10:37

کارگردان «سرهنگ ثریا» در این باره که دوربین شما در این فیلم چقدر به نفع منافقان لغزید؟ گفت: قطعا به هیچ عنوان، نه قصد و نه ناخودآگاهی ما بوده است.
لیلی عاج در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: چون موضوع منافقان از آن موضوع‌های لبه تیغ است در مورد همه کارهایی از این دست چنین نقدهایی می‌شود.
وی افزود: درباره کارهای محمدحسین مهدویان هم این را می‌گویند. نه فیلمساز و نه گروهش، نه در خودآگاه و نه ناخودآگاهش است که درصدی به این موضوع فکر کند. کسی هم اینگونه از فیلم برداشت می‌کند.
نمی‌توانم برای همه خوانش‌ها مرتب توضیح دهم
عاج تصریح کرد: نمی‌توانم برای همه خوانش‌ها مرتب توضیح دهم. قصد من و گروهم هرگز چنین چیزی نبوده است.
وی درباره دلیل انتخاب ژاله صامتی برای نقش اصلی سرهنگ ثریا گفت: چون بخشی از داشته‌های یک کارگردان، انتخاب‌ها و اهم و فی‌الاهم‌هایی دارد خانم صامتی انتخاب اول و آخر من بود.
خانم صامتی انتخاب اول و آخر من بود
خانم صامتی تمام تلاشش را کرد که ما را حتی لحظه‌ای یاد زیرخاکی نیندازد
عاج گفت: چون یک مادر خیلی ایرانی است که شاید نهایت فهمش این باشد که آب لیمو را تکان دهد و آب غوره را تکان ندهد. فهم ایدئولوژیک او آن فهم نیست. در ته چشمانش اگر نگاه کنید شاید نگران خورد و خوراک و پوشاک فرزندش، شغل ، ازدواج و آینده اوست. خانم صامتی برای من این ویژگی‌ها را داشت و خیلی برای من مادر ایرانی بود.

وی درباره این که آیا انتخاب صامتی متاثر از بازی او در زیرخاکی بود گفت: وقتی می‌گفتم خانم صامتی، تمام دستیاران می‌گفتند او آدم را یاد زیرخاکی می‌اندازد اما من می‌گفتم خانم صامتی آنقدر توانمند است که تمام تلاشش را کرد تا لحظه‌ای ما را یاد زیرخاکی نیندازد.
وی درباره سینمای ایران و فاصله آن با سینمای ملی گفت: فهم همه‌جانبه‌ای در این باره ندارم. نمی‌توانم در مورد آن توضیح دهم.
تئاتر ما خیلی ملی نیست. بهتر است از ابتدا در خصوص گذاره سینمای ملی و تئاتر ملی به یک تعریف جامع برسیم
عاج که که سال‌ها به عنوان نویسنده و کارگردان تئاتر فعالیت داشته افزود: در مورد تئاتر، می‌گویم که تئاتر ما خیلی ملی نیست. بهتر است از ابتدا در خصوص گذاره سینمای ملی و تئاتر ملی به یک تعریف جامع برسیم. چون به نظر می‌رسد این تعاریف با کلی کلیدواژه دیگر همپوشانی معنایی دارند. این که سینمای دفاع مقدس ما سینمای ملی است و آیا چیزی که در مورد سبک زندگی ایرانی -اسلامی باشد سینمای ملی است. چه شاخصه‌هایی باید باشد که در مورد سینما و یا تئاتر ملی صحبت کرد. نمی‌دانم.
وی افزود: چون هنوز این گذاره روشن نشده و روی آن اتفاق نظری وجود ندارد و دستکم از دید خودم از آنجایی که فهمی از این ماجرا که چه فاکتورهایی باید داشته باشید تا سینما ملی باشد ندارم، نمی‌توانم چیزی بگویم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *