13:34

آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی «لیان» با اشاره به ضرورت پژوهش در حوزه موسیقی گفت: موسیقی یکی از رفتارها و پدیده انسانی است، وقتی درباره موسیقی تحقیق می‌کنیم، به نوعی درباره خود انسان تحقیق کرده‌ایم.
به گزارش ایرنا، آخرین نشست بخش پژوهش این جشنواره با حضور محسن شریفیان نوازنده، آهنگساز، پژوهشگر و سرپرست گروه موسیقی «لیان» به میزبانی رادیو «گفتگو» برگزار شد.
شریفیان در این نشست درباره کمبودها و ضرورت‌های پژوهش موسیقی کرانه‌های خلیج فارس سخن گفت.
وی درباره لزوم پژوهش در موسیقی اظهارداشت: من موسیقی را به عنوان یکی از رفتارهای آدمی و پدیده انسانی می‌بینم. وقتی درباره موسیقی تحقیق می‌کنیم، به نوعی درباره خود انسان تحقیق کرده‌ایم و مطالعه موسیقی و انسان‌شناسی موسیقی خودمان را مطالعه می‌کنیم. من موسیقی را صرفا ساز و آواز نمی‌بینم.
سرپرست گروه «لیان» درباره موسیقی جنوب ایران بیان کرد: همانگونه که سایر اقوام ایرانی موسیقی خاص خودشان را دارند، موسیقی جنوبی نیز مشخصات خاص خودش را دارد، موسیقی جنوب ایران از تولد تا مرگ همراه انسان است و درگیر مشخصات خاص انسان‌هاست. در شادی و غم‌های آنان و بیانگر شیرمردی و دلیرزنی، جنگ عشق، حال کودکان و در تمام وقت‌ها کنار انسان‌ها بوده و مردم جنوب با آن زندگی کرده‌اند. در بوشهر که حوزه مطالعه خاص خودم است، کتاب‌های فراوانی نوشته شده است.
شریفیان اظهارداشت: موسیقی جنوب در عین اینکه شاد است اما یک غم درونی نیز دارد. تند بودن ریتم آن به تند بودن شرایط جغرافیایی، گرم بودن هوا و تند بودن آفتاب باز می‌گردد. این امر بسیار بر روی ما تاثیر می‌گذارد.
این پژوهشگر حوزه موسیقی بوشهر افزود: این تند بودن ریتم حتی در کلام ما نیز وجود دارد. البته علاوه بر اینکه موسیقی تند و شاد داریم؛ موسیقی سوزناک و غمگین مانند موسیقی ماه‌های محرم و صفر را هم داریم. تمام اینها نشانه زندگیست و همانگونه که انسان‌ها نیاز به شادی دارند، به غم نیز نیاز دارند. این نشان می‌دهد که موسیقی بسیار به ما نزدیک است.
وی درباره آخرین کتاب خود به نام «باب‌الهوا» با موضوع موسیقی کیش گفت: قبلا درباره موسیقی خارک، موسیقی و آیین‌های زار کتابی کار کرده بودم اما کتاب «باب الهوا» نخستین کتاب مستقلی است که در حوزه موسیقی کیش همراه با نمونه‌های صوتی منتشر می‌شود.
شریفیان افزود: ما پیش از این هیچ اطلاعات خاصی درباره موسیقی کیش به صورت ویژه نداشتیم. من خودم از یک عده پژوهشگر که درباره موسیقی کیش سوال می‌کردم؛ بسیاری می‌گفتند این منطقه موسیقی جداگانه و مستقلی ندارد. متوجه شدم حتی صدا و سیمای منطقه کیش هم قطعه‌ای از بومیان آنجا نداشت. شروع به کار کردم و متوجه این شدم موسیقی این منطقه بسیار ناب است. داستان موسیقی باب الهوا را نیز فهمیدم و اسم کتاب هم همین شد.
وی درباره ضرورت پژوهش موسیقی جنوب بیان کرد: براساس این داده‌ها می‌توانیم درباره ارتقای موسیقی اقوام جنوب ایران فعالیت کنیم. البته این مسئله مربوط به سراسر ایران هم هست. در راستای ارتقای موسیقی آن خطه، می‌توانیم موسیقی اقوام مورد نظر را شناسنامه‌دارتر کنیم و آنها را بشناسانیم حتی در ثبت موسیقی‌شان هم می‌توان از این طریق در ثبت سازها دقت بیشتری به خرج دهیم.
این پژوهشگر اظهارداشت: نکته دیگری که در این مورد حائز اهمیت است گردشگری‌ است. گردشگری فرهنگی و رویکرد جدید گردشگری موسیقی اهمیت ویژه‌ای دارد.
شریفیان گفت: گردآوری اطلاعات موسیقی مناطق مختلف می‌تواند به ما کمک کند که گردشگر جذب کنیم. اکنون مردم عمدتا برای خرید به کیش می‌روند اما باید کاری کنیم تا مردم برای شنیدن موسیقی کیش و دیدن فرهنگ این منطقه به کیش بیایند.
بخش پژوهش سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر به دبیری محسن رفیعی و با حضور هنرمندان موسیقی و کارشناسان این حوزه از ۲۸ بهمن به مدت پنج شب به صورت زنده از رادیو گفتگو پخش شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *