15:15

سخنگوی انجمن سینماداران با اشاره به قیمت‌های جدیدی که برای بلیت سینما پیشنهاد شده است، ابراز امیدواری کرد که رئیس سازمان سینمایی با توجه به سابقه تهیه‌کنندگی خود در سینما تدبیری برای کمک به سینماداران و بهبود اوضاع نسبت به شرایط سختی که در دو سال گذشته با آن روبرو بودند، بیندیشد.
محمدرضا صابری در گفت‌وگویی با ایسنا درباره بحث‌هایی که چند وقت گذشته نسبت به افزایش قیمت بلیت سینماها به وجود آمده است، بیان کرد: وزارت ارشاد همیشه همزمان با جشنواره فیلم فجر قیمت بلیت سینماها را افزایش می‌داد، اما در دو سال گذشته این اتفاق نیفتاده است و هر دو جشنواره سی‌ونهم و چهلم با همان بهای بلیت ۳۰ هزار تومانی برگزار شدند. این در حالی است که متاسفانه سینماها به لحاظ هزینه پرسنل و انرژی با افزایش بهای زیادی روبرو بودند. در کنار این‌ها برای امور مربوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دوران کرونا هم با افزایش قیمت بسیار زیاد اقلام بهداشتی مواجه شدیم در صورتی که تنها چیزی که گران نشد همین بلیت سینما بود.
او افزود: البته ما صرفا به دنبال گران کردن نیستیم و آرزو می‌کنیم شرایطی باشد که قیمت بلیت برای همه مناسب باشد، اما باید شرایط هم طوری باشد که بتوانیم چراغ سینما را روشن نگه داریم.
وی ادامه داد: این افزایش هزینه‌های تحمیلی در حالی اتفاق افتاده که فروش سینماها نسبت به دو سال گذشته هنوز به یک دوم قبل از کرونا هم نرسیده است، یعنی تعداد مخاطبان بهترین سینماها در بهترین زمان به اندازه نصف تماشاگران روزهای عادی در دو سال قبل هم نمی‌رسد. هزینه‌ها و درآمد سینمادارها اصلا همخوانی ندارند و باید پرسید که صاحبان سینما بویژه در بخش خصوصی چقدر می‌توانند با این شرایط ادامه دهند؟
صابری گفت:‌ برای جذب مخاطب و اکران مناسب فیلم‌ها سه فاکتور اصلی وجود دارد؛ صدای خوب، تصویر خوب و صندلی خوب که هر سه به شدت با افزایش قیمت روبرو بودند. برای مثال هر صندلی (سینما) کورش که قبلا یک میلیون تومان خریداری می‌شد الان به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده یا پروژکتوری را که ۸۰ میلیون تومان می‌خریدیم الان باید با ۵۰۰ میلیون تومان بخریم. این پروژکتورها لامپ‌هایی دارند که سه سال قبل سه میلیون تومان بود، الان حدود ۳۰ میلیون تومان شده است و نکته مهم درباره این‌ها طول عمرشان است که بعد از مدتی باید تعویض شوند که اگر نشوند همان مخاطبی که پول بلیت می‌دهد ضرر می‌کند چون فیلم با کیفیتی نمی‌بیند؛ به همین دلیل ما برای تامین هزینه‌های سینماداری چاره‌ای جز افزایش قیمت بلیت نداریم.
وی بیان کرد:‌ بر این اساس قیمت‌های جدیدی را به سازمان سینمایی پیشنهاد دادیم که برای اولین بار تمام صنوف تهیه‌کننده، پخش‌کننده، سینمادار و همینطور کانون کارگردانان به اتفاق به اجماع رسیدند تا قیمت بلیت سینماها همزمان با اکران نوروزی در سینماهای مدرن ۵۰ هزار تومان، در سینماهای ممتاز 40 هزار تومان و در سینماهای درجه یک ۳۰ هزار تومان باشد. همچنین پیشنهاد دادیم که دو سانس ابتدایی هر سینما در سراسر کشور نیم‌بها باشد و بلیت نیم‌بها در روزهای سه‌شنبه نیز کماکان برقرار است و این به هیچ وجه حذف نخواهد شد.
سخنگوی انجمن سینماداران یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ مخاطب سینما کمتر از ۷ میلیون نفر بوده در حالی که در سال ۹۷ بیش از ۳۰ میلیون نفر مخاطب داشتیم و ۳۰۰ میلیارد تومان فروش برای سینما ثبت شد، اما این رقم امسال به ۱۵۸ میلیارد تومان رسیده و شرایط نگران‌کننده‌ای را برای سینماها به وجود آورده است. امیدواریم با فیلم‌های اکران نوروزی و سینماهای مدرنی که در چند وقت اخیر به ناوگان سینمایی کشور اضافه شدند شاهد روزهای خوبی برای سینما باشیم چون با وجود همه این افزایش هزینه‌ها که در تمام اقلام به وجود آمده هنوز می‌توان ادعا کرد که ارزان‌ترین تفریح در کشور ما سینماست.
وی تاکید کرد:‌ در تمام دنیا روال این است که به سالن‌های سینما سوبسید داده می‌شود چون قرار نیست مدام از جیب مردم خرج کنیم. اگر سازمان سینمایی در تهیه اقلام تجهیزاتی حمایت نکند به زودی شاهد خواهیم بود که سینماها کنار می‌روند در صورتی که پیش از کرونا شاهد تلاش‌های خوبی برای سالن‌سازی در کشور بودیم و امیدوارم با تدبیر آقای خزاعی (رییس سازمان سینمایی) به عنوان کسی که در حوزه تهیه‌کنندگی فعالیت داشته و این حوزه را به خوبی می‌شناسد، تصمیم‌های عاجلی در این ماجرا و برای افزایش سالن‌سازی گرفته شود.
از چهارشنبه 18 اسفندماه هفت فیلم روانه سینماها می‌شوند تا اکران سال 1401 رسما آغاز شود. قرار است فیلم‌های «موقعیت مهدی» در سینما آزادی، «قدغن» در پردیس کوروش، «روز صفر» در سینما بهمن، «سگ‌بند» در ایران مال، «مرد بازنده» در پردیس‌ ملت، «گل به خودی» در مگامال و «شادروان» در سینما ماندانا اکران شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *