12:31

در مستند رادیویی «یک پرونده یک روایت» به پرونده متهمانی پرداخته می‌شود که به اسم صداوسیما و با وعده برنده شدن، افراد را پای دستگاه خودپرداز می‌کشاندند و حساب‌ها را خالی می‌کردند.
به گزارش فارس، در آخرین قسمت از مستند رادیویی «یک پرونده یک روایت» به پرونده متهمانی پرداخته شده است که به اسم صداوسیما و با وعده برنده شدن، افراد را پای دستگاه خودپرداز می‌کشاندند و حساب‌ها را خالی می‌کردند.
این قسمت از مستند رادیویی «یک پرونده یک روایت» پرونده‌ کلاهبرداران جرائم سایبری را می‌گشاید که به اسم برنده شدن در قرعه‌کشی یا برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی افراد را فریب می‌دهند. در این پرونده خواهیم دید که چگونه متهمان از اسم شبکه رادیو جوان استفاده می‌کنند و برای فریب مردم دست به کار می‌شوند.
متهم نفر اول با صورت زخمی روند کلاهبرداری از مالباختگان را این‌گونه شرح می‌دهد: از سال ۱۳۹۸ بخاطر درگیری در زندان بودم. خلاف دومی که مرتکب شدم این بود که کارت‌های عابر‌بانک را از کارتن خواب‌ها به قیمت سه میلیون تومان می‌خریدم و برای یک نفر که در زندان بود، کار می‌کردم. کار من خرید کارت‌های عابر‌بانک و ارسال آن‌ها در مکان مشخص بود.
متهم نفر دوم روند کلاهبرداری از مالباختگان را این‌گونه توضیح می‌دهد: قبلاً سابقه خرید و فروش لوازم پزشکی غیرمجاز را داشتم و در زندان بودم. در زندان با فردی آشنا شدم که راه کسب درآمد را به من نشان داد و گفته بود، به مردم زنگ بزن و آن‌ها را وادار کن که پای دستگاه خودپرداز بروند و رمز ارسالی را بخوانند.
متهم نفر دوم گفت: ابتدا قرار بر این بود که کارت‌های عابر‌بانک را با صاحبانشان پیدا کنم تا بعد از واریزی که به حساب افراد (برندگان) انجام می‌شود، آن‌ها پای دستگاه بروند و خرید کنند. این وسط هم پولی به جیب من می‌رسید. هر دفعه سه میلیون تومان بابت این موضوع به حسابم واریز می‌شد.
متهم نفر سوم هم درباره روند کلاهبرداری گفت: محتاج ۱۰ میلیون تومان پول بودم و با فردی آشنا شدم که باید کارت‌های بانکی‌ام را در اختیارشان قرار می‌دادم. از اول نمی‌دانستم که اجاره کارت‌های بانکی‌ام جرم است.
در ادامه، مالباخته‌ای که طعمه کلاهبرداران سایبری شده بود، درباره خالی شدن حسابش توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ فردی به اسم کامرانی‌فر مدعی شد که ۲۰ میلیون تومان برنده شدید و پیامک واریزی این مبلغ را برایم ارسال کرد. قرار شد پای دستگاه خودپرداز بروم و کد ارسالی را بخوانم. بعد از خواندن کد متوجه شدم که کل حساب خالی شده است.
به گفته این مالباخته، بعد از پرینت از صورت حساب کارت، دیدم که مبلغ ۲۰ میلیون تومان به حساب واریز نشده و عکس ارسال واریزی هم جعلی بوده است. این کلاهبرداران خود را از صداوسیما معرفی کرده بودند.
مالباخته دیگر این پرونده هم از سوی کلاهبردارانی مورد هدف قرار گرفت که خود را به نام شبکه رادیو گفت‌و‌گو جا زده بودند و کلاهبرداران بعد از سیر مراحل اقناع مالباخته و دسترسی به حساب سپرده به صورت اینترنتی برداشت خود را انجام داده بودند.
سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ درباره این پرونده گفت: در این پرونده تعدادی کلاهبردار با استفاده از تماس تلفنی اطلاعات را از طعمه‌های خود دریافت می‌کردند. روند کلاهبرداری تلفنی به این صورت است که به کاربران تماس می‌گیرند و آن‌ها را ترغیب می‌کنند که پای دستگاه خودپرداز بروند و وجوهات را به فرد تماس گیرنده اعلام کنند.
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ گفت: یکی از دلایل فریب خوردن مردم به تبحر کلاهبرداران در صحنه‌سازی برمی‌گردد که با استفاده از آرم سازمان‌ها مانند صداوسیما صحنه‌سازی مجازی را انجام می‌دهند. به عنوان مثال، در هنگام تماس، صدای دیگری را پخش می‌کنند که فرد طعمه بفهد این تماس گیرنده در استودیو حضور دارد.
به گفته گودرزی، در این پرونده هم، مجرمان سایبری در شبکه اجتماعی واتس‌اپ با درج آرم صداوسیما با طعمه‌های خود تماس می‌گرفتند. در نهایت از افراد می‌خواستند که کد ارسالی را بخوانند و بلافاصله امکان برداشت از حساب‌های بانکی برای کلاهبرداران فراهم می‌شد. این متهمان در این پرونده نزدیک به ۵ میلیارد تومان از مالباختگان کلاهبرداری کرده بودند.
مستند رادیویی «یک پرونده یک روایت» با محوریت بازگو کردن پرونده مجرمان و با هدف کاهش وقوع جرائم در سطح جامعه به بررسی پرونده‌ها پرداخته است و از طریق شبکه رادیو جوان و به تهیه‌کنندگی مجتبی حسنی به گوش مخاطبان می‌رسد. این برنامه سه‌شنبه‌ها ساعت ۲۲ پخش می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *