انتقاد خواننده پیشکسوت موسیقی سنتی از اوضاع فعلی موسیقی

11:49

خواننده پیشکسوت موسیقی سنتی ایران گفت: شعرهای امروز به سمت مضامینی چون «تو کجایی»، «الان کجایی»، «من کجا باشم؟» رفته است، در صورتی که در گذشته اشعار به این شکل نبود و اگر پاپ هم بود شعرها محتوا داشت و شعرهایی سنگین و رنگین بود.
قاسم رفعتی در گفت وگو با ایرنا و در توضیح ریشه فعالیت خود در عرصه موسیقی و آوازخوانی گفت: در خانواده ای که با ادبیات سروکار داشتند به دنیا آمدم و صدا در خانه ما موروثی بود.
وی افزود: پدرم می خواند و خوب هم می خواند و من هم صدایم اگر خوب باشد، دنباله همین صدای موروثی بوده است. ضمن این که از بچگی هم به موسیقی علاقه داشتم.

خواننده در ابتدا باید روی شعر کار کند
خواننده آلبوم خانه خورشید اظهار داشت: شاید دلیل این که کارم با دیگران تفاوت دارد این است که روی ادبیاتم هم بسیار کار کردم تا شعر صحیح بخوانم. خواننده در ابتدا باید روی شعر کار کند که شنونده از شعر لذت ببرد و بعد کار موسیقی خود را آغاز کند. موضوعی که امروز برعکس آن را می بینیم.
وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت موسیقی امروز را چگونه می‌بیند، بیان کرد: موسیقی سنتی امروز وضعیت خوبی ندارد. رادیو و تلویزیون اصلا به موسیقی اصیل ایرانی توجه ندارد و می بینید که اشعار و آوازها به چه سمتی رفته است؛ شعرهایی با مضامینی چون «تو کجایی»، «الان کجایی»، «من کجا باشم؟». در صورتی که در گذشته اشعار به این شکل نبود و اگر پاپ هم بود شعرها محتوا داشت و شعرهایی سنگین و رنگین بود.
رفعتی در توضیح این مطلب که چنین شکلی از خواندن ساده‌ترین کار در دنیای موسیقی است، عنوان کرد: این کاری که خواننده های جدید پیشه کرده اند بسیار راحت است اما کاری که نسل ما انجام می داد سخت بود. چرا که چیزی حدود یکی دو دهه زحمت داشت تا موسیقی ایرانی یاد گرفته و اجرا شود و شما یاد بگیری که بخوانی.
خواننده آلبوم ماه نمونه توضیح داد: امروز موسیقی «حرف زدن» شده است و عمده تصوری که از آن وجود دارد، ایجاد فضایی برای رقص است؛ البته این هم نوعی از موسیقی است که قطعا در زیرمجموعه کلیت موسیقی جایگاه دارد اما نه این که همه ابعاد آن را فرا بگیرد.

بچه‌های این نسل سازها را نمی‌شناسند
رفعتی در پاسخ به این پرسش که چرا سبک موسیقی غیرفاخری که این روزها باب شده طرفداران زیادی دارد، بیان کرد: یک غذا جلوی شما گذشته اند در حالی که سایر غذاها را نمی شناسید تا بخورید، در نتیجه انتخابی برای شما وجود ندارد. وقتی غذاها متنوع باشد شما انتخاب می کنید و این فرق دیروز و امروز است. در گذشته غذاهای روی میز (انتخاب های موسیقی) متنوع بود.
وی تاکید کرد: بر این اساس چون گزینه دیگری وجود ندارد مردم هم چیزی که وجود دارد را دنبال می کنند. بچه های این نسل نی، فلوت، تنبک، و تار و … را نمی شناسند چرا که این ابزار را ندیده اند.

امروز همه برای پول کار می کنند
خواننده آهنگ سحرگاهان که برای دو دهه متوالی در زمان سحر ماه‌های رمضان از تلویزیون و رادیو پخش می‌شد در توضیح حس خود در مورد این آهنگ ابراز کرد: سحرگاهان آهنگی بود که دلی خوانده شد؛ در گذشته این گونه بود که وقتی یک آهنگساز آهنگی را می ساخت یا یک خواننده آهنگی را می خواند دنبال این نبودند که پولش چقدر است. آهنگ ساخته می شد بدون انتظار؛ چرا که نگرانی های اقتصادی به شکلی که امروز هست وجود نداشت. امروز همه برای پول کار می کنند به همین دلیل کارها محتوای قبل را ندارد.
وی افزود: بسیار با هم رفیق بودیم. ایشان برای من جای خاصی را قائل بود و من را دوست داشت و ارادت من به ایشان گفتنی نیست.

تنها صداست که می‌ماند
به گزارش ایرنا، قاسم رفعتی در سال ۱۳۲۴، در تهران به دنیا آمد. فراگیری موسیقی را از ۱۲ سالگی آغاز کرد و نزد مسعود حسنخانی رفت و مدت چهار سال به فراگیری گوشه‌ها و مقام‌های آواز ایرانی پرداخت. وی برای گسترش آموخته‌هایش، نزد محمود کریمی معلم و مربی آواز رفت و در این کلاس که وابسته به اداره هنرهای زیبای کشور بود، حدود ۷ سال تحصیل نمود.
جد قاسم رفعتی، «محمد صادق» متخلص به (رفعت سمنانی) صاحب دیوان شعر بوده و پدر او نیز از صدای شیوایی برخوردار بوده‌است.
وی نخستین برنامهٔ هنری خود را در برنامه «شما و رادیو» که در صبح جمعه‌ها پخش می‌شد اجرا کرد و سپس در برنامه‌های متعدد و گوناگون رادیو و تلویزیون حضور یافت. رفعتی از سال ۱۳۵۹ نزد شجریان رفت و زیر نظر او به تحقیقات در زمینهٔ دوره عالی آواز پرداخت.
قاسم رفعتی حدود بیست آهنگ خوانده که سازنده آن‌ها هنرمندانی چون: حسین یوسف زمانی، حسن یوسف زمانی، مهیار فیروزبخت، حسین فرهادپور و محمد عبدالصمدی بوده‌اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *