11:02

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد که نرخ بلیت موزه‌ها طبق آخرین مصوبه هیأت وزیران در سال ۱۳۹۸ باید باشد و تغییر نمی‌کند.
به دنبال اعلام و اعتراض برخی راهنمایان گردشگری نسبت به افزایش وردیه برخی موزه‌ها با کاهش محدودیت‌های کرونا و ازسرگیری سفر گردشگران خارجی به ایران، محمدرضا کارگر به ایسنا گفت:‌ قیمت موزه‌ها نباید تغییر کند و تغییر هم نمی‌کند و مطابق آخرین مصوبه هیأت وزیران باید باشد. اگر تا قبل از کرونا ورودیه موزه‌ای ۵۰ هزار تومان بوده همچنان باید همین مبلغ را از بازدیدکنندگان دریافت کند و بیشتر از این نمی‌تواند مبلغی برای ورودیه تعیین کند.
او یادآور شد: قیمت بلیت ورودی موزه‌ها، محوطه‌ها و اماکن تاریخی طبق مصوبه دولت هر سه سال یک‌بار بازبینی می‌شود. بنابراین موزه‌ها بدون مجوز دولت نمی‌توانند این نرخ را افزایش دهند.
البته این اظهارات، موزه‌های دولتی را دربرمی‌گیرد و موزه‌های خصوصی از این شمول خارج‌اند.
هیات وزیران در ۲۳ تیرماه سال ۱۳۹۸ تصویب کرد: «ورودیه موزه‌های ملی، منطقه‌ای، کاخ‌موزه‌ها و آثار تاریخی (غیرمنقول) ثبت جهانی و شاخص برای بازدیدکنندگان داخلی حداکثر به مبلغ ۵۰ هزار ریال (۵.۰۰۰ تومان) و برای بازدیدکنندگان خارجی حداکثر به مبلغ یک میلیون ریال (۱۰۰.۰۰۰ تومان) و ورودیه موزه‌های محلی، استانی و سایر آثار تاریخی – فرهنگی (غیرمنقول) برای بازدیدکنندگان داخلی حداکثر به ۴۰ هزار ریال (۴.۰۰۰ تومان) و برای بازدیدکنندگان خارجی حداکثر به ۵۰۰ هزار ریال (۵۰.۰۰۰تومان) افزایش یابد. این مصوبه آن زمان نیز با واکنش‌های زیادی مواجه شد که با تصمیم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، این افزایش نرخ در دو مرحله اعمال شد.
موزه‌های کشور در دوران کرونا به عنوان مشاغل غیرضروری با تعطیلی‌های پیوسته و طولانی مواجه شدند که به گفته محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌ها میزان خسارت آن‌ها در سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. او گفته که درآمد موزه‌ها در آن سال صفر بوده و همچنین پیش‌بینی کرده بود در صورت ادامه تعطیلی‌ها و محدودیت‌های بازدید موزه‌ها در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت به موزه‌های کشور وارد شود. کارگر همچنین گفته که بیشترین درآمد موزه‌ها از بازدیدکنندگان خارجی بوده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *