18:28

فلورا سام، بازیگر و نویسنده تلویزیون، گفت: عید امسال هم مانند عید سال گذشته در تهران و در خانه هستم و برنامه‌ای برای سفر نخواهم داشت.

سالی که گذشت سالی سخت و تلخ برای تمام مردم در گوشه و کنار این جهان خاکی بود. سالی که سایۀ یک بیماری ویروسی بر تمام جهان سایۀ انداخته بود و ترس از ابتلا به یک بیماری بی درمان و آمار مبتلایان و درگذشتگان ناشی از آن، در صدر اخبار قرار داشت. به دنبال قرنطینه‌های متعددی که کشورها بر اساس شرایط و وضعیت خاص خود وضع می کردند، پس از مدتی زندگی کج دار و مریز از سر گرفته شده و گرچه بسیاری مشاغل به تعطیلی دائم گرویدند سایر مشاغل کار خود را آغاز کردند.

هنرمندان در این میان جزء اقشاری بودند که از این بیماری ضربه های زیادی دیدند و علاوه بر تعطیلی طولانی مدت و رخوت‌آور حوزه هایی چون تئاتر و بی رونقی گیشه در فروش، چهره‌های برجسته ای را هم از دست دادند و به سوگ انسان هایی نشستند که شاید هرکدام وزنه‌ای در حرفه و تجربه زیسته خویش بودند.

فلورا سام نویسنده، کارگردان و بازیگر تلویزیون در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا و در توضیح آنچه بر وی در یکسال گذشته، گذشته است، گفت: من جزو کسانی بودم که در یکسال گذشته کاری نکردم و این کار نکردن هم تقریباً متأثر از کرونا بود؛ بر این اساس ترجیح دادم بیشتر در خانه باشم، بنویسم و کارهای این چنینی را انجام دهم.

برخی از همکاران ما در این مدت کار می‌کردند و چون حرفه‌شان بود مجبور بودند کار کنند اما من ترجیح دادم که بیشتر در خانه باشم و کم‌کم وارد کارها شوم ولی به‌هرحال ناخواسته است و ما باید کار کنیم هم به لحاظ درآمد و گذران زندگی و هم به‌واسطه این‌که کارمان است و دوست داریم فعال باشیم.

نویسنده و بازیگر مجموعه‌های تلویزیونی نشانی (۱۳۸۷) تصریح کرد: در سال گذشته جدای از موضوع کرونا و یک بیماری که همه درگیر آن بودند، من، همسرم و مدتی پس ‌از آن پدرم را از دست دادم و این بار روانی را مضاعف بر کرونا تحمل کردم.

در این مدت سعی کردم با این فقدان‌ها کنار بیایم؛ نمی‌گویم سخت نبوده که قطعاً بسیار سخت بوده است اما تلاش کردم با این موضوعات کنار بیاییم آن‌هم از طریق بودن در کنار دختر و نوم ام.

کارهایی که زندگی را قابل تحمل‌تر می‌سازند

سام در توضیح این که روزهای در خانه ماندن و زمان‌های ناامیدی را با چه دلمشغولی‌های پرکرده است، گفت: کتاب خواندن، فیلم دیدن، ورزش کردن منظم در خانه و باغچه‌کاری و گل‌کاری کارهایی بود که در خانه انجام می‌دادم و بودن دختر و نوه‌ام که در کنارم هستند و تنهایی‌ام را پر می‌کنند یکی دیگر از نقاط قوتی است که کمک می‌کند تا شرایط قابل تحمل باشد.

وی در معرفی کتاب‌هایی که ارزش خواندن دارند، تاکید کرد: برای مخاطبان خواندن کتاب‌های آقای فردریک بکمن همچون: مردی به نام اووه و مادربزرگ سلام رساند و گفت متأسف است را توصیه می‌کنم؛ آن‌هم به این دلیل که این نوشتار نگاهی امیدوارانه به زندگی و هستی دارد که شاید خواندن این دست از کتاب‌ها در این شرایط مناسب باشد.

نویسنده و کارگردان مجموعه‌ ما فرشته نیستیم (۱۳۹۳) در توضیح این که در یکسال گذشته به لحاظ حرفه‌ی مشغول چه کاری بوده است، تصریح کرد: کاری سینمایی را در دست انجام دارم که تمامش نکرده‌ام و یک سریال هست که در حال نگارش آن هستم و هردوی این‌ها برای خودم است یعنی هنوز برای جایی که قرارداد بسته شود ارائه نداده‌ام.

و این‌ها را صرفاً برای این‌که سر خودم را گرم کرده باشم و از حالت افسردگی و دل‌مردگی خارج شوم انجام داده‌ام.

برنامه‌ای برای سفر نخواهم داشت

سام در ادامه و در پاسخ به این پرسش که آوردۀ کرونا را در زندگی خویش چه می‌داند، توضیح داد: تنها جنبه مثبت کرونا به عقیده‌ام تغییراتی است که در ذهنیت برخی از ما ایجاد کرد؛ این‌که چگونه یک ویروس کوچک می‌تواند دنیا را به هم بریزد.

منتهی برخی هم برایشان چنین پیشامدهایی فرقی ندارد، در نهایت کار خودشان را انجام می‌دهند با این رویکرد که گویی همیشه قرار است باشند و اتفاقی برایشان نخواهد افتاد.

وی افزود: اما برای من این دید خیلی مهم بود، همچنان که مسئله محیط زیست بسیار مهم بود؛ شاید این روزها محیط‌زیست نفسی کشید البته در ایران که نه زیرا ما به زندگی‌مان ادامه دادیم، سفرهایمان را رفتیم، آشغال‌هایمان را در طبیعت ریختیم اما شاید درجاهای دیگری از دنیا زمین در این مدت از دست انسان‌ها نفس کشید.

بازیگر سریال‌ تلویزیونی (شبی از شب‌ها ۱۳۸۳) ضمن بیان این که در ایام نوروز سفری نخواهد داشت، گفت: عید امسال هم مانند عید سال گذشته در تهران و در خانه هستم و برنامه‌ای برای سفر نخواهم داشت. امیدوارم در این سال جدید دل ما هم مانند درختان جوانه بزند، رشد کند و سبز شود و سال۱۴۰۰ سالی بهتر را در پیش داشته باشیم؛ سالی که سلامت به جهان بازگردد و کمتر خبرهای غم‌بار را بشنویم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *