هجدهمین حراج تهران به صورت آنلاین ویژه هنر معاصر ایران، ۲۴ آذرماه ۱۴۰۲ درحالی برگزار شد، که توانست رکورد قابل ملاحظه‌ای در خرید و فروش آثار هنری در بستری متفاوت رقم بزند.

به گزارش رسیده، با توجه به رویکردهای جدید در مبادلات آثار هنری در بستر آنلاین، که امروزه به عنوان یکی از تجارت‌های قابل توجه در هنر دنیاست، حراج‌ تهران هجدهمین دوره برگزاری این رویداد اقتصادی هنر را به فروش آثار هنرمندان معاصر به شکل آنلاین اختصاص داد تا علاوه بر زمینه‌سازی تجارت الکترونیک هنر، به معرفی چهره‌های جدید در مارکت هنر ایران اقدام کند. در این دوره از حراج تهران ۵۵ درصد از هنرمندان جوان برای اولین‌بار آثارشان در مارکت هنر ایران معرفی می‌شد که با توجه به فروش قابل توجه آثار نسل جدید هنر ایران، چهره‌های جدیدی به مارکت هنر معرفی شدند. از دیگر ویژگی‌های این دوره از حراج تهران حضور قابل توجه هنرمندان زن در این دوره از حراج تهران بود که ۴۱ هنرمند زن آثارشان در هجدهمین حراج تهران ارائه شد. در کنار هنرمندان جوان؛ آثاری با ماهیت هنر معاصر از برخی از اساتید برجسته هنر ایران همچون پرویز تناولی، آیدین آغداشلو، محمد احصایی، مسعود عربشاهی، پرویز کلانتری و پروانه اعتمادی نیز در این حراج ارائه شده بود.

فروش ۶۱ میلیارد و ۷۶۶ میلیون تومانی حراج تهران در هجدهمین دوره نشان داد که این رویداد اقتصادی هنر به هدف خود در زمینه رونق مارکت هنر کشور و ایجاد شرایط برای معرفی چهره‌های جدید به مارکت هنر ایران دست یافته است. ضمن آنکه بیشترین تقاضی خرید و رشد قیمتی نیز به هنرمندان نوظهور در مارکت هنر اختصاص داشت. در این دوره از حراج از میان ۱۱۲ اثر به فروش رسیده ۳۳ اثر بالاتر از کمینه و بیشینه پیشنهادی به فروش رسیدند که اغلب هنرمندان آنها از چهره‌های جدید مارکت هنر هستند. همچنین ۷۹ اثر بین کمینه و بیشینه پیشنهادی به فروش رفتند که نشان از قیمت‌گذاری کارشناسانه حراج تهران دارد.
در هجدهمین حراج تهران ۱۳ اثر نیز به قیمت میلیاردی به فروش رفتند که نشان از آن دارد این رویداد اقتصادی هنر توانسته طی یک دهه فعالیت، ضمن ارتقاء جایگاه مجموعه‌داری در کشور و رونق اقتصاد هنر ایران، شرایطی را مهیا کند که استقبال فروشندگان و خریداران آثار هنری از مارکت داخلی، بیش از مارکت جهانی هنر باشد.
رکورداران حراج هجدهم
در این دوره از حراج تهران ۱۱۴ اثر شامل ۸۸ تابلو نقاشی، ۱۶ مجسمه، ۶ عکس و ۴ نقاشی‌خط، طی ۴ روز در مجموعه آگورا به نمایش درآمد و خریداران آثار هنری می‌توانستند طی همین مدت در بستر آنلاین به خرید آثار مبادرت ورزند. بر همین اساس ۱۱۲ اثر با رکورد ۶۱ میلیارد و ۷۷۶ میلیون تومان به فروش رسیدند تا نشان از توانمندی اقتصادی آثار هنرمندان معاصر و جوان کشور باشد.

اما گران‌قیمت‌ترین اثر هجدهمین حراج تهران اثری از پرویز تناولی بود که به مبلغ ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به فروش رسید. این اثر که از نمونه آثار متفاوت این هنرمند مجسمه‌ساز و نقاش پیشکسوت است که برای اولین بار در مارکت هنر عرضه شد، «زن فرنگی روی فرش ایرانی » نام داشت که این هنرمند با توجه به هنر فرش ایرانی و ادغام آن با هنر معاصر پاپ آن را ارائه کرده بود.

در رتبه دوم این دوره از حراج اثری با عنوان «معما ۹۲» از آیدین آغداشلو و تابلویی بدون عنوان از مسعود عربشاهی قرار گرفتند که به مبلغ ۴ میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان به فروش رسیدند. جایگاه سوم رکوردداران این دوره از حراج به تابلو نقاشی خطی محمد احصایی با عنوان «پاییز گل آفتاب‌گردان» اختصاص پیدا کرد که به مبلغ ۴ میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان به فروش رسید.
در جایگاه بعدی ذی‌قیمت‌ترین آثار این دوره از حراج تهران ۲ اثر از دو نسل متفاوت هنر معاصر ایران قرار گرفتند. تابلویی بدون عنوان از هنرمند فقید پرویز کلانتری و اثری از مجموعه «فنون کهن کیمیا» شهریار احمدی که به مبلغ ۳ میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان از سوی مجموعه‌داران هنری خریداری شدند. در جایگاه پنجم رکورداران حراج هجدهم مجسمه‌ای از تیمو ناصری قرار گرفت که به مبلغ ۲ میلیارد و ۲۰۰ تومان فروخته شد.
۱۳ اثر میلیاردی حراج آنلاین
در هجدهمین حراج تهران که به صورت آنلاین برگزار شد، ۱۳ اثر با قیمت بالای ۱ میلیارد به فروش رسیدند که پس از ۵ رکورد نخست حراج، اثری از مجموعه گره‌های کوروش شیشه‌گران به مبلغ ۱ میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان، مجسمه‌هایی از بیتا فیاضی و رکنی حائری‌زاده به قیمت ۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان، تابلویی از داود زندیان به مبلغ ۱ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان، نقاشی از فرشید مثقالی به قیمت ۱ میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان، مجسمه‌ای از دیو‌های، فریدون آو و اثری دیگر از پرویز کلانتری به مبلغ ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون از سوی مجموعه‌داران خریداری شدند.
۱۲ اثر بین ۵۰۰ تا ۱ میلیارد تومان
در هجدهمین حراج تهران ۱۱ اثر بین ۵۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان چکش خوردند که که طیف گسترده‌ای از آثار هنری این دوره‌ی از حراج را شامل می‌شد. تابلویی از مجموعه «بازگشت زمان» سمیرا علیخانزاده به قیمت ۹۹۰ میلیون تومان، مجسمه‌ای از مهدی شیراحمدی ۹۳۵ میلیون تومان و تابلویی از رضا درخشانی، اثر حجمی با عنوان «ثبت یک تولد» از کامبیز صبری و نقاشی از ارسیا مقدم به قیمت ۸۸۰ میلیون تومان فروخته شدند.
تابلویی از فرخ مهدوی ۸۲۵ میلیون تومان، تابلویی از برادران قاسمی (مرتضی، سینا، مجتبی) ۷۷۰ میلیون تومان، نقاشی از محمد بزرگی ۶۰۵ میلیون تومان و سه تابلوی نقاشی از کامبیز درم‌بخش، مرتضی احمدوند و سلیم صالحی به قیمت ۵۵۰ میلیون تومان و نقاشی بدون عنوان از سلمان خوشرو به قیمت ۵۲۸ میلیون تومان از سوی مجموعه‌داران از هجدهمین حراج تهران خریداری شد.
۵۷ اثر بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان
۵۷ اثر هجدهمین حراج تهران نیز ‏کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان به فروش رسیدند که با بیشترین رقابت از سوی خریداران مواجه شدند. مجسمه‌ای از علیرضا آستانه و نقاشی از حسین شاه‌طاهری به قیمت ۴۸۴ میلیون تومان، ۵ تابلوی نقاشی از پروانه اعتمادی، محمدهادی فدوی، صادق ادهم، طاهر پورحیدری و بهرام غنچه‌پور به قیمت ۴۶۲ میلیون تومان، ۳ اثر نقاشی از احمد مرشدلو، عباش شهسوار و وحید حکیم به مبلغ ۴۴۰ میلیون تومان، تابلویی از طاهره صمدی‌طاری ۴۱۸ میلیون تومان، ۲ اثر حجمی از بیژن نعمتی‌شریف و عین‌الدین صادق‌زاده به همراه دو نقاشی از یدالله درخشانی و آزاده رزاق‌دوست به قیمت ۳۳۰ میلیون تومان، مجسمه‌ای از بهزاد اژدری، نقاشی‌خطی از ساناز البرزی و اثری از امیرنصر کم گویان نیز به قیمت ۳۰۸ میلیون به فروش رسیدند.
نقاشی از مجموعه «شرایط ناپایدار» زینب موحد ۲۸۶ میلیون تومان، تابلویی از امین نورانی ۲۶۴ میلیون تومان، ۳ اثر از علی ذاکری، آذین ذوالفقاری و مرجان نعمتی به قیمت ۲۴۲ میلیون تومان، اثر حجمی از لیلی طاهری به همراه ۳ نقاشی از حسین محمدی، زهرا شفیع و سیما شاهمرادی به قیمت ۲۲۰ میلیون تومان، نقاشی از علی مشهدی‌اصل به قیمت ۲۰۹ میلیون، نقاشی‌خطی از محمدعلی علی‌خانی به همراه ۴ تابلوی نقاشی از مجتبی تاجیک، سعید احمدوند، بهنوش فروتن و بارانا سعادت به قیمت ۱۸۷ میلیون تومان، ۳ تابلو از مصطفی چوب‌تراش، پرویز حبیب‌پور و پانته‌آ سیروس به قیمت ۱۷۶ میلیون تومان، مجسمه‌ای از محسن فولادپور، نقاشی از هیرو شیخ‌الاسلامی و نقاشی‌خطی از بهروز زیندشتی ۱۶۵ میلیون تومان فروخته شدند.
۳ تابلوی نقاشی از علیرضا آسانلو، سارا آریان‌پور و اکرم افضلی به قیمت ۱۵۴ میلیون تومان، اثری از محمد زحمتکش ۱۴۳ میلیون، ۲ نقاشی از زهرا قیاسی و سمیرا اسکندرفر ۱۳۲ میلیون، عکسی از مجید کورنگ بهشتی، تابلویی از افشان کتابچی و نقاشی از حامد صحیحی به قیمت ۱۲۱ میلیون تومان و ۹ اثر از الیکا ابراهیمی قاجار، علیرضا چمک، فاتک موسوی، الهام یزدانیان، مهدی مقیم‌نژاد، علی رضوی، ماهیار چرمچی، فرشته ستایش و مهشید رحیم‌تبریزی نیز به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان از سوی مجموعه‌داران هنری خریداری شدند.
۳۰ اثر زیر ۱۰۰ میلیون تومان
همچنین در هجدهمین حراج تهران، ۳۰ اثر زیر ۱۰۰ میلیون تومان به صورت آنلاین به فروش رسیدند. عکسی از سروش میلانی‌زاده به همراه ۴ تابلوی نقاشی از مهسا عرب‌زاده، هومن بیات، فرامرز خانی و روشنا رستمی به قیمت ۹۹ میلیون تومان، ۸ اثر از گلناز قدیری، شیرین آزادی، آرین لواسانی، حبیب توحیدی، آرمین پورفهیمی، مائده امیری، لاله معمار اردستانی و محمد فدوی ۸۸ میلیون تومان، ۱۰ اثر از هنرمندانی چون، ساوالان جماعتی‌ثمرین، فرشاد نکومنش، زهرا امیریگانه، کیومرث کیاست، مرتضی بصراوی، مریم طاهریان‌فر، فریبا فرقدانی، محمدرضا شریف‌زاده، مریم مقدم و حامد نوروزی به قیمت ۷۷ میلیون تومان فروخته شدند.
۴ تابلو نقاشی از مانلی منوچهری، رومین محتشم، سارا سهیلی‌فر و اشلینگ ساره حق‌شناس به قیمت ۶۶ میلیون تومان و ۳ تابلوی از هامون علی‌پور، زهرا صدری و کیوان عسگری نیز به قیمت ۵۵ میلیون به فروش رسیدند. ضمن آنکه ۲ اثر از مینا نادری و نرگس هاشمی در این دوره از حراج تهران خریداری نداشتند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *