12:29

سامانه فیلیمو، فیلم از کرخه تا راین را به طور مستقیم از حوزه هنری خریداری کرده و محتوای خریداری شده را که دارای مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است را بدون دخل و تصرف منتشر کرده است.
به گزارش فارس، متعاقب انتشار گزارش فارس با موضوع حذف و سانسور بخش مهمی از فیلم «از کرخه تا راین» و پخش این نسخه فیلم در سامانه «فیلیمو» به تاریخ ۲۱ فروردین ۱۴۰۱، از سوی این سامانه جوابیه‌ای ارائه شد. در جوابیه مذکور اما فیلیمو از خود سلب مسولیت کرده و ادعا می‌کند نسخه موجود را از حوزه هنری خریداری کرده است که البته بر این مساله نیز ایراد وارد است چراکه سامانه قبل از هرگونه بارگذاری محتوایی باید از قبل محتوا و شرایط موجود و تغییرات احتمالی را بررسی و احیانا در صورت وجود هرگونه تغییری یا آن را با مبدا ارسال کننده حل و فصل کند یا اینکه موضوع را در صفحه نمایش و در مورد فیلم با ذکر دلیل توضیح دهد که این سامانه هیچ کدام از این موارد را انجام نداده است.
از اینرو فارس بنابر رسالت حرفه‌ای خود، جوابیه فیلیمو را منتشر می‌کند. البته این اقدام به هیچ عنوان به معنای تایید ادعاهای فیلیمو نخواهد بود و متعاقب این گزارش، از مسولین ذیربط حوزه هنری و همچنین تهیه‌کننده فیلم و در نهایت و در صورت لزوم از کارگردان «از کرخه تا راین» پیگیری‌های لازم به عمل خواهد آمد و در گزارش بعدی پیش روی مخاطبین قرار خواهد گرفت.
در جوابیه فیلیمو آمده: خبرگزاری فارس در بخش پیگیری‌ها (فارس من) مطلبی خلاف واقع؛ با عنوان “انتقاد به سانسور صحنه‌های انقلابی برخی فیلم‌ها در فیلیمو” منتشر کرده و پلتفرم فیلیمو را به سانسور سینمایی “از کرخه تا راین” متهم کرده است. با توجه به اینکه از رسانه‌ای همچون خبرگزاری فارس انتظار می‌رود پس از سنجش صحت و سقم مطالب، اقدام به انتشار آن کند، روابط عمومی فیلیمو جهت تنویر افکار عمومی توضیحات زیر را به مخاطبان این رسانه ارائه می‌دهد.
«فیلیمو، فیلم «از کرخه تا راین» را به طور مستقیم از حوزه هنری خریداری کرده و محتوای خریداری شده را که دارای مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است را بدون دخل و تصرف منتشر کرده است.»
در همین خصوص و متعاقب پیگیری‌های خبرگزاری فارس، حوزه هنری نیز توضیحاتی ارائه داده است که نقل به مضمون ارائه می‌شود: ‏«نسخه‌ای که از فیلم «از کرخه تا راین» به واسطه موسسه هنرهای تصویری سوره در اختیار پلتفرم‌های اینترنتی قرار گرفته، همان نسخه‌ای است که تهیه‌کننده محترم فیلم، آقای منوچهر محمدی تحویل داده‌اند و محتوای دریافت شده بدون دخل و تصرف، توزیع شده است. در حال پیگیری موضوع هستیم تا از سوی تهیه کننده، نسخه جایگزین شود. تهیه کننده به دلیل مشکل فنی نسخه اشتباه ارائه داده است.»
با توجه به توضیحات فوق از سوی مسولین فیلیمو و حوزه هنری چند نکته قابل ذکر است:
اول اینکه سامانه فیلیمو باید نظارت بیشتری بر محتواهایی که در سامانه‌اش بارگذاری می‌کند داشته باشد و به فرض اینکه ایراد از منبع دریافت محتوا بوده، به هیچ عنوان قصور فیلیمو در بازبینی، بررسی و سپس بارگذاری محتوای مذکور را منتفی نمی‌کند چراکه اگر روند بر همین منوال پیش برود ازین پس هر سامانه‌ای تنها با این استدلال که سانسور و حذف و اضافه از جایی دیگر بوده، می‌تواند مبادرت به پخش ورژن‌های اصلاحی و بعضا مشکل‌دار کند و ازینرو این ایراد همچنان در این بخش برای فیلیمو محفوظ می‌ماند.
دوم اینکه حوزه هنری نیز فیلمی را از تهیه‌کننده دریافت و در اختیار سامانه‌های پخش گذاشته که در آن سانسور صورت گرفته خواه این سانسور و حذف به هر دلیلی اعم از دلایل فنی بوده باشد و مسولین ذیربط حوزه هنری می‌بایست لااقل توضیحات تهیه‌کننده را دریافت کرده تا با اطمینان از اینکه بحث صرفا فنی بوده، در مورد پخش یا عدم آن تصمیم‌گیری کنند.
فارس متعاقبا پیگیر برقراری ارتباط با تهیه‌کننده فیلم «از کرخه تا راین» است که تا اینجای کار، مساله سانسور بخش حساس فیلم به ایشان منتهی شده است و موضوع اصلی حول این محور خواهد بود که اصولا چرا باید اینچنین نسخه‌ای از فیلم وجود داشته باشد و در دسترس عموم قرار بگیرد؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *