16:26

«سالی رونی» نویسنده مشهور ایرلندی با درخواست یک انتشارات اسرائیلی برای ترجمه دو اثرش به زبان عبری مخالفت کرد.
به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، «سالی رونی» با توجه به موضع‌گیری‌ای که درباره درگیری اسرائیل و فلسطین دارد، درخواست یک انتشارات اسرائیلی برای ترجمه کردن دو اثر اخیر خود به زبان عبری را رد کرد.
«مردم عادی» که رمان دوم این نویسنده ایرلندی است تاکنون به ۴۶ زبان ترجمه شده است و انتظار می‌رود رمان جدید او یعنی «جهان زیبا، کجایی» نیز به چنین آماری دست پیدا کند. با این حال با این‌که انتشارات «مودان» درخواست ترجمه این کتاب به زبان عبری را داشته، حق ترجمه این اثر فروخته نشده است.
«رونی» در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شده درباره این تصمیم خود توضیح می‌دهد و بیان می‌کند هرچند از ترجمه شدن رمان‌های پیشین خود به زبان عبری بسیار مفتخر است اما درحال حاضر تصمیم ندارد حق ترجمه این کتاب را در اختیار یک انتشارات اسرائیلی قرار دهد.
در این بیانیه او از تمایل خود برای حمایت از کمپین (BDS) سخن گفته است. این کمپین در راستای «پایان حمایت جهانی از ستم اسرائیل علیه فلسطین و تحت فشار گذاشتن این رژیم برای پیروی کردن از قوانین بین‌المللی» فعالیت دارد.
او در بخشی از بیانیه خود می‌گوید می‌داند همه با تصمیم او موافق نخواهند بود اما فکر نمی‌کند همکاری کردنش با یک شرکت اسرائیلی کار درستی باشد.
این نویسنده همچنین اظهار می‌کند: «امکان در اختیار گرفتن حق ترجمه عبری رمان جدید من همچنان وجود دارد و اگر بتوانم حق ترجمه را به نحوی به فروش برسانم که با خط مشی‌های جنبش BDS همخوانی داشته باشد بسیار خشنود و مفتخر خواهم شد. ضمنا بار دیگر مایلم همبستگی خود با مردم فلسطین در راه تلاش برای رسیدن به آزادی، عدالت و برابری را ابراز کنم.»
البته این تصمیم رونی با انتقادها و در عین حال حمایت‌هایی همراه بوده است.
«رونان بورتنشوا» دبیر مجله «تریبیون» معتقد است تصمیم این نویسنده با توجه به اظهارات پیشینش غافلگیرکننده نبوده است.
اوایل سال جاری «راجر واترز» از بنیانگذاران گروه «پینک فلوید» و «پتی اسمیت» خواننده و ترانه‌سرا نیز موضع‌گیری‌ای مشابه «رونی» را اتخاذ کردند و به امضاکنندگان نامه‌ای که شامل ۶۰۰ موسیقیدان بود پیوستند. در این نامه از هنرمندان خواسته شد اجرا در موسسات فرهنگی اسرائیل را برای حمایت از مردم فلسطین بایکوت کنند.
«جهان زیبا، کجا هستی» زمانی که در ماه سپتامبر منتشر شد به صدر پرفروش‌ترین کتاب‌های بریتانیا رسید و در پنج روز نخست انتشار، بیش از ۴۰هزار نسخه از این کتاب به فروش رسید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *