12:08

داورانِ فیلم‌های قرآنی در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از سوی معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شدند.
به گزارش تسنیم، کارگروه هنرمندانِ سینمایی در انجمن خادمان قرآن کریم طی سال‌های اخیر، جریان تولید و عرضه فیلم‌های قرآنی مورد توجه قرار گرفته و با وجود همه مشکلات، نوعی فرهنگ‌سازی برای نهادینه شدن این حرکت مثبت شکل گرفته است. به استناد کارشناسی‌های دقیق سینما، فیلم قرآنی با ترسیم و ترویج هوشمندانه و هنرمندانه مفاهیم و مضامین قرآنی در قالب‌های مستند، داستانی، پویانمایی و تجربی (بلند و کوتاه) تولید می‌شود و با تنوع مخاطبان، برای همه سلیقه های جامعه در سنین مختلف ارائه می‌شود.
بنا بر این گزارش طی حکمی از سوی علیرضا معاف معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، داوران فیلم‌های قرآنی در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر معرفی شدند تا به انتخاب آثار این حوزه بپردازند. در این حکم آمده است: با توجه به تجربیات ارزشمند و اعتبارآفرین و نظر به شایستگی‌های حضرتعالی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی، هنری، سینمائی و تخصصی به موجب این حکم به عنوان داور فیلم‌های قرآنی برای انتخاب آثار مُلهم از مفاهیم و مضامین قرآن در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر منصوب می‌شوید.
داوران فیلم‌های قرآنی این دوره از جشنواره فجر را امیرعباس قِلیچ‌لو بازیگر، فیلمنامه‌نویس و کارگردان، سید مصطفی زراوندیان فیلمنامه‌نویس، بهمن حبشی پژوهشگر، ایده‌پرداز و مدیر قرآنی، عباس صالح مدرسه‌ای کارگردان و تهیه‌کننده سینما و محمدرضا اسلاملو فیلمبردار و کارگردان تشکیل می‌دهند که طی سال‌های گذشته در زمینه پژوهش، برنامه‌ریزی و تولید فیلم‌های قرآنی کار کرده‌اند و حالا قرار است علاوه بر محتوای کلی، سایر تخصص‌ها مانند فیلمبرداری، فیلمنامه‌نویسی، تهیه‌کنندگی و بازیگری شاخص را در فیلم‌های قرآنی معرفی کنند.
در فجر 1400 برای نخستین‌بار دو فیلمساز خادم قرآن در ترکیب هیات داوری بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشتند. محمد داودی و محمدعلی باشه آهنگر در سال‌های اخیر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سینماگر خادم قرآن انتخاب شدند. پیش از این فیلمسازان صاحب‌نام کشورمان همچون مجید مجیدی، رضا میرکریمی، شهریار بحرانی، مجتبی راعی، کمال تبریزی، سیدناصر هاشم‌زاده، منوچهر محمدی، محمد داودی، سیدداود میرباقری، عباس صالح مدرسه‌ای، امیرعباس قِلیچ لو، محمدعلی باشه آهنگر و جمال شورجه مفتخر به کسب این مقام شده بودند.
هیأت داوران معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره‌های گذشته جشنواره فیلم فجر، این فیلم‌ها و هنرمندان را انتخاب کرده بود. نرگس آبیار برای فیلم شبی که ماه کامل شد، مهدی فقیه به پاس یک عمر فعالیتِ هنری در ایفای نقشِ انسان‌های مُصلح و قرآنی، محمد حبیبی منصور برای مستند بانو، محسن عنایتی برای پویانمایی (انیمیشن) بنیامین، سیاوش سرمدی برای فیلم منصور، حسین دارابی، احسان ثقفی و احمد حیدریان نویسندگان فیلم‌نامه مصلحت، نازنین فراهانی به خاطر نقش آفرینیِ زیبا و متفاوت در راستای ترسیم عفو و بخشش در آموزه‌های دینی، بهروز شعیبی برای حضور در شکل‌گیری فیلم‌های مُلهم از مفاهیم و مضامین قرآن و عترت، کیوان علی‌محمدی و علی اکبر حیدری به خاطر انعکاس حماسه جاوید ایثار و شهادتِ خلبانان جان برکفِ جهاد مقدس.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *