12:05

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از مرحوم غلام آق به عنوان هنرمند صاحب‌ نام و پیشکسوت صنایع‌ دستی یاد کرد که جزو یکی از نام آوران عرصه هنر زیورآلات سنتی در ترکمن بود.
به‌ گزارش ایرنا از وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، پویا محمودیان روز پنجشنبه در پیامی نوشت: استادان و پیشکسوتان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایران، ارزشمندترین دارایی هنری این مرز و بوم محسوب می‌شوند که از طریق آموزش مبانی نظری و فنون علمی این هنرها به نسل جوان، این شعله فروزان را همواره زنده نگه داشته‌اند.
وی افزود: شادروان استاد غلام آق یکی از نام‌آوران عرصه هنر زیور آلات سنتی ترکمن بود، استادی که بسیاری از استادان کنونی افتخار شاگردی و پیروی از وی را داشتند، قطعا فقدان چنین هنرمند بی‌بدیلی ضایعه اسفناک برای جامعه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی محسوب می‌شود.
محمودیان اضافه کرد: اینجانب این ضایعه بزرگ را به خانواده محترم آن شادروان و جمیع هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تسلیت عرض نموده و برای روح آن هنرمند عزیز، از خداوند متعال آرامش و غفران الهی را مسئلت دارم.
غلام آق متولد سال ۱۳۱۷ گنبد کاووس بود که باتجربه ۷۰ ساله در تولید، توسعه، ترویج و آموزش رشته زیورآلات ترکمن خدمات ارزنده‌ای به جامعه صنایع‌دستی عرضه داشته و اساتید شاخصی را به‌منظور حفظ این هنر – صنعت تربیت‌ کرده بود.
وی مدرک درجه یک هنری معادل مدرک تحصیلی دکتری رشته ساخت زیورآلات سنتی ترکمن را در سابقه فعالیت حرفه‌ای خود داشت. این هنرمند فقید مرداد امسال موفق به دریافت نشان ملی همای زرین در رشته زیورآلات سنتی ترکمن در نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی ایران شده بود.
این هنرمند به دلیل کهولت سن ظهر دیروز (چهارشنبه) در بیمارستان شهدای گنبدکاووس دارفانی را وداع گفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *