11:05

گروه «آواز سپهر» درحالیکه دو نفر اصلی گروه، وحید تاج خواننده و بهمن فریادرس آهنگساز، سرپرست و نوازنده کمانچه، با کسالت شدید(غیر از اومیکرون!) خود را به این اجرا رسانده بودند، توانست حال بد خود را به حال خوب تماشاچیانش تبدیل کند.

 به گزارش فارس، «همیشه لحظه باران» و «آواز سپهر» در تالار رودکی، «نغمه گردان» «هدای منتظری» و «همنوازان صدرا» در فرهنگسرای ارسباران، «شب غلامحسین بیگجه خانی» در سالن دهلوی، «وحید اسدالهی» و آاوستا آبی» در فرهنگسرای نیاوران و «برادران آرش و مسیح» در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران، اجراهای خود را در واپسین روز از سی وهفتمین جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه بردند.

در آخرین شب کنسرت‌های جشنواره موسیقی فجر اما تالار وحدت در شرایطی استثنایی به دلیل برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر فجر در این سالن اجرایی در تنها سالن تخصصی موسیقی کشور را شاهد نبود.

*بهنام ابوالقاسم و اثری مینیمال و استخوان‌دار

در سانس اول تالار رودکی کنسرت «همیشه لحظه باران» با آهنگسازی و سرپرستی بهنام ابوالقاسم و صدای «پوریا اخواص» به اجرای قطعات آلبومی با همین نام و با اشعاری از علیرضا کلیایی برگزار شد. در این برنامه قطعات «آیینه»، «تصویر مات»، «حاشا»، «به تماشای تو»، «کجای جهانی؟»، «همیشه لحظه باران» و «صدای باران باش» اجرا شد.

در اولین اجرای تالار رودکی در ساعت ۱۸:۳۰ ارکستر «همیشه لحظه باران» اجرایی به صحنه برد که می توان آن را به عنوان یکی و شاید بهترین اجرای ایرانی جشنواره موسیقی فجر سی و هفتم عنوان کرد. اجرایی که در آن سه ضلع اصلی یک کنسرت حضوری یعنی آهنگساز، تنظیم کننده و نوازندگان ارکستر، در بهترین حالت ممکن کار خود را برای ارائه به مخاطبین مهیا کرده بودند. از بخش بسیار قدرتمند و هماهنگ استرینگ سکشن تا پیانوی نوازی ابوالقاسم و نیز آهنگسازی مینیمال و استخوان دار این پیانیست و آهنگساز خوش آتیه کشورمان و حضور پدرام فریوسفی به عنوان کنسرت مایستر و تلفیق مطلوب موسیقی و کلامِ «علیرضا کلیایی»، باعث شد تا مخاطب کنسرت «همیشه لحظه باران» با رضایت کامل و حالی خوش سالن را ترک کند.

«بهنام ابولقاسم» سرپرست، آهنگساز و نوازنده پیانو، «پدرام فریوسفی»، کنسرت مایستر، مهوش عسگری، علیرضا چهره قانی، بهار فلسفی، نگار فرجی «نوازندگان ویلون یک»، دانیال جورابچی، کوشا صرافی گوهر، زهرا کریمی، صبا غفوری  «ویلن دو»،  پیمان ابوالحسنی، طناز اسدالهی، اشکان نظر، «ویولا»،  ماکان خویی‌نژاد و علی آقاجانی، «ویلنسل»، هادی اسماعیلی، «کنترباس»، علی رحیمی،  «پرکاشن»، پیمان حاتمی، «سازهای الکترونیک» و  مهرداد مسعودی‌فرید «تکنواز کمانچه»، اعضای ارکستر «همیشه لحظه باران» را تشکیل می‌دهند.

*چالش ریتم و تکنیک در کنسرت «آواز سپهر»

گروه «آواز سپهر» با صدای وحید تاج سانس دوم تالار رودکی را در ساعت ۲۱:۳۰ به خود  اختصاص  داد. کنسرتی با آهنگسازی و کمانچه‌نوازی بهمن فریادرس، تارنوازی، بهزاد رواقی، تنبکِ حمید قنبری و عودِ امین حیدری و صابر سوری، مادامیکه دو نفر اصلی گروه یعنی وحید تاج خواننده و بهمن فریادرس آهنگساز، سرپرست و نوازنده کمانچه، با کسالت شدید(غیر از اومیکرون!) خود را به این اجرا رسانده بودند، توانست حال بد خود را به حال خوب تماشاچیانش تبدیل کند.

در کنسرت «آواز سپهر» قطعات «مقدمه»، «ساز و آواز»، «تصنیف ایران»، «ساز و آواز قطعه سپیدار»، «تصنیف یلدا»، «ساز و آواز»، «تصنیف تو می روی» اجرا شد. اجرای گروه مذکور از چند منظر قابل تامل است: اول اینکه امروزه گرایش بسیاری از موزیسین های کلاسیک ایرانی به بهره از ارکسترهای فیوژن و تلفیقی است و اغلب آهنگسازی را بر اساس و مبنای موسیقی ردیف دستگاهی می سازند اما برای پیکر بندی، ارکستراسیون و تنظیم، به ساختار و فرم و ارکستراسیون کلاسیک غربی روی می آورند که این نگرش به شدت طی سالهای اخیر به صورتی خیره کننده، رو به افزایش نهاده است به حدی که موسیقی و گروه نوازی ایران با به تهدید انزوا مواجه کرده است. ازینرو حمایت از ارکسترهای کاملا ایرانی از اهمیت وافری برخوردار است، چه بهتر اینکه حمایت و تقدیر از گروهی باشد که تمام عواملش از بهترین های حال حاضر کشور باشند.

در اجرای دیشب شاهد برنامه ای کاملا ایرانی بودیم که آواز ایرانی را که همواره به عنوان پیشانی موسیقی ردیف دستگاهی بوده و هست، بر تارک اجراهای خود قرار داده بود و سیاق موسیقی اصیل ایرانی به فنی ترین شکل خود به نمایش گذاشته شد. البته در همین سیاق سنتی، آهنگساز و تنظیم کننده، بعضا پاساژها و تکنیک ها و کادانسهایی در جای جای قطعات نوشته بود که از نظر سختی تکنیک، از نفس گیر ترین تکنیک های سازی بودند که حتی توانمندترین نوازندگان سازهای کلاسیک همچون ویلن را به چالش می کشد.

از نقاط قوت دیگر اجرای دیشب کنسرت «آواز سپهر» بهره از ریتم هایی خلاقانه بود که آهنگساز در برخی میزانها به شدت نوازنده و حتی گوش شنونده را با جابجایی آکسان ها و سنکپ ها به چالش میکشید ولی نوازندگان ماهر این گروه به سختی اما به صورت مطلوب از پس تکنیک های مذکور برمی آمدند. همین بحث ریتم که نشان از تنوع ریتمیک در مجاورت با گردش و روند ملودیک و منحنی های موسیقایی دارد که  توامان سرشاز اط تکنیک و احساس هستند که این خصیصه آثار فاخر موسیقی ایرانی محسوب می شود و باید بیشتر مورد حمایت قرار بگیرند تا نو هنرآموزان و علاقمندان به موسیقی بیشتر با سطح قابلیت موسیقی ایران زمین آشنا شوند که همین امر به حفظ و اشاعه موسیقی وطنی منجر خواهد شد.

*یادواره مرحوم استاد بیگجه‌خانی

سالن دهلوی که از استیج های تازه تاسیس مجموعه بنیاد رودکی محسوب می شود، در جشنواره سی و هفتم، برنامه ای متفاوت از دیگر سالنها داشت، مبنی بر اینکه هر شب یک اجرا توسط یک هنرمند شاخص و توانمند جوان در یادبود یک استاد به نام و فقید به صحنه برده می شود که در شب آخر، قاسم رحیم زاده، نوازنده تار برنامه خود با عنوان «شب استاد غلامحسین بیگجه خانی» را به اجرا گذاشت که به نوازندگی آثار این استاد اختصاص داشت. در اجرای دیشب، کامبیز گنجه ای، تارِ رحیم زاده را با تنبک نوازی خود همراهی کرد.

قاسم رحیم‌زاده قطعات، پیش درآمد، تکنوازی تار، رنگ دشتی، تکنوازی تار، دو ضربی دشتی، تکنوازی تار، چهار مضراب عشاق، تکنوازی تار، تکنوازی تنبک و رنگ دشتی را در این شب با تسلط کامل به اجرا گذاشت.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که تمام آثاری که شب گذشته قاسم رحیم زاده، از استاد بیگجه خانی به اجرا گذاشت، بیشترین قرابت و شباهت را به استایل و سبک نوازندگی مرحوم بیگجه‌خانی داشت، و این مساله از این منظر قابل ذکر است که نوع مضراب‌نوازی و آرتیکولاسیون همیشگی و جاافتاده مرحوم بیگجه خانی به قدری خاص و دارای ظرایفی ریز و لطیف بود که درآوردن و اجرای آن ریزه کاری ها توسط آقای رحیم زاده، از نکات بسیار بارز اجرای دیشب بود.

فرهنگسرای نیاوران هم در آخرین شب اجراهای جشنواره موسیقی فجر میزبان کنسرت «گروه وحید اسدالهی» بود.

*وحید اسدالهی و هیجان تکنوازی ناغارا

اجرای قطعه  «ساچلارینا گول دوزوم» همان اول کار حاضرین در سالن نیاوران را به وجد آورد. پس از آن قطعات، «ساوالان»، «آخشاملار»، «سنه ده قالماز»، «آذربایجان»، «فریده‌م»، « قاش قاباق»، «داغلارا چن دوشنده»، « قوی گلن گلسین آی ننه»، «لاله لر»، «تکنوازی ناغارا»، «تکنوازی قارمان»، «بهار سن سیز»، «آرزو قیزیم» و «بیات شیراز تصنیفی» توسط وحید اسدالهی و گروهش و همراهی سه خواننده به مخاطبین تقدیم شد.


داریوش تقی‌پورفرد با کنسرت «اَوستا آبی»آخرین اجرای فرهنگسرای نیاوران را برای مخاطبین سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر به صحنه برد.

*«اَوستا آبی» و اجرای قطعه فلکلور و پرطرفدار «آی بلالم» 

غالب اجراهای این کنسرت را بداهه نوازی تشکیل میداد هرچند قطعاتی همچون قطعه فلکلور «توبیو» و «آی بلالم» نیز برای تماشاچیان حاضر در سالن به اجرا درآمد.

داریوش تقی‌پورفرد (اَوستا): سرپرست، تنظیم کننده و نوازنده الکتریک باس، جهانبخش احمدپور: ایده‌پرداز بخش موسیقی دستگاهی و نوازنده تار، امین مغانی: ایده‌پرداز بخش فلامینکو و نوازنده گیتار، امیرعباس حاجی‌نیا: ایده‌پرداز بخش ریتم موسیقی ایرانی و غربی و نوازنده پرکاشن در این اجرا هنرنمایی کردند.

*فریاد «پیر هرات» نغمه‌گردان در ارسباران پیچید!

گروه موسیقی «نغمه گردان» سه‌شنبه ۲۶ بهمن از سلسله اجراهای سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای ارسباران روی صحنه رفت.

گروه موسیقی «نغمه‌‌گردان» در این شب قطعات «مرهم» «ساز و آواز در مایه بیات اصفهان»، «مرغ وحشی»، «چهار مضراب ماهور»، «پیر هرات» در «ساز و آواز در مایه ابوعطا» و «بی نقاب» را به اجرا گذاشت. احسان عبایی سرپرست گروه، آهنگساز و تار، سیدمحسن حسینی خواننده، معتمد سامانی عود، مهدی رنگین‌کمان تنبک و محمدباقر زینالی تنبک، اعضای گروه «نغمه‌‌گردان» را  تشکیل می‌دادند.

*دو کنسرت در قالب یک اجرا

کنسرت‌های جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای ارسباران شامگاه سه شنبه ۲۶ بهمن با برگزاری دو اجرا در قالب یک کنسرت به پایان رسید.

در بخش اول این کنسرت، هادی منتظری، آهنگساز و نوازنده کمانچه و ویولن به روی صحنه رفت و برای علاقه‌مندان به کمانچه تکنوازی کرد. منتظری در این کنسرت به بداهه‌نوازی در آواز اصفهان و گردشی در کُردبیات و دشتی شور با فرود مجدد به اصفهان پرداخت.

بخش دوم کنسرت با اجرای گروه «همنوازان صدرا» به سرپرستی کسرا منصور پیگیری شد. در کنسرت این گروه، چهارمضراب «سیخی»، تصنیف «حجاز» و تصنیف «ما در خلوت» بر اساس اجراهای قدیمی استاد محمدرضا لطفی به اجرا درآمد. همچنین ساز و آواز ابوعطا، تصنیف «افسانه عشق» و رِنگ ابوعطا در این کنسرت اجرا شد و مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت.

کسرا منصور سرپرست و تار، نوید رحمانی خواننده، مهرک ملک‌پور سه‌تار، آریا لطیف‌پور عود، آیین موسوی‌زاده کمانچه و سپهر فرجی تنبک اعضای این گروه را تشکیل می‌دهند.

*مسیح و آرش و شبی که شب پایانی فجر برای بخش پاپ نبود!

اجرای گروه «برادران آرش و مسیح »در دو سانس هفتمین اجرای جشنواره موسیقی فجر در بخش پاپ بود که با استقبال شدید مخاطبان همراه شد.

اجرا با قطعه «دیوونه» آغاز شد و قطعات «بعد از تو»، «به همه بگو»، «برو خوش باش» و «بوی شمال» که یکی پس از دیگری با همخوانی پیوسته تماشاچیان حاضر در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران اجرا شدند.

پس از آن، قطعه «عمو زنجیر باف» اجرا شد. این آهنگ مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و پس از آن نوبت قطعه «شاه بیت» بود.

 «تو که نیستی پیشم» و «دریا» دو قطعه پایانی کنسرت شب گذشته برادران آرش و مسیح بود که در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران به صحنه برده شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *