از «تار» تا «آواتار»؛

12:39

اسکار امسال برای سومین سال ۱۰ فیلم را در بخش بهترین فیلم نامزد کرده است بنابراین باید دید کدامیک از آنها می‌توانند در مراسم امشب به وقت محلی (صبح فردا به وقت ایران) تاج بر سر گذارند.
به گزارش مهر، ۱۰ فیلمی که امسال برای کسب عنوان بهترین فیلم اسکار رقابت می‌کنند، مسیرهای متفاوتی را پیموده‌اند تا به اینجا برسند.
نگاهی داریم به این فیلم‌ها:

«آواتار: راه آب»
فیلم جیمز کامرون که تاکنون عنوان سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما را کسب کرده، موفق شده تا علاوه بر بخش بهترین فیلم، در بخش‌های صدا، طراحی صحنه و جلوه‌های ویژه نیز نامزد شود اما کارگردان آن شانس نامزدی در بخش کارگردانی را به دست نیاورده است. همین امر شانس دریافت اسکار بهترین فیلم را برای آن کم می‌کند. با این حالا فیلم جوایز آنی، بفتا، انتخاب منتقدین و گلدن گلوب را دریافت کرده است.
فیلم امتیاز ۷.۸ را از سایت آی‌ام‌دی‌بی، امتیاز ۷۶ درصدر را از راتن تومیتور و امتیاز ۶۷ درصدی را از متاکریتیک دریافت کرده و ۹۳ درصد کاربران گوگل آن را دوست داشته‌اند.
فیلم با بودجه ۳۵۰ تا ۴۶۰ میلیون دلاری ساخته شده و تاکنون ۲.۲۸۳ میلیارد دلار فروخته است.

«در جبهه غرب خبری نیست»
فیلم ضدجنگ ادوارد برگر علاوه بر نامزدی در بخش بهترین فیلم اسکار در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین فیلم بین‌المللی و نیز صدا، موسیقی، تولید، فیلمبرداری، گریم و جلوه‌های ویژه نامزد شده است و از بفتا هم ۷ جایزه از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را کسب کرد و ۲ جایزه از آکادمی اروپا برد. داستان فیلم درباره تجربیات مرگبار در جبهه غربی جنگ جهانی اول است.
در سایت آی‌ام دی بی امتیاز فیلم ۷.۸ در راتن تومیتوز ۹۰ درصد و در متاکریتیک ۷۶ درصد بوده است و ۹۳ درصد کاربران گوگل آن را دوست داشته‌اند.
فیلم با بودجه ۲۰ میلیون دلاری ساخته شده و میزان فروش آن اعلام نشده است.

«الویس»
«الویس» ساخته باز لورمن پس از اکران در جشنواره کن با تشویق بسیار روبرو شد. فیلم که درباره رابطه الویس پریسلی با مدیرش و مسیر موفقیت اوست، به عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر سال هم انتخاب شده و آستین باتلر بازیگر نقش الویس از امیدداران کسب اسکار بهترین بازیگر مرداست.
این فیلم در سایت آی‌ام‌دی‌بی امتیاز ۷.۳ و در راتن تومیتوز امتیاز ۷۷ درصد را کسب کرده است و در میان کاربران گوگل ۷۷ درصد آن را دوست داشته‌اند.
فیلم از نظر تجاری کاملا موفق بود و در حالی که با بودجه ۸۵ میلیون دلاری ساخته شده ۲۸۷.۳ میلیون دلار فروش کرده است.

«فیبلمن‌ها»
فیلم اسپیلبرگ که به دوران کودکی و نوجوانی وی می‌پردازد علاوه بر بخش بهترین فیلم، نامزد دریافت ۶ اسکار دیگر از جمله بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن برای میشل ویلیامز است.
فیلم در سایت آی‌ام‌دی بی امتیاز ۷.۶ در راتن تومیتوز ۸.۲ را دریافت کرده و ۸۴ درصد کاربران گوگل آن را دوست داشته‌اند.
این فیلم با بودجه ۴۰ میلیون دلاری ساخته شده و ۳۸ میلیون دلار فروش کرده است.

«زنان حرف می‌زنند»
فیلم ساخته سارا پولی کارگردان کانادایی علاوه بر اسکار بهترین فیلم، نامزد بهترین فیلمنامه اقتباسی نیز شده و درباره گروهی از زنان در یک جامعه بسته است که درباره تجربیات ناخوشایندشان صحبت می‌کنند. این فیلم جوایز متعددی برده و از سوی هیات نقد ملی و موسسه فیلم آمریکا در میان ۱۰ فیلم برتر سال جای داشته است و جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را از جوایز انتخاب منتقدان و انجمن نویسندگان کسب کرده است.
امتیاز فیلم در سایت آی‌ام‌دی‌بی ۷ از ۱۰ و در راتن تومیتوز ۹۱ درصد مثبت بوده و ۸۰ درصد کاربران گوگل دوستش داشته‌اند.
بودجه ساخت فیلم اعلام نشده اما ۷.۶ میلیون دلار فروش کرده است.

«مثلث غم»
فیلم روبن اوستلوند که فیلمی طنزآمیز درباره دنیای سرمایه‌داری است، در جشنواره کن با تشویق ایستاده ۸ دقیقه‌ای استقبال شد و جایزه «نخل طلا» را برد. این فیلم موفق شد تا جوایز اصلی آکادمی اروپا را هم از آن خود کند.

امتیاز فیلم در سایت آی‌ام‌دی‌بی ۷.۴ از ۱۰ است و در راتن تومیتوز ۷۲ درصد رای مثبت گرفته و ۷۵ درصد کاربران گوگل دوستش داشته‌اند.
فیلم با بودجه ۱۵.۶ میلیون دلاری ساخته شده و ۲۴.۷ میلیون دلار فروخته است.

«تار»
فیلم تاد فیلد با محوریت یک زن رهبر ارکستر با بازی کیت بلانشت از موسیقی هلدور گودانادوتیر آهنگساز «جوکر» بهره گرفته است. این فیلم اولین بار در هفتادو نهمین جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و پس از آن در تلوراید آمریکا دیده شد.
فیلم امتیاز ۷.۵ را از سایت آی‌ام دی بی، ۹۱ درصد را از نظر ۳۲۴ منتقد راتن تومیتوز و ۹۲ درصد را از متاکریتیک دریافت کرده و ۷۶ درصد از کاربران گوگل آن را دوست داشته‌اند.
بودجه ساخت فیلم اعلام نشده اما فروش آن در باکس آفیس ۲۰.۱ میلیون دلار بوده است.

«تاپ گان: ماوریک»
فیلم جوزف کوشینسکی اولین بار در جشنواره کن اکران شد و سپس به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ استودیوی پارامونت و کارنامه کروز بدل شد. داستان فیلم که ادامه‌ای بر فیلم اصلی مربوط به بیش از ۳۰ سال پیش است، با تمرکز بر خلبانی و یک ماموریت جنگی هوایی شکل گرفته است.
فیلم از سایت آی‌ام‌دی‌بی امتیاز ۸.۳ از ۱۰ و از راتن تومیتوز ۹۶ درصد مثبت را گرفته و ۸۰ درصد کاربران گوگل به آن امتیاز مثبت داده‌اند.
فیلم با بودجه ۱۷۰ میلیون دلاری ساخته شد ودر نهایت ۱.۴۸ میلیارد دلار فروخت.

«اشباح اینیشرین»
فیلم مارتین مک دونا پس از اکران در ونیز برنده جوایز حلقه منتقدان نیویورک و لندن شد برای بازی کالین فارل، بری کیوگن و برندن گلیسون در بیشتر فهرست جوایز حضور داشت. فیلم رابطه به هم ریخته دو دوست قدیمی را بررسی می‌کند.
این فیلم در سایت آی‌ام دی‌بی با امتیاز ۷.۸ از ۱۰ و در راتن تومیتوز ۹۶ درصد مثبت دریافت کرده و در متاکریتیک ۸۷ درصد امتیاز گرفته و ۸۱ درصد کاربران گوگل دوستش داشته‌اند.
فیلم با بودجه ۲۰ میلیون دلاری ساخته شده و ۴۶.۶ میلیون دلار فروش کرده است.

«همه‌چیز همه‌جا یک‌باره»
ساخته ۲ دنیل یعنی دنیل کوان و دنیل شاینرت جوایز متعددی برده که جوایز اتحادیه نویسندگان، ایندیپندنت اسپیریت، اتحادیه بازیگران و انتخاب منتقدان از جمله آنهاست. این فیلم اولین فیلم ۱۰۰ میلیون دلاری استودیو ای- ۲۴ و اکشنی علمی- تخیلی است. میشل یئو برای ایفای نقش اصلی این فیلم تقریبا همه جوایز سال را برده است و چشم به اسکار دارد تا اولین آسیایی تبار برده اسکار نقش اصلی شود.
امتیاز فیلم در سایت آی‌ام‌دی بی ۸، در راتن تومیتوز ۹۵ درصد مثبت و در متاکریتیک ۸۱ درصد است.
این فیلم با بودجه ۱۴.۳ تا ۲۵ میلیون دلار ساخته شده و در باکس آفیس ۱۰۷.۴ میلیون دلار فروخته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *