17:16

گزارش یورونیوز از آخرین ساخته مارتین اسکورسیزی
رابرت دنیرو: نقش من همچون دونالد ترامپ است

«قاتلان ماه کامل» فیلم جدید مارتین اسکورسیزی، کارگردان مشهور سینما است که در جشنواره فیلم کن برای نخستین بار به نمایش درآمده و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. اما این فیلم علاوه بر به‌ خدمت گرفتن بازیگران بزرگ، روایت‌گر داستانی واقعی و مناقشه‌برانگیز است.
به گزارش یورونیوز، «قاتلان ماه کامل» بر اساس کتابی با همین نام اثر دیوید گرن، روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی و یکی از نویسندگان هفته‌نامه ادبی نیویورکر ساخته شده است. این فیلم هفتمین همکاری مارتین اسکورسیزی با لئوناردو دی‌کاپریو و یازدهمین همکاری این کارگردان اسطوره‌ای با رابرت دنیروست.

«قاتلان ماه کامل»: قتل بومیان قبیله اوسیج و تولد اف‌بی‌آی
دیوید گرن در سال ۲۰۱۷ داستانی واقعی با عنوان «قاتلان ماه کامل: قتل‌ اوسیج‌ها و تولد اف‌بی‌آی» را در کتابی منتشر کرد. این کتاب به سرعت پرفروش شد و مجله تایمز آن را جزء ده کتاب برتر غیرتخیلی سال۲۰۱۷ دسته‌بندی کرد.
او در این کتاب به ماجرای قتل‌های سریالی بومیان قبیله اوسیج در دهه ۱۹۲۰ در اوکلاهما می‌پردازد.

داستان قبیله اوسیج
مردم قبیله اوسیج از بومیان آمریکا بودند که ابتدا در جنوب شرقی این کشور و در دره رود می‌سی‌سی‌پی سکونت داشتند. دولت آمریکا در سال ۱۸۳۰ با امضای اندرو جکسون، رئیس جمهور وقت مصوبه کنگره این کشور مبنی بر حذف سرخپوستان را به قانون تبدیل کرد. به موجب این قانون دولت آمریکا، سرخ‌پوستان ازجمله مردم قبیله اوسیج را از سرزمین‌های جنوبی و شرقی به سوی اوکلاهما کوچ داد.
بسیاری از این بومیان در فرآیند کوچ بیمار شدند و مُردند و آن‌هایی هم که به اوکلاهما رسیدند تا سال‌ها از بسیاری از حقوق انسانی و امکانات اولیه محروم بودند.
مردم قبیله اوسیج در اوکلاهاما به تدریج مالک زمین‌ها شدند و در سال ۱۹۰۷ در این ایالت بخشی به ناماویج کانتی را بنا کردند.
اما کمی بعد همه‌ چیز تغییر کرد و مشخص شد که آنها روی گنج خوابیده بودند. در واقع در زمین‌های اوسیج‌ها نفت کشف شد. همین موضوع باعث شد که اوسیج‌ها با فروش نفت و اجاره زمین‌هایشان برای استخراج آن تا سال ۱۹۲۰ تبدیل به ثروتمندترین شهروندان آمریکا شدند.
همین مساله منجر به قتل‌های سریالی و مرگ‌های مشکوک مردم اوسیج در این سال‌ها شد. اکثر این قتل‌ها با هدف تصاحب زمین و ثروت اعضای قبیله اوسیج به دست سفیدپوستان انجام شد. بنابر گزارش‌ها بین سال‌های ۱۹۱۸ تا ۱۹۳۱ بیش از ۶۰ نفر از بومیان اوسیج به قتل رسیدند. به دلیل این قتل‌ها این سال‌هاعصر حکومت وحشت نامیده شده‌اند.

پیدایش اف‌بی‌آی
اداره تحقیقات آمریکا (BOI) در سال ۱۹۰۸ تشکیل شد. در آن سال کار این اداره بیشتر کشف خانه‌های فحشا بود. اما در جریان پرونده‌های مربوط به کشتار اوسیج‌ها نقشی اساسی ایفا کرد. این اداره بعدا به اداره تحقیقات فدرال (FBI) تبدیل شد.
یکی از معروف‌ترین این پرونده‌ها، قتل آنا براون بود.
جسد پاره‌پاره آنا براون، یکی از بومی‌‌های قبیله اوسیج در ماه مه سال ۱۹۲۱ در شمال اوکلاهما کشف شد. او با گلوله‌ای در سرش کشته شده بود اما هیچ‌کس در آن زمان موفق به کشف قاتلش نشد و پرونده درآن زمان به حال خود رها شد.
تنها دو ماه بعد لیزی کیو، مادر آنا به طرز مشکوکی جان سپرد. و پس از آن در مارس سال ۱۹۲۳ خواهر و شوهر خواهر آنا در بمب‌گذاری خانه‌شان کشته شدند.
حداقل ۲۴ نفر دیگر به همین منوال کشته شدند. البته همه این افراد لزوما اوسیج نبودند اما به گونه‌ای با آنان در ارتباط بودند.
در همان ابتدا همه انگشتان اتهام به سوی ویلیام هیل، یکی از دامداران محلی نشانه رفت. اما او از رشوه دادن و ارعاب دیگران برای سرپوش گذاشتن به کارهایش دریغ نکرد.
ارتباط آقای هیل هم با خانواده آنا براون روشن بود. ارنست بورکهارت، برادرزاده‌اش با خواهر آنا ازدواج کرده بود. پس اگر آنا، مادرش و دو خواهرش می‌مردند، تمام حقوق و مایملک آن‌ها به ارنست منتقل می‌شد و هیل می‌توانست کنترل دارایی را به دست بگیرد.
ماموران اداره تحقیقات در نهایت موفق شدند از ارنست بورکهارت اعتراف بگیرند و آقای هیل در ماه ژانویه سال ۱۹۲۹ محکوم شد.

داستان فیلم چیست؟
«قاتلان ماه کامل» ماجرای فراز و نشیب همین پرونده است. در این فیلم ۲۰۶ دقیقه‌ای رابرت دنیرو در نقش ویلیام هیل و لئوناردو دی‌کاپریو در نقش ارنست بورکهارت هنرنمایی می‌کنند.
دیگر بازیگران این فیلم لیلی گلادستون، جسی پلمونز، برندان فریزر و جان لیتگاو هستند.
آقای دنیرو روز گذشته درباره شخصیت خود در فیلم گفته بود: «باید بگویم نقش من مثل ترامپ است! تصور کنید کسانی هستند که فکر می‌کنند او می‌تواند کار خوبی هم انجام دهد. ببینید چقدر احمقانه است.
اما نقطه ورود ما به داستان ارنست بورکهارت (لئوناردو دی‌کاپریو) نسبتا کودن است که به تازگی از جنگ جهانی اول به مزرعه عمویش ویلیام هیل در اوکلاهما بازگشته است.
آقای هیل (رابرت دنیرو) از قدرت زیادی در جامعه برخوردار است و طوری وانمود می‌کند که گویی متحد مردم اوسیج است. اما او در واقع مردی بی‌رحم است که دست به هر کاری می‌زند تا پله به پله نقشه‌هایش را پیش برد.
هدف او طراحی مجموعه‌ای از قتل‌ اوسیج‌هاست تا اطمینان حاصل کند سرزمین‌های نفت‌خیز مردم اوسیج از دست سفیدها خارج نمی‌شود. او در این راه برادرزاده‌اش را تشویق به ازدواج با مولی (لیلی گلادستون) تا به درون جامعه اوسیج راه یابد.
فیلم «قاتلان ماه کامل» توسط استودیوهای فیلم‌سازی اپل (Apple Studios) تهیه و پخش شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *