11:42

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره ملی موسیقی جوان آینده ۶۰ سال موسیقی ایران را بیمه و هر سال که برگزار می‌شود این امید را بیشتر و به دورتر پرتاب می‌کند.
به گزارش ایرنا، آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره جوان موسیقی شامگاه پنجشنبه ۳۰ دی ماه از طریق پلتفورم اینستاگرام این جشنواره و با قرائت پیام محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اعلام اسامی برگزیدگان برگزار شد.
در ادامه این مراسم، محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ اظهار داشت: جهان امروز، جهان آینده پژوهی و آینده نگری است. کشورهای پیشرو نسبت به جهان امروز و آینده نگرانند. فرهنگ و هنر با توجه به جوانان آینده اش تامین می‌شود همچنان که در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب آمده؛ جوانان محور تحول و تمدن سازی هستند.
وی ادامه داد: جشنواره موسیقی جوان در ایران اسلامی حکایت از این دارد که توجه به آینده و جوانان یکی از اصلی ترین برنامه هایی است که در نظام جمهوری اسلامی به آن اهمیت داده می شود، به همین جهت است که چنین جشنواره‌هایی از اهمیت بالایی برخوردارند.
سالاری بیان کرد: این جشنواره‌ها ۵۰ الی ۶۰ سال آینده موسیقی را بیمه می‌کنند و هر سال که برگزار می‌شود این امید را بیشتر و به دورتر پرتاب می کند. جوانان و نوجوانانی که با هنر خودشان این معرکه را گرما بخشیده‌اند؛ به عبارتی بیمه کننده موسیقی ایران در حوزه موسیقی نواحی، دستگاهی و موسیقی جهان در حوزه کلاسیک و آهنگسازی هستند.
به گفته معاون وزیر فرهنگ، این چهار بخش اصلی در جشنواره حضور دارد و شاهد آثار برجسته ای بودیم که نشان از هنر و ذوق ایرانی در حوزه‌های مختلف دارد و هوش سرشار جوان ایرانی را به رخ می کشد.
سالاری با تبریک به برگزیدگان جشنواره پانزدهم موسیقی جوان، خاطر نشان کرد: امیدوارم در سال های آتی شاهد آثار برجسته‌تر و قوی‌تری در حوزه هنر موسیقی ایرانی و کلاسیک باشیم.
بعد از سخنان معاون هنری وزیر فرهنگ، محمد الهیاری، سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ اظهار داشت: آینده از آن جوانان است. این جمله ای است که در هر محفلی که می نشینیم، گفت و گو یا برنامه ریزی می‌کنیم، بر زبان آورده می شود و هر اتفاقی که برای آینده کشور می افتد بخشی از اتکای ما به جوانان است.
وی ادامه داد: در کشور ۱۵ دوره است که جشنواره ملی موسیقی جوان برگزار می شود. جشنواره‌ای که هدف اصلی‌اش استعدادیابی و معرفی آینده‌های موسیقی ایران است. شاید کمترین جشنواره‌ای در حوزه موسیقی داشته باشیم که این چنین تعداد قابل توجهی از اساتید حوزه موسیقی به عنوان داور، کار جوان ترها را نظارت و ارزش گذاری کنند، نقاط ضعف و قوت شان را بگویند و همه با یک امیدواری از آینده موسیقی ایران در گونه های مختلف صحبت می کنند.
الهیاری تاکید کرد: وقتی استعدادهای جوان را می بینیم که در حال شکوفایی و جلوه کردن هستند، به اینکه آینده موسیقی ایران می تواند آینده امیداور کننده ای باشد، امیدوارم می‌شویم.
الهیاری ابراز امیدواری کرد که جشنواره ملی موسیقی جوان در سال های آتی هم پررونق تر از این دوره و دوره های گذشته به مسیر خودش ادامه دهد و همه امیدوار باشیم به اینکه نسل جوانی که معرفی می شود، نسلی باشد که با موسیقی ایرانی و نواحی، موسیقی که ریشه در آداب و آیین های ما دارد به خوبی آشنا شوند و فرزندان این سرزمین را تربیت کنند.
در ادامه نماهنگی از داوری های جشنواره پانزدهم موسیقی جوان پخش شد و سپس هومان اسعدی، دبیر پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، گفت: امروز بعد از نزدیک به ۱۰ ماه تلاش بی وقفه از شروع برگزاری، در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان هستیم. بی شک جشنواره موسیقی جوان یکی از مهمترین رویدادهای هنری و موسیقایی ایران محسوب می‌شود که هدفش کشف و شناسایی استعدادهای جوان در حوزه های مختلف موسیقی از موسیقی نواحی اقوام مختلف ایران گرفته تا موسیقی کلاسیک ایرانی و همینطور کلاسیک اروپایی است.
وی با بیان اینکه جشنواره در ابعاد مختلف موسیقی جدی و هنری این فعالیت داشته و دارد، ادامه داد: موجب خوشحالی است که امسال با وجود شرایط، تعداد آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره از تمام ادوار پیشین بیشتر بود و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ اثر در حوزه های مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
به گفته دبیر جشنواره موسیقی جوان، در این دوره مانند دوره‌های قبل، بخش‌های سابق را داشتیم اما بخش جدیدی تحت عنوان آهنگسازی هم به این جشنواره اضافه شد که علیرغم اینکه اولین دوره بود، استقبال بسیار خوبی شد.
وی خاطرنشان کرد: در این جشنواره بیش از ۱۰۰ شاخه مختلف ساز و آواز با احتساب موسیقی دستگاهی، کلاسیک غربی و موسیقی اقوام نواحی مختلف ایران داشتیم. هیأت‌های داوری جشنواره به صورت تخصصی داوری ها را انجام می دهند که بیش از ۱۱۰ نفر از اساتید موسیقی ایران، هیأت‌های داوری جشنواره را تشکیل می‌دهند. این جشنواره اگرچه به روال سال های قبل کمی تاخیر داشت اما با تلاش بسیار همکارانم در انجمن موسیقی ایران و ستاد جشنواره به نحو شایسته‌ای برگزار شد.
اسعدی ادامه داد: جشنواره موسیقی جوان با حمایت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ و هنر موسیقی در ایران برگزار می‌شود. یکی ازم همترین نقاط قوت جشنواره این است که با حمایت دولت به طور کامل برگزار می‌شود اما در امور تخصصی و فنی به اهل فن سپرده شد.

در این دوره از جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش موسیقی دستگاهی هزار و ۱۲۰ خواننده و نوازنده، در بخش موسیقی کلاسیک ۴۱۰ نوازنده، در بخش موسیقی نواحی ۷۷۰ نوازنده و خواننده، در بخش آفرینش در تکنوازی ۶۰ نوازنده و در بخش آهنگسازی ۱۰۰ آهنگساز شرکت کرده‌اند که بعد از ارزیابی و بررسی آثار توسط هیئت‌های داوری ۲۹۴ نفر در بخش موسیقی دستگاهی و ۱۳۷ نفر در بخش موسیقی کلاسیک به مرحله نهایی راه یافتند و پس از اتمام داوری، اسامی برگزیدگان در مراسم اختتامیه امشب اعلام می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *