14:29

سال ۲۰۱۰ بنکسی هنرمند ناشناس بریتانیایی بر دیوار آپارتمانی در لس‌آنجلس یک نقاشی کشید. این نقاشی دیواری یک دختر در حال تاب خوردن را نشان می‌دهد و بر یکی از دیوارهای ساختمانی که در مرکز مد و لباس این شهر نقاشی شده. قرار است که این ساختمان به همراه نقاشی در ماه اکتبر به مزایده گذاشته‌شود. قیمت پیشنهادی برای آپارتمان و نقاشی بنکسی با هم ۳۰ میلیون دلار است.
به گزارش فارس، سال ۲۰۱۰ بنکسی هنرمند ناشناس بریتانیایی بر دیوار آپارتمانی در لس‌آنجلس یک نقاشی کشید. این نقاشی دیواری یک دختر در حال تاب خوردن را نشان می‌دهد و بر یکی از دیوارهای ساختمانی که در مرکز مد و لباس این شهر نقاشی شده. قرار است که این ساختمان به همراه نقاشی در ماه اکتبر به مزایده گذاشته‌شود. قیمت پیشنهادی برای آپارتمان و نقاشی بنکسی با هم ۳۰ میلیون دلار است.

*درباره بنکسی
بنکسی نام مستعار یک گرافیتی کار، فعال سیاسی، کارگردان و نقاش انگلیسی است که آثار وی با مضامین سیاسی و اجتماعی در خیابان‌ها و بر روی دیوارها یا پل‌ها نقش بسته‌اند. وی در آثارش اغلب به درد و اندوه مهاجران و آوارگان می پردازد. آثار این هنرمند در سال ۱۹۹۳ به تدریج روی دیوارها و قطارها ظاهر شدند و تا سال ۲۰۰۱ هنر وی در جای جای انگلستان شروع به خودنمایی کرد. بنکسی امضای خودش را داشت به طوری که آثارش به راحتی از آثار سایر هنرمندان سبک گرافیتی قابل تشخیص و تمایز بودند.
آثار این هنرمند بر دیوارهای بسیاری از شهرها نقش بسته و با هنر خیابانی‌اش بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاسی روز را به چالش می‌کشد و هدف اصلی او اعتراض است

*هنر عمومی یا ملک شخصی؟
پیش از این بارها نقاشی دیوارهای بنکسی که در واقع آثار عمومی بودند و قرار نبود فروخته شود، توسط صاحبان خانه‌‌ها بریده و فروخته شدند. چندی پیش فروش یکی از نقاشی دیواری‌های بنکسی در انگلیس موجب اعتراض مردم شد و البته خانه‌های حراج معتبر هم از فروش چنین اثاری خودداری کرد اما فروشندگان موفق شدند که اثار را در حراج‌های خصوصی بفروشند.
صاحبان فعلی ساختمانی که ذکر شد زوجی به نام‌های تارینا تارانتینو و آلفونسو کامپوس هستند. آنها این ساختمان را در سال ۲۰۰۷ به قیمت ۴ میلیون دلار خریدند و در طول ۱۰ سال گذشته حدود۱.۸ میلیون دلار برای بازسازی ان و اقداماتی چون تعمیر آسانسور، سیستم های الکتریکی و لوله‌کشی این خانه هزینه کردند. پس از همه‌گیری ویروس کرونا اکثر مستاجران ساختمان به دلیل مشکلات مالی آن را تخلیه کردند. با این شرایط صاحبان آپارتمان به مرز ورشکستگی نزدیک شدند و تصمیم گرفتند آپارتمان را یکجا بفروشند. این ساختمان توسط کارشناسان و بدون احتساب قیمت نقاشی بنکسی ۱۶ میلیون دلار قیمت گذاری شده. اما ارزیابی قیمت اثر بنکسی کاری دشوار است چرا که این اثر اصلا برای فروش نیست و به راحتی نمی‌توان قیمتی برای تعیین کرد.
هالی دانلپ، متخصص سابق ساتبیز، با توجه به اندازه نقاشی دیواری – ۱۲ در ۳۳ فوت (حدود ۴ در ۱۱ متر) – قیمت ان را حداقل ۱۰ میلیون دلار تخمین می‌زند. اما خاطرنشان می‌کند که نقاشی‌ دیواری های بنکسی که پیش از این به شیوه‌ای مشابه بریده شده‌اند، توسط خانه‌های حراج برتر فروخته نشدند.
دانلپ به نیویورک تایمز گفت: «ما هرگز به آن دست نمی‌زنیم، زیرا هنرمند قصد فروش آن را نداشته. اما زمانی که اثری از بنکسی بر دیوار یک ساختمان وجود دارد ارزش آن بیشتر می‌شود.»
با این حال، حذف اثر لس آنجلس ممکن است با واکنش‌هایی همراه باشد. جفری دیچ فروشنده آثار هنری به نیویورک تایمز گفته: «حذف اثر بنکسی از دیوار آپارتمان و فروش آن کاری وحشتناک است. این هنر عمومی است و قرار نیست ارزش تجاری داشته باشد.»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *