12:13

عاشق پرسپولیس بود. تمام بزرگان تیم او را می‌شناختند و دوستش داشتند. وقتی هم از دنیا رفت این باشگاه فوتبالی برای درگذشتش پیام تسلیت فرستاد. منوچهر اسماعیلی، ۸۴ سال قبل در چنین روزی به دنیا آمد؛ او جدای از هنرش که به مرد هزار صدای دوبله شهرت داشت، عاشق ورزش فوتبال و تیم پرسپولیس بود؛ به طوری که در بریده‌های جراید قدیمی از قول او گفته شده بود که «هرجا پرسپولیس باشد من هم هستم!»
به گزارش ایسنا، بسیاری از اهالی فوتبال از مرتضی احمدی به عنوان یک پرسپولیسی متعصب یاد می‌کنند اما جالب اینکه منوچهر اسماعیلی نیز یکی از آن پرسپولیسی‌های متعصب بوده است و از همان سال‌های دور هیچ‌گاه از حمایت تیم محبوبش دست نکشیده است.
منوچهر اسماعیلی به حدی پرسپولیس را دوست داشت که حتی بعضی اوقات کار را تعطیل می‌کرد تا دیدارهای تیم محبوبش را دنبال کند.
اسماعیلی به اندازه‌ای طرفدار تیم پرسپولیس بود که سعید راد بازیگر و از دوستان قدیمی‌اش می‌گفت، منوچهر اسماعیلی به‌قدری پرسپولیسی بود که هر زمان برای تماشای بازی‌های تیم به شهرستان می‌رفتند او نیز با آنها همراه می‌شده است.
به گفته سعید راد، زنده‌یاد اسماعیلی به شدت ورزش دوست بوده و جدای از علاقه‌اش به پرسپولیس، به بازی فوتبال هم علاقه داشت. او در مقطعی با تیم فوتبال هنرمندان که در منظریه فوتبال بازی می‌کردند، همراه بود.
وقتی منوچهر اسماعیلی درگذشت، باشگاه پرسپولیس برایش نوشت: باشگاه پرسپولیس به خود می‌بالد؛ به واسطه خیل عظیم و کثرت هوادارانش، همواره مردان بلندآوازه و محبوبی چون استاد منوچهر اسماعیلی را بین دوستداران خود دارد. زنده‌یاد منوچهر اسماعیلی با هنر و خاطرات ارزشمندی که برای چند نسل از مردم ایران رقم زد، چهره‌ای ماندگار بود. او برای همیشه در دل‌ها و یادها زنده خواهد ماند. نسل‌های آینده نیز با شنیدن آثار و صدای او و کاری که وی و هم‌نسلانش در صنعت و هنر دوبله انجام دادند به ایشان افتخار خواهند کرد. جامعه پرسپولیس نیز به طور قطع هواداری چون او را هیچ‌گاه فراموش نخواهد کرد.
منوچهر اسماعیلی، دوبلور هنرمند و پیشکسوت کشورمان هشتم فروردین ۱۳۱۸ در کرمانشاه متولد شد. او دوبله فیلم را از سال ۱۳۳۶ آغاز کرد و از سال ۱۳۴۲ که دهه طلایی دوبله فیلم در ایران بود، مدیر دوبلاژ بود و گویندگی بسیاری از نقش‌های اول را به عهده داشت.
اسماعیلی درباره نگاهش به دوبله چنین گفته بود: «هنرپیشه کارش را خوب انجام داده و عرصه به من سپرده شده، من هم باید کار خودم را انجام بدهم. مثل زمینه‌ای که یک طراح کشیده و حالا رنگ‌آمیزی آن با من است.»
زنده‌یاد اسماعیلی از دهه‌های ۴۰ و ۵۰ به عنوان دوران طلایی دوبله یاد کرده و بر این باور بود که آثاری که از آن زمان به یادگار مانده، گواه این مدعاست.
این پیشکسوت دوبله همچنین درباره ورود افراد و استعدادها به عرصه دوبله به این نکته تاکید کرده بود: «اگر در کار ما کسی استعداد داشته باشد، اول باید خودش را پیدا کند. ولی اگر تقلیدکار و یا به نوعی سارق است بگذارید، سارق بماند.»
منوچهر اسماعیلی دوبله فیلم‌های بی‌شماری را بر عهده داشته است و همچنین مدیر دوبلاژ آثار مختلفی بوده است.
او به صحبت کردن به جای چند شخصیت در یک فیلم با صداهای متنوع و تیپ‌گویی (صحبت با صداهای مختلف) شهرت داشت. در سریال «هزاردستان» به کارگردانی علی حاتمی به جای شعبان بی‌مخ با بازی زنده‌یاد محمدعلی کشاورز، رضا تفنگچی با بازی زنده‌یاد جمشید مشایخی و خان مظفر با بازی زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی صداپیشگی کرده بود.
منوچهر اسماعیلی صداپیشگی در آثار سینمایی بسیاری را هم در کارنامه حرفه‌ای خود داشت. او به جای آنتونی کوئین در نقش حمزه در فیلم محمد رسول‌الله صحبت کرده بود.
اسماعیلی همچنین دوبله بازیگران مطرحی چون استیو مک کوئین، همفری بوگارت، چارلتون هستون و کرک داگلاس را در کارنامه داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *