‌المللی از طریق حضور در نمایشگاه‌های گردشگری و… است.

نیکزادفر با اشاره به اقدامات ویژه انجام شده در شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی، تصریح کرد: اخذ تنفس موقت شرکت از شمول اصل ۴۴ قانون اساسی از ابتدای سال ۱۴۰۰، افزایش سرمایه شرکت و خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت (انحلال شرکت)، سودآور شدن شرکت در ترازهای مالی سال ۱۳۹۹ و ایجاد و راه اندازی واحد املاک و مستغلات شرکت در راستای احصا و اخذ اسناد مالکیت از جمله این اقدامات است.
عبدالحسین کفیری مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی خبر داد.

کفیری با اعلام خبر برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی در صورت صدور مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا، افزود: برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری این رویداد مهم انجام شده و در صورت صدور مجوز از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، امسال شاهد برگزاری این نمایشگاه خواهیم بود.

وی افزود: شیوع کرونا باعث شد تا سال گذشته نمایشگاه ملی صنایع‌دستی برگزار نشود، اما با توجه به اهمیت حوزه صنایع‌دستی و به‌منظور حمایت هرچه بیشتر از هنرمندان و فعالان این حوزه، در نظر داریم سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی را امسال برگزار کنیم.

مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، همزمان با برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف، از یکم الی هفتم شهریور امسال، سی‌وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی نیز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین­‌المللی تهران برگزار خواهد شد.
علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با بیان این که همیشه به صنایع‌دستی توجه ویژه داشته‌ایم، تاکید کرد: اقدام‌های ما به گونه‌ای بوده که عدالت را در این بخش رعایت کرده ایم.

جلسه ارائه گزارش عملکرد معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاون توسعه مدیریت و منابع، مدیرکل دفتر حوزه وزارتی و امور بین‌الملل، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور و مدیران این معاونت عصر امروز چهارشنبه در سالن فجر وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

مونسان در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، مدیران و کارمندان این معاونت برای اقدام های انجام شده طی چهار سال اخیر گفت: با توجه به حجم مخاطب بسیار بالایی که در حوزه صنایع‌دستی وجود دارد و توزیع جغرافیایی زیادی که در کشور پهناوری مانند ایران داریم، کار کردن در این حوزه را سخت می‌کند. آموزش همه افراد علاقه‌مند و ترویج رشته‌های صنایع‌دستی، تولید و پایش محصولات صنایع‌دستی کار سختی است که خوشبختانه معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به خوبی از عهده آن برآمده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *