هارون یشایایی تهیه کننده سینما:

10:31

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ناخدا خورشید» گفت: فیلمنامه‌نویسی کاری نیست که در گوشه خانه و با تخیل انجام شود چراکه نیاز به دانش گسترده و به‌ روز دارد.
هارون یشایایی در گفت و گو با ایرنا و در توضیح مشکلات حال حاضر سینمای ایران بیان کرد: این روزها فیلم‌های سینمایی که ساخته می‌شوند (همه را نه، اما کم‌وبیش) می‌بینم و مشکلاتی در آن ها وجود دارد.
تهیه‌کننده فیلم سینمایی ناخدا خورشید (ناصر تقوایی ۱۳۶۵) ادامه داد: چون دیگر کار حرفه‌ای سینما را انجام نمی‌دهم، صرفاً می‌توانم از منظر یک بیننده درباره این آثار اظهارنظر کنم و از این منظر باید بگویم که مشکل اساسی آثاری که تولید می‌شوند این است که قصه‌ها بسیار تکراری هستند. به همین دلیل وقتی شما یک فیلم را می‌بینید، انگار تمامی فیلم‌ها را دیده‌اید.
وی تاکید کرد: البته فیلم‌ها ساخته می‌شوند و با وجود یکی دو فیلم خوبی که در این سال‌ها ساخته شده، از شروع سال ۱۴۰۱ تعداد تماشاگران به‌شدت کاسته شده است. یعنی به‌رغم این که سالن‌های سینمایی با ظرفیت کامل برقرار بوده اما تعداد تماشاگران به‌شدت کم بوده است.

از ابتدا مشکل فیلمنامه داشتیم
یشایایی با اشاره به مشکل مزمن سینمای ایران یادآور شد: ما از ابتدا هم مشکل فیلمنامه داشتیم اما آنچه مطرح است این است که این مشکل بسیار بیشتر شده؛ بخشی از این موضوع هم البته متأثر از کنترل و بازبینی فیلم‌نامه‌ها و مسائلی از این دست است.
تهیه کننده فیلم‌های ای ایران، هامون، کیمیا و نون و گلدون ادامه داد: به‌هرحال این‌ همه مشکل نیست و بخشی از آن به خود فیلمنامه‌نویسان و توانایی و تبحر آنان بازمی‌گردد.
وی افزود: فیلمنامه‌نویسی یک علم است و یک فیلم‌نامه‌نویس باید اطلاعات و دانش بین‌رشته‌ای داشته باشد؛ یعنی از علوم تاریخ، جامعه‌شناسی و … اطلاعات داشته باشد. ضمن این که باید بسیار فیلم ببیند و آثار خوب دنیا و ایران را تماشا کند.
یشایایی در پاسخ به این پرسش که چرا در دهه‌های ابتدایی پس از انقلاب تولیدات سینمایی، قابل توجه و ماندگار بود، گفت: دهه ۶۰ و ۷۰ برهه‌ای خاص و منحصربه‌فرد در تاریخ سینمای ایران است.
وی افزود: تفاوت آثار سینمایی تولید شده بعد از انقلاب این است که نیروهای تازه‌نفس وارد این عرصه شدند و سینما، آدم‌های خودش را داشت و مجموعاً این دوره‌ای بود که سینمای پس از انقلاب متولد شد اما دوام نیاورد.
این تهیه‌کننده پیشکسوت یادآور شد: بخشی از این مشکل ورود سیستم دولتی به این عرصه بود که دخالت‌های گسترده‌ای را هم به همراه داشت. این سنت (ورود بخش دولتی به سینما) ماندگار شد و امروز با افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تولید بخش خصوصی عملاً به لحاظ سرمایه قادر به ورود و تولید فیلم نیست.

بهترین تهیه‌کننده بعد از انقلاب اسلامی
هارون یشایایی (زاده ۳ شهریور ۱۳۱۴ – تهران) یکی از رهبران یهودیان ایران و تهیه‌کننده سینما است. پدربزرگ او از یهودیان محله یهودی نشین اصفهان، جویباره بوده، همچنین مدرسه حلبیان در محله مشیر یخچال که سریال قصه های مجید در آن ساخته شد، از میراث خانواده مادری اوست.
یشایایی از سن ۱۹ سالگی شروع به ساختن تبلیغات تجاری و سینمایی نمود. او در سال ۱۳۵۸ اولین فیلم خود را به نام جایزه تهیه کرد و در سال ۱۳۸۷ در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر به عنوان بهترین تهیه‌کننده بعد از انقلاب اسلامی جایزه دریافت نمود.
جایزه (علیرضا داوودنژاد ۱۳۵۸)، ناخدا خورشید (ناصر تقوایی ۱۳۶۵)، اجاره نشین‌ها (داریوش مهرجویی ۱۳۶۵)، هامون (داریوش مهرجویی ۱۳۶۸) و کیمیا (احمدرضا درویش ۱۳۷۳) از جمله آثار ماندگار در کارنامه تهیه‌کنندگی این هنرمند پیشکسوت عرصه سینماست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *