اسماعیلی: گاه‌مان این است که محرومیت احتمالی یک هنرمند به فیلمی که ساخته شده لطمه نزند

16:59

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایرادی ندارد که فیلمی برای اولین‌بار در خارج کشور نمایش یابد، اما قانون باید رعایت شود و اخذ مجوز صورت گیرد و در این زمینه هم هیچ فرقی میان موارد وجود ندارد.
به گزارش ایسنا، محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره اکران فیلم‌های ایرانی در سرزمین های اشغالی اظهار کرد: ما به همه کسانی که در داخل فعالیت می‌کنند اعلام کردیم که موضوع اکران در سرزمین‌های اشغالی جزو خطوط قرمز است و حتماً با عوامل این کار برخورد می‌کنیم. هیچ نوع مسامحه‌ای نداریم. تشکر هم می‌کنیم از تهیه‌کنندگان و فیلمسازانی که به محض اینکه اطلاع پیدا کردند برخی از حامیانشان قصد دارند فیلم‌هایشان را در سرزمین‌های اشغالی اکران کنند، جلوی این کار را گرفتند.
وزیر ارشاد یادآور شد: من توصیه اکید می‌کنم به همه تهیه‌کنندگان و فیلمسازان که مواظب باشند این سوءاستفاده اتفاق نیفتد که اگر رخ دهد برای ما قابل قبول نیست و با آن برخورد می‌کنیم.
اسماعیلی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت سریال جیران، اظهار کرد: این در حوزه نمایش خانگی اتفاق افتاده و یک اختلاف حقوقی است‌. من در چند روز گذشته به سازمان سینمایی گفتم که در تعامل با این مجموعه‌ها تلاش کنند که این مشکل حل شود. ما حامی فعالیت این مجموعه‌های نمایش خانگی هستیم و فرصت خیلی خوبی برای مخاطبان ما است و نباید به خاطر اختلافاتی، حق مخاطبان ضایع شود.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت فیلم‌های نوید محمدزاده که اکنون ممنوع‌الفعالیت است و چگونگی نمایش این فیلم‌ها تأکید کرد: اگر فیلمی در نوبت اکران است تلاش ما این است که محرومیت‌هایی که احیاناً بازیگران پیدا می‌کنند به اکران فیلم لطمه نزند. اکران فیلم متعلق به تهیه‌کننده و مجموعه ای از عوامل فیلم تا سینمادارها است و این حتماً نباید اتفاق بیفتد.
اسماعیلی تصریح کرد: ما در مورد هر موضوعی نه این مورد خاص، نگاه‌مان این است که محرومیت احتمالی یک هنرمند به فیلمی که ساخته شده لطمه نزند. ما به این امر مقید هستیم و به دوستان هم تذکر می‌دهیم که در چنین مواردی حتما به نفع جامعه هنری توجه کنند نه یک مورد خاص.
وزیر ارشاد تاکید کرد: هر فیلمی بدون اخذ مجوز نمایش در خارج کشور نمایش داشته باشد حتماً از نظر ما مشمول محدودیتهای قانونی می‌شود. هیچ درنگی در این زمینه وجود ندارد و سابق بر این شاید مماشاتی صورت می‌گرفته است اما من به همکاران تاکید کردم که در این زمینه هیچ مماشاتی صورت نگیرد. بنای ما این است که با جامعه هنری و فرهنگی کشور نهایت همکاری را داشته باشیم اما قانون باید رعایت شود.
اسماعیلی گفت: دوستان بیایند و قبل از نمایش مجوزهای لازم را دریافت کنند، ایرادی ندارد که فیلمی برای اولین‌بار در خارج کشور نمایش یابد، ایراد در اخذ مجوز است و ما برایمان هیچکس در این زمینه فرقی نمی‌کند. هرکس قانون را رعایت کند، حمایت می‌شود و هرکس رعایت نکند باز مطابق قانون موضوع را جمع‌بندی می‌کنیم و تلاش این است که هیچ تبعیضی صورت نگیرد.
وی همچنین در واکنش به انتشار برخی اخبار در فضای مجازی مبنی بر پایان همکاری برخی از خبرنگاران استانی خبرگزاری جمهوری اسلامی با این خبرگزاری، اظهار کرد: ما هیچ اخراجی در ایرنا نداشتیم و اینها احتمالا همکارانی بودند که بصورت حق‌الزحمه‌ای و حق‌التحریری با ایرنا کار می‌کردند. ما برای اولین‌بار در ایرنا یک سازماندهی جدید داریم انجام می‌دهیم و مجوزهای جدیدی را با همکاری سازمان برنامه بودجه و سازمان امور اداری استخدامی تهیه کردیم که ان‌شاءالله بخش عمده‌ای از همکاران قراردادی را هم تعیین تکلیف کنیم.
وی افزود: ما بنای‌مان این است که کسانی که در حوزه خبر کار می‌کنند را به نحو مقتضی مورد پوشش قرار دهیم. ما با یک بسته ۱۳ موردی با وزارتخانه‌های مختلف داریم توافق‌نامه‌های دوجانبه منعقد می‌کنیم که پشتیبانی حداکثری از خبرنگاران به عمل آوریم.
وزیر ارشاد تاکید کرد: به زودی موارد این طرح اعلام خواهد شد. همچنین ما در روز یکشنبه در تالار وحدت برنامه ویژه‌ای برای پاسداشت اهالی خبر و رسانه تدارک دیدیم که به صورت مشروح در آنجا اقدامات صورت‌گرفته را توضیح خواهیم داد.
اسماعیلی در پاسخ به پرسشی درباره دیدگاه وزارت ارشاد در زمینه تفاوت برخورد با بلاگرهای ایرانی و روسی حاضر در ایران ، تأکید کرد: ما در وزارتخانه داریم موضوع «انسان – رسانه‌ها» را تعریف می‌کنیم. مجوزهای قانونی را گرفتیم و به دنبال پشتیبانی از اینها هستیم و در عین حال با تخلفات بدون استثناء برخورد می‌کنیم. ما تعریفی که امروز در موضوع هیئت نظارت بر مطبوعات وجود دارد را به این حوزه‌ها تسری دادیم.
وی یادآور شد: حتماً با چنین تخلفاتی برخورد می‌شود. بسیاری از این‌ها مجوز ندارند و به محض اینکه به ما گزارش می‌شود با دادستانی هماهنگ می‌شود و اینها فیلتر می‌شوند. شاید اگر بخواهم آماری ارائه دهم. عددهای عجیب و غریبی از میزان نظارت دقیقی که در این حوزه اعمال می‌شود، بدست بیاید . ما با مجموعه‌هایی که مجوز قانونی ندارند، بدون استثنا طبق قانون برخورد می‌کنیم. مواردی که مجوز دارند اما تخطی کرده باشند بلافاصله در هیئت نظارت موردشان را بررسی می‌کنیم و تصمیم لازم را اتخاذ خواهیم کرد.
اسماعیلی تصریح کرد: کسی تصور نکند که در این حوزه‌ها یک نوع رهاشدگی وجود دارد. اگر موردی باشد و اعلام شود با آن‌ها برخورد می‌کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *