ستاره جواد نوروزبیگی‌ در کن۲۰۲۲ می‌درخشد؟!

19:01

بانی‌فیلم – مسعود داودی
هنوز رسانه‌ها از خوشی شنیدن خبر انتخاب فیلم «برادران لیلا» در بخش مسابقه اصلی کن بیرون نیامدند که شب گذشته، خبر انتخاب شدن فیلم «هرمان» برای بخش هفته منتقدین این فستیوال نشان داد که قرار است ستاره بخت جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده هر دو فیلم در فستیوال فرانسوی حسابی بدرخشد!
در میان تهیه‌کنندگان فعال سینمای ایران کمتر می‌توان فردی مانند جواد نوروزبیگی را یافت که ویژگی‌های این چنین کارآمد و منحصربه‌فرد داشته باشد؛ از جذب سرمایه تولید فیلم از مجاری و محل‌های بیرون و درون سینما گرفته تا رفتن به سمت ساخت پروژه‌هایی که کمتر تهیه‌کنند‌ه‌ای شهامت تولیدشان را دارد.
جواد نوروزبیگی فعالیتش در سینما را به عنوان ناظر نظامی و فرد تامین‌کننده تدارکات نظامی در پروژه‌های سینمایی کارش را با ابراهیم حاتمی‌کیا و‌ منوچهر محمدی آغاز کرد، او در سال‌های بعد با قرار گرفتن در کنار مجید مجیدی و فعالیت در پروژه‌های این فیلمساز، زمینه‌های رشد خود را فراهم کرد،
نوروزبیگی پس از چند سال‌ و از یک جایی به بعد، این توان بالقوه را در خود دید که از سایه مجیدی بیرون بیاید و به صورت مستقل وارد حوزه تولید فیلم و سریال شود.
نوروزبیگی روحیه‌ خاصی در تولید فیلم‌ها نیز دارد. او بیشتر سراغ ساخت پروژه‌های سخت و غالباً طاقت‌فرسا رفته است، پروژه‌های نفس‌گیری که اراده‌ یک فرد دیسیپلین‌دار را می‌طلبد؛ آخرین نمونه‌ از این پروژه‌ها نیز همین «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی است. فیلمی که بر اساس شنیده‌ها، تولیدش بیش از هشت ماه طول کشید!
سینمای ایران هیچ سابقه‌ای در اختصاص این حجم زمانی برای تولید یک فیلم سینمایی را ندارد. شاید اگر این فیلم با چنین شرایط تولیدی در هر کشور دیگری جلوی دوربین می‌رفت، کمپانی سازنده و شخص تهیه‌کننده، به دلیل اتلاف وقت و سرمایه، در اولین فرصت پروژه را متوقف می‌کردند، اما با نگاهی به موفقیت‌هایی که این روزها در مورد «برادران لیلا» در فستیوال کن به وجود آمد، می‌توان فهمید که هدف نهایی نوروزبیگی از مدارا کردن با مشکلات این پروژه و طولانی شدن زمان ساخت آن چه بوده است.
«برادران لیلا» را می‌توان نمونه خاصی از پروژه‌های سخت جواد نوروزبیگی دانست و شاید اگر بودجه نسبتاً بالای «برادران لیلا» نبود (برخی شنیده‌ها از بودجه ۳۲ میلیارد تومانی این فیلم حکایت دارد)، هیچ تهیه‌کننده‌ای اجازه ساخت این فیلم را به خود نمی‌داد.
انتخاب دومین فیلم تهیه‌ شده توسط جواد نوروزبیگی در بخش هفته منتقدین جشنواره کن نیز نشان دیگری از برنامه‌ریزی این تهیه‌کننده برای گسترده‌ کردن دایره فعالیت‌اش و اکتفا نکردن به جغرافیای سینمای ایران است!
به نظر می‌رسد که باید موفقیت نوروزبیگی در هماهنگی با پخش‌کننده فرانسوی فیلم قبلی سعیدروستایی -«متری شیش‌ونیم»- برای اکران در این کشور را مورد توجه قرار گیرد.
زمینه‌چینی‌های احتمالی این تهیه‌کننده و مشورت او با طرف‌های فرانسوی برای رایزنی جهت قرار گرفتن نام فیلم «متری شیش‌ونیم» در فهرست کاندیداهای جوایز سزار، از نشانه‌های دیگر سیاست‌ورزی‌های دقیق و اصولی نوروزبیگی برای حضور در جغرافیایی بزرگ‌تر از ظرفیت سینمای ایران است.
با احتساب مجموع این گمانه‌زنی‌ها به نظر می‌آید، قرار گرفتن نام فیلم سعید روستایی در بخش مسابقه کن ۲۰۲۲ هم حاصل جمع این برنامه‌ریزی‌های جواد نوروزبیگی و مذاکرات احتمالی با طرف‌های فرانسوی باشد. البته عنصر شانس هم در ایجاد چنین فضایی برای نوروزبیگی هم موثر است!
از مجموع این خوش‌شانسی‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:
-واکنش‌های رسانه‌های خارج از کشور نسبت به موضوع امضای بیانیه خشونت علیه زنان در سینمای ایران.
-انتخاب ترانه علیدوستی -بازیگر اصلی «برادران لیلا»- به عنوان سخنگوی کمیته پیگیری این معضل.
-و در نهایت احتمال حضور اصغر فرهادی در مقام رییس داوران کن۷۵.
این موارد می‌تواند، از هم اینک میزان شانس فیلم سعید روستایی را برای کسب موفقیت‌های احتمالی در کن۷۵ را چندین پله بالا ببرد!
از طرف دیگر با اینکه به هرحال موفقیت هر کدام از فیلم‌های ایرانی «برادران لیلا» و «هرمان» در نهایت بر افتخارات سینمای ایران می‌افزاید، اما فراموش نکنیم که جایزه گرفتن احتمالی این دو فیلم، قطعاً جزو امتیازاتی‌ست که به حساب جواد نوروزبیگی نوشته می‌شود، سینماگری که با مروری گذرا به مسائل پیش آمده، به نظر می‌رسد فستیوال کن۲۰۲۲ قرار است در هفتادوپنجمین دوره‌اش برای موفقیت فیلم «برادران لیلا» . درخشش ستاره بخت او، حسابی «مایه» و سنگ تمام بگذارد…!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *