12:33

طرح «مستندسازی سکه‌های پیش از اسلام موزه و مخزن کرمان» با هدف مستند‌سازی 250 سکه ساسانی از مجموعه سکه‌های موزه کرمان در گروه زبان‌های باستانی و متون کهن پژوهشکده زبان شناسی، کتیبه‌ها و متون انجام شد.
به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، کتایون فکری‌پور عضو هیأت علمی پژوهشگاه و مجری طرح 16 بهمن 1401، با اعلام این خبر گفت: علم سکه‌شناسی زیر مجموعة علم باستان‌شناسی است و اهمیت سکه‌ها به عنوان سند تاریخی کاملا آشکار است.
او با بیان‌اینکه سکه‌ها می‌توانند کمک فراوانی به حل حلقه مفقودة یک حکومت یا سلسله و معرفی فرهنگ و اعتقادات یک دوره تاریخی کنند تصریح‌کرد: آنها نه تنها وسیله‌ای برای مبادله کالا بلکه نماد قدرتِ ضرب کنندگان آن بوده‌اند.
فکری‌پور با اشاره به اینکه بازتاب قدرت مالی ساسانیان در ضرب سکه‌های آنان متجلی است و اولین سکه ساسانی با به قدرت رسیدن اردشیر اول شاهنشاه ایران انتشار یافت افزود: شاهان ساسانی به علت تمایل زیادشان به دین زردشتی نشانه‌های یونانی مأبی سکه های پارتی را کنارگذاشته و مضمون زردشتی گری را وارد سکه‌های خود کردند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: این طرح پژوهشی با هدف مستند‌سازی 250 سکه ساسانی از مجموعه سکه‌های موزه کرمان انجام شده و بر اساس بررسی‌های انجام شده سکه‌هایی از اردشیر اول، شاپور اول، بهرام اول، بهرام دوم، نرسی، هرمزدوم، شاپور دوم، شاپور سوم، بهرام چهارم، یزدگرد دوم، پیروز، قباد، خسرو اول، هرمز چهارم و خسرو دوم در این مجموعه موجود است.
مجری طرح مستندسازی سکه‌های پیش از اسلام موزه و مخزن کرمان افزود: تعداد سکه‌های خسرو دوم و هرمز چهارم به ترتیب بیشترین تعداد سکه این مجموعه را در بر می‌گیرند و برای هریک از سکه‌ها، شناسنامه‌ای با توجه به اطلاعات داده شده از استان تنظیم شده است.
فکری‌پور با اشاره به اینکه شناسنامه علاوه بر مشخصات سکه‌ها، استنساخ، حرف‌نویسی و ترجمه کتیبه‌های رو و پشت سکه را در بر دارد تصریح‌کرد: تنظیم سکه‌ها به ترتیب سلطنت پادشاهان است از آنجاییکه سکه‌های شاهان نخستین سال ضرب ندارند سکه‌های هر پادشاه بر اساس شماره اموالی و از قباد به بعد بر اساس سال ضرب سکه منظم شده‌اند.
او افزود: علاوه بر تنظیم شناسنامه مطالب به فرم کتاب نیز نگاشته شده که به صورت صحافی شده در اختیار پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری قرار گرفته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *