13:07

دکتر محمد زاده گفت:نخستین جشنواره ملی مستند قدمی مثبت برای مستند سازانی است که در این راه قدم بر می دارند.
به گزارش رسیده، دکتر محمد جعفر محمد زاده مدیر رادیو ایران با اعلام این خبر گفت:
رادیو با رادیو ایران شروع شد، هشتاد ویک سال از عمر رادیو ایران می گذرد، رادیوی ملی و فراگیر کشور هست، ماموریت های ملی متناسب با هویت ملی و موضوعات ملی دارد،به سبب پوشش سراسری و مخاطبینی که در همه کشور دارد، طبیعتا ماموریت ویژه ای بر عهده دارد
رادیوی رسمی و ملی کشور هست و مولفه هایی دارد که کار را برای ما هم سخت می کند و هم البته لذت بخش، سختی از آن جهت است که با همه ی کشور در ارتباطیم. لذت بخش آن از این جهت است که برای ما توفیقی هست که با همه مردم ایران در ارتباطیم.
بحث مستند در رادیو ایران، می توانیم بگوییم از قدیمی ترین مستندها یی که ساخته شده در رادیو و عمر رادیو در همین رادیو صورت گرفته و در حال حاضر هم ما در جدول پخش هفتگی مون ما کار مستند داریم و یکی از قدیمی ترین برنامه ها ی رادیو«سیمای فرزانگان»، است که مستند سازی آن در گذشته صورت گرفته است از دوسال و قبل هم ما ادامه تولیدش را مجددا شروع کردیم یعنی به موازات اینکه از قسمت ها ی آرشیو ی که بیش از ۵۰۰،۶۰۰ قسمت تولیدشده، ما داشتیم برای موضوعات جدید و اشخاص جدید، این کار را ادامه دادیم.
محور این کار هم بر اشخاص است، معرفی چهره های ماندگار و ملی است، به علاوه ما در برنامه پلاک هشت عموما در هفته یکی دو تا مستند از سرداران و شهدای دفاع مقدس کار می کنیم در برنامه خیابان ایران و عموما مستند در جدول پخش رادیو ایران است، با وجودی که «مستند» یکی از گزبنه های پر هزینه است و به همین جهت در همه رادیو های دنیا هم به فراموشی سپرده شده است.
اما این جشنواره ای که انشالله بناست در ماه های آینده برگزار شود فرصتی است که این گونه دوباره احیا شود و این قالب برگردد به جدول پخش رادیو ها، البته این را ما در جدول پخش مان داریم.
وی برگزاری نخستین جشنواره ملی مستند رادیو یی پژواک را بدون تردید قدمی مثبت برای مستندسازان و کسانی دانست که می خواهند در این راه قدم بردارند.
مدیر رادیو ایران تصریح کرد: جشنواره ها دو تا هدف را دنبال می کنند
اولین هدف آن تقویت آنتن رادیو وتولید برنامه ای برجسته با هدف ارتقاء کیفی برنامه های رادیویی است.
هدف دیگر جشنواره مستند مثل همه جشنواره ها، فضای فرحبخش، همدلی، آموزشی، در کنار هم بودن و به یاد آوردن چیزهای فراموش شده، اشخاص فراموش شده است. در طول جشنواره طبیعی است که از اشخاصی تجلیل می شود، کارگاه های آموزشی برگزار می شود . پیدا کردن سلیقه و نگاه مخاطب در ساخت برنامه های آینده است.
مدیر رادیو ایران در خصوص این موضوع که «مستند»چقدربا «مخاطب» ارتباط برقرار کرده؟ و اینکه چه نوع مستندی را می پسندد؟گفت:طبیعتا مستندمخاطب عام ندارد،بلکه مخاطب های خاص دارد در تلویزیون هم همینجوری هست. ممکن است اگر بخواهیم در جه های مخاطب را بسنجیم، در حال حاضر مخاطب «مجله های رادیویی» بیش تر باشد یا مخاطب طنزهای رادیویی که مجله های طنز باشد، مستند یک گونه فاخر و اثر گذار است،که مخاطبش به اندازه ی مجله های عصرگاهی،صبحگاهی نباشد اما گونه ی اثر گذار و عمیق است،اثری که می گذاردعمقش بیشتر از سایر گونه های رادیویی است. و به همین جهت مخاطبان رادیوایران،خواهان تولید برنامه های مستند هستند. ما در کنداکتور برنامه ها نگاه ویژه ای به برنامه های «مستند» داریم .به طور مثال برنامه «نگین» مستندی با معرفی نخبگان کشور است که در حال از این شبکه رادیویی پخش می شود

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *