رییس مجلس در مراسم تجلیل از عوامل فیلم «موقعیت مهدی» مطرح کرد؛ روایت پیگیری رهبر انقلاب برای ساخت شهرک سینمای دفاع مقدس

12:14

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید اذعان کرد در میان مسئولان ندیدم کسی همانند رهبر انقلاب دقیق و عمیق نسبت به هنر خصوصاً فیلم و سینما دغدغه‌مند و پیگیر باشد، گفت: رهبر معظم انقلاب در زمانی که اقدامات برای احداث باغ موزه دفاع مقدس را انجام می‌دادیم، بنده را فرا خواندند و تأکید کردند که یکی از کارهای اساسی در این حوزه این است که شما شهرک سینمایی در خور بسازید.

به گزارش خانه ملت، دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (شنبه، 21 اسفند ماه) با جمعی از عوامل فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» دیدار و گفت وگو کرد.
دکتر قالیباف ضمن تبریک ایام شعبانیه گفت: به همه افرادی که در ساخت این اثر ماندگار زحمت کشیده و خون دل خوردند خدا قوت می‌گویم؛ علیرغم اینکه مشغله کاری زیادی داشتم اما طی برگزاری جشنواره فیلم «موقعیت مهدی» را مشاهده کردم، انصافاً این فیلم از ابتدا تا آخر افراد را با خود همراه می‌کرد زیرا با روح و روان مردم سر و کار داشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هر قشری با هر نگاهی با این فیلم ارتباط برقرار می کند؛ با اینکه برخی زبان آذری بلد نیستند و شاید نگاه به زیرنویس برایشان سخت باشد اما بازهم جذب این فیلم می‌شوند.

وی ادامه داد: همیشه به کسانی که جبهه و جنگ را در این عرصه تحریف کرده و اغراق آمیز جلوه می‌دهند دهند انتقاد کردم و معتقدم که اگر واقعیت های دفاع مقدس را بدون کم و کاست ارائه دهیم و در این بیان هنر داشته باشیم، اثر عمیق خواهد داشت و به دل‌ها می نشیند و فیلم موقعیت مهدی چنین جنسی داشت.
قالیباف تأکید کرد: شهید باکری دارای خصوصیات و ویژگی‌های خاصی بود و در هر جلسه ای که وارد می شد آن نشست حرمت پیدا می کرد و هر چیز حد و مرز خودش را داشت؛ در واقع وی دارای شجاعت و افتادگی توأم با آرامش روحی بود که در محیط جبهه و جنگ قابل تأمل بود.

رئیس قوه مقننه با اشاره نکاتی که هادی حجازی‌‌فر درباره مشکلات ساخت این فیلم بیان کرد، گفت: متأسفانه در کشورمان یک مشکل اساسی داریم که من آن را بارها بیان کردم و آن اینکه ما در کشورمان دچار ضعف در حکمرانی هستیم.
وی گفت: آن چه در جبهه و جنگ به تمام معنا مشاهده می شود حکمرانی و مدیریت درست بود و این در حالی بود که آن زمان هیچ یک از افراد درس حکمرانی و مدیریت نخوانده بودند.
رییس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکل نداشتن یک شهرک سینمایی حرفه‌ای و مجهز برای سینمای دفاع مقدس که از سوی حجازی‌فر مطرح شد، گفت: تاکنون طی 3 دهه گذشته پس از جنگ چندین برابر هزینه لازم برای ساخت یک شهرک سینمایی را خرج کرده‌ایم تا برای هر فیلم لوکیشن بسازیم که این مسئله بیانگر مشکل در ضعف حکمرانی است.

قالیباف افزود: زمانی که در شهرداری تهران مشغول بودم تلاش کردیم شهرک سینمایی دفاع مقدس واقع در مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) را راه‌اندازی کنیم اما نوع مدیریت‌ها مانع از ساخت آنجا شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید اذعان کرد در میان مسئولان ندیدم کسی همانند رهبر انقلاب که آنقدر دقیق و عمیق نسبت به هنر خصوصاً فیلم و سینما دغدغه‌مند و پیگیر باشد، گفت: رهبر معظم انقلاب در زمانی که اقدامات برای احداث باغ موزه دفاع مقدس را انجام می‌دادیم، بنده را فرا خواندند و تأکید کردند که یکی از کارهای اساسی در این حوزه این است که شما شهرک سینمایی در خور بسازید.
رییس قوه مقننه با اشاره به پیگیری این مطالبه رهبر انقلاب ادامه داد: در این حوزه، مشکلمان پول نبود زیرا اگر بخش خصوصی را فعال می کردیم بزرگترین سود در این موضوع وجود داشت؛ حتی نقاط مختلفی برای لوکیشن انتخاب شد اما به نتیجه نرسید‌.
وی اضافه کرد: اکنون که بررسی می‌کنم می‌بینم به دلیل همان مشکلاتی که عوامل فیلم «موقعیت مهدی» آن را تجربه کردند که نتیجه ضعف حکمرانی است، در آن زمان نیز کار ساخت شهرک سینمایی دفاع مقدس به ثمر نرسید و این در حالی است که رهبر انقلاب با آن همه مشغله‌های کاری به این موضوع توجه داشتند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اثرگذاری فیلم و سینما در انتقال مفاهیم به مخاطب، افزود: زمانی که در نیروی انتظامی مشغول به خدمت بودم اقداماتی با این دیدگاه انجام دادیم که در فرهنگ ترافیک اثرگذار بود؛ همچنین زمانی که موضوع تشکیل 110 را دنبال می کردیم تلاش کردم همه شرایط لازم را برای آقای فخیم زاده (کارگردان و بازیگر) فراهم کنم تا مجموعه تلویزیونی خواب و بیدار تهیه شود که بر این اساس مشاهده شد مردم از ما استقبال کردند و دیدگاهشان نسبت به ناجا تغییر کرد.
رئیس قوه مقننه تصریح کرد: به عنوان یک خدمتگزار با گوشت، پوست و استخوان خود اهمیت هنر و سینما را درک کرده ام؛ این بخش‌ها جزء پردرآمدترین عرصه‌های اقتصادی محسوب می شود ولی باید حکمرانی درست شود و در این راستا اگر نیاز به قانون باشد انجام وظیفه خواهیم کرد.
وی ادامه داد: با سینماگران و اهالی کتاب جلساتی داشتم لذا سعی کردیم در بودجه سال آتی اصلاحاتی برای این حوزه انجام دهیم. همچنین در ماه‌های آینده تدوین برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرا دارد که مسایل مربوط به این عرصه‌ها باید در تدوین برنامه دنبال و سهم فرهنگ و هنر در برنامه هفتم توسعه روشن شود و جایگاه مستحکمی برای آن طراحی شود.
در ابتدای این نشست، هادی حجازی فر کارگردان و بازیگر فیلم «موقعیت مهدی» در خصوص روند ساخت این فیلم با بیان این که خداوند را شاکرم کارم مورد استقبال مردم قرار گرفت و این در حالی است که برای ساخت این اثر به دلیل موانع و مشکلاتی که ایجاد می شد، حدود 10 مرتبه کار متوقف شد، تصریح کرد: بنا به توصیه‌های پدرم در خصوص ساخت قصه لشکر عاشورا و آقا مهدی باکری کار را ادامه دادیم تا به ثمر برسد اما در جریان ساخت این فیلم شاهد کند بودن بخش‌های فرهنگی بودم که باورکردنی نیست.
حجازی‌فر تصریح کرد: شاید وقتی افراد از بیرون نگاه کنند تصور شرایط خوبی برای تولید چنین آثاری داشته باشند اما باید اذعان کرد اگر علاقمندان آقامهدی باکری خارج از سیستم اداری همراهی نمی کردند محال بود این کار به سرانجام برسد.
کارگردان فیلم «موقعیت مهدی» ادامه داد: روزی خانم برومند عنوان کردند هیچ کس به اندازه آقای قالیباف در حوزه حمایت از هنر و تئاتر منشأ اثر خیر نبوده است اکنون صادقانه انتظار داریم در بحث قانونگذاری در این عرصه اقدامات جدی انجام دهید.
وی در همین زمینه افزود: به عنوان مثال متولی ساخت چنین آثاری مشخص نیست؛ دو سال و نیم وقتمان صرف تولید این کار شد در حالی که امکان تهیه 6 ماهه آن وجود داشت. امیدواریم کمیسیون فرهنگی مجلس و دیگر بخش‌ها کمک کنند تا خلا قانون این حوزه برطرف شود و کماکان در حوزه تئاتر نیز حمایت‌ها صورت گیرد.
همچنین حبیب‌الله والی نژاد تهیه کننده فیلم موقعیت مهدی نیز در این جلسه گفت: به نظر می رسد حوزه تولید چنین آثاری سخت باشد اما سیاست اکران این آثار نیز دارای اهمیت است.
وی تصریح کرد: برای بهتر دیده شدن چنین آثاری نباید دیدگاه مقطعی داشته باشیم و برای اثرگذاری آنها باید سیاست اکران تغییر کند.
همچنین احسان باکری فرزند شهید حمید باکری نیز ضمن توضیحاتی در خصوص نحوه ساخت فیلم یاد شده و فراز و نشیب های آن طی سال‌های گذشته گفت: نسل امروز شناخت دقیقی از شهدا ندارند لذا باید چنین آثاری ساخته شود تا آنها بهتر شناسانده شوند.
وی اظهار کرد: قبل از ساخت این فیلم در خیال خود تصور می‌کردم اگر کسی بخواهد فیلم شهید باکری را بسازد، امکانات برای او سرازیر می‌شود اما در روند کار شرایط متفاوت شد.
بر اساس این گزارش محمدمهدی همت پسر شهید محمد ابراهیم همت نیز به بیان دغدغه تولید آثار مربوط به شهدای جبهه پرداخت و گفت: اگر قانون کپی رایت در کشور وجود داشته باشد می‌توان بر اساس آن آثار مختلفی در حوزه های متنوع از جمله شهدا تولید کرد.
وی تصریح کرد: ضعف قانونگذاری در این حوزه وجود دارد که باید برطرف شود؛ به عنوان مثال فیلم‌های سینمایی در خارج از کشور بر اساس همین قانون به صورت هدفمند و با اعتبار مناسب تولید می‌شوند.
در پایان این دیدار دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از عوامل فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» تقدیر کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *